ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

مشاور سابق داووداوغلو بازداشت شد

يكشنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۰۳ ق.ظ
ترکیه آنلاین: گورجان بالیک که پیشتر به عنوان مشاور اصلی داوود اوغلو در زمان نخست‌وزیری وی خدمت می‌کرد، در راستای تحقیقات ضد گولن بازداشت شد.


به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری حریت، گورجان بالیک در سال 2013 و زمانی که به عنوان رئیس تیم وزرا در نشست سازمان ملل در نیویورک حضور داشت، نقش مهمی در برنامه‌ریزی دیدار احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر سابق ترکیه و فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا ایفا کرد.

آنکارا اکنون گولن را به طراحی کودتای ناکام 15 ژوئیه در ترکیه متهم می‌کند؛ اتهامی که او نمی‌پذیرد.

پیش از بازداشت بالیک، دو تن از سفرای پیشین ترکیه هم که به "سازمان گولن مرتبط بودند" در 18 اوت بازداشت شدند. در پی کودتای ناکام، دولت ترکیه پاکسازی گسترده‌ای را در میان کارمندان دولتی مرتبط با گولن آغاز کرده‌اند و وزارت خارجه ترکیه هم در 26 ژوئیه دو سفیر و ده‌ها دیپلمات رده پایین را اخراج کرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه 26 ژوئیه در جمع خبرنگاران گفت: گورجان بالیک و تونکای بابالی، سفیر سابق ترکیه در کانادا اخراج شدند. تعدادی دیگر از سفیران هم همچنان تحت بازجویی قرار دارند.

بالیک و بابالی از اوایل 2014 چندان فعال نبودند؛ دورانی که دولت ترکیه مبارزه با جنبش گولن را در پی عملیات ضد فسادی که علیه اعضای دولت آنکارا در اواخر 2013 به راه افتاده بود، آغاز کرد.  بالیک از اوت 2013 تا ژوئیه 2014 به عنوان مشاور اصلی سیاست خارجی برای عبدالله گل، رئیس‌جمهوری وقت ترکیه خدمت کرد. در آن زمان، وقتی که دیدار داووداوغلو با گولن جنجالی شد، داووداوغلو تاکید کرد که گل از سفر به پنسیلوانیا اطلاع داشت. با این حال گل به وضوح گفت که از سفر مذکور اطلاعی نداشته و یک هفته پس از آن از طریق بالیک مطلع شده است.
پایان پیام/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">