ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

گزارش تصویری از صومعه سوملا در ترابوزون (شمال ترکیه)

پنجشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۰۰ ق.ظ
ترکیه آنلاین: این صومعه درون یک غار , واقع در دل کوهی کنار جویبار و دره حضرت مریم (س) در 17 کیلومتری جنوب ماچکا ساخته شده است . ارتفاع غار از کف دره 250 متر است که برای رسیدن به آن باید راه پر پیچ و خمی را طی کرد . اما انسان وقتی به آن بالا می رسد با چنان منظره بدیعی روبرو می شود که قاعدتا" بخود می گوید : به زحمتش می ارزد . در خصوص احداث اولیه این صومعه روایت های مختلفی نقل می شود .

یکی از رایج ترین آنها بدین شرح است که :

این صومعه در ابتدا از جانب کشیش آتنی بارناباس و برادرزاده اش سوفرینوس پایه گذاری شده است. صومعه سوملا از همان ابتدای ساخت تا کنون همواره همراه با تابلویی از حضرت مریم (س) که گفته می شود بوسیله سن لوک L uke  نقاشی شده و معجزاتی از آن سر زده یادآوری می شود . بنا بر روایت مربوطه : کشیش بارناباش و برادرزاده اش , تابلوی مربوط به حضرت مریم و کودکی حضرت عیسی (ع) که از طرف سن لوک به تصویر کشیده شده را با خود به طرابزون می آورند . در این شهر , پس از آنکه گروهی از کارگران داوطلب را جهت ساختن صومعه فراهم می کنند , به منطقه دگیرمن دره درشهرستان ماچکای امروزه می رسند . این کشیشان پس از آنکه در بلندترین نقطه کوههای کورا غاری را می یابند که از سقف آن آب می چکید , تصمیم می گیرند صومعه مورد نظرشان را در آنجا بصورت دو اتاقه بسازند ( درسال385 میلادی ) . این صومعه دو اتاقه که از جانب کشیش بارناباس و برادرزاده اش سوفرنیوس تأسیس شده , پس از درگذشت ایندو ( حدود سال 412 میلادی ) هم ازجانب مسیحیان کاتولیک و هم ارتدوکس مورد پذیرش است. پس از آنکه استانبول ( قسطنطنیه ) از امپراطوری روم غربی جدا می شود . آگوسیتین امپراطور بیزانس ( 568-527 ) دستور می دهد هم موقعیت طرابزون تحکیم شود و هم صومعه گسترش داده شود . در ضمن کتابخانه ای غنی به این مکان هدیه می کند . سلطان محمد فاتح نیز پس از فتح طرابوزان در 26 اکتبر 1461 ,همچنانکه در استانبول مراعات کرده , در طرابزون نیز بسیاری از کلیساهای شهر , از جمله کلیسای ایاصوفیه و صومعه سوملا را از گزندها حفظ می کند وحتی به مسیحیان این شهر زمین و طلا می بخشد .

در زمان یاووز سلطان سلیم نیز , روزی سلطان بهنگام شکار دچار ناخوشی می شود . لذا وی را به صومعه حضرت مریم (س) می رسانند . سلطان در آنجا از طرف راهبان صومعه معالجه می شود . وی پس از آنکه به استانبول بر می گردد و برتخت می نشیند با قدرشناسی کامل و بخاطر سپردن لطف راهبان صومعه , به ایشان هم طلا , هم خاک و هم چهار شمعدان به ارتفاع یک مترو نیم از جنس طلا می بخشد . پس از او , سلطان احمد سوم در سال 1710 دستور تعمیر دیوارهای داخلی صومعه و بازسازی نقاشیهای آنجا را می دهد , بعد سلطان محمود اول نیز در سال 1740 م . دستور می دهد نقاشیهای آبرنگ دیگر قسمتهای صومعه نیز بازسازی شوند و خود هزینه مصارف آنرا بعهده می گیرد . در قرن نوزدهم تعداد راهبان صومعه به صد نفر میرسد . اراضی متعلق به ایشان هم به سبب بخششهای سلطان عبدالحمید باز هم گسترش یافته , تاجایی که این صومعه صاحب 15 روستای اطراف خود شده است . اهمیت صومعه حضرت مریم (س) بعنوان قدیمیترین معبد مسیحیان منطقه دریای سیاه , بیشتر از این ناشی می شود که اولا" بنای بسیار جالبی است در دل طبیعی سحرآمیز و ثانیا" در دورانهای مختلف دیوارها و سقف این صومعه به شکلهای زیبا تزیین شده اند . صومعه از دو بخش تشکیل شده است . در بخش اول عبادتگاه و یک چشمه که از جانب رومیان مقدس شمرده می شده و قطرات آبی که بطور سه تایی ازسقف به آن نقطه می چکند و 4-3 کلیسای کوچک قرار دارند . قسمت عبادتگاه از درون و بیرون بوسیله نقاشیهای آبرنگ که موضوعاتشان از کتاب انجیل گرفته شده , تزیین گردیده اند . بخش دوم صومعه نیز متشکل از چهار طبقه است که پس از وارد شدن از در ورودی و پایین آمدن از پلکان شامل اتاقهای خواب , سالنها , کتابخانه ها , انبارها و اتاقهای ارزاق و دستشویی ها می شود . بنا بر اسناد , تعدا د اتاقها 72 است . این قسمت صومعه با 96 پله به بیرون وصل می شود . هر ساله در تاریخ 14 آگوست دراین صومعه مراسم دینی برگزار می شود . امور تعمیری صومعه هنوز هم ادامه دارد .

Sümela Manastırı'nda hedef 500 bin turist
Sümela Manastırı'nda hedef 500 bin turist
Sümela Manastırı'nda hedef 500 bin turist
Sümela Manastırı'nda hedef 500 bin turist
Sümela Manastırı'nda hedef 500 bin turist
Sümela Manastırı'nda hedef 500 bin turist

نظرات  (۱)

خیلی جالب بود
شما در ترکیه زندگی میکنید؟ که این مطالب رو میگذارید

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">