ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

برگی از تاریخ : نجم‌الدین اربکان نخست وزیر سابق و فقید ترکیه در سفرش به تهران در تاریخ  24 فروردین 1388 با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه و جهان اسلام گفتگو کرد.










نگاهی به زندگی نجم الدین اربکان

نجم‌الدین اربکان در سال 1926 در شهر سینوپ در نزدیکی سواحل دریای سیاه در ترکیه به دنیا آمد.

وی پس از پایان دوره دبیرستان به استانبول نقل مکان کرد و در سال 1948 با مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه فنی استانبول فارغ‌التحصیل شد و در همان سال به عنوان دستیار مشغول به کار شد.

اربکان برای ادامه تحصیل به آلمان رفت و از دانشگاه شهر آخن مدرک دکترای خود را اخذ کرده و پس از مراجعت به زادگاهش، مشغول تدریس در دانشگاه شد.

وی در انتخابات سراسری سال 1995 از سوی مردم قونیه انتخاب و وارد مجلس شد. در این انتخابات حزب رفاه با 21.7% آرای مردم توانست عنوان حزب اول را کسب کند و به دنبال این موفقیت اربکان برای اولین بار در حیات سیاسی خود مامور تشکیل کابینه شد. وی در دوران نخست وزیری خود علاوه بر موفقیت های داخلی، در عرصه بین المللی نیز پیشگام تاسیس گروه دی هشت شد و ظرف مدت کمتر از یک سال این گروه را بنا نهاد.

وی یکی از نخست وزیران اسلامگرای ترکیه بود که از سال 1996 تا 1997 در این پست خدمت کرد و بعد از یک سال خدمت استعفا کرد.

این شخصیت کهنه‌کار عرصه سیاسی ترکیه در دوران نخس وزیری خود، تهران را به‌عنوان نخستین سفر خارجی انتخاب کرد و قرارداد معروف گاز بین دو کشور در این سفر به امضا رسید.

نجم الدین اربکان در سال 1998 پس از انحلال حزب اسلامگرای رفاه به مدت پنج سال از فعالیتهای سیاسی منع شد و پس از پایان این مدت در سال 2003 به رهبری حزب سعادت برگزیده شد.

اربکان در 8 اسفند 89 و در سن 85 سالگی در آنکارا درگذشت، حضور میلیونی مردم ترکیه در مراسم تشییع جنازه نجم الدین اربکان رهبر معنوی جریانات اسلام‌گرای ترکیه در استانبول نشان دهنده عمق احترامی ‌است که مردم ترکیه به راه این شخصیت کاریزماتیک کشورشان دارند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">