ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

«نعمان کورتولموش» معاون نخست وزیر ترکیه اقرار کرد: بسیاری از مشکلاتی را که اکنون با آن روبرو هستند، ناشی از سیاست کشورش در قبال سوریه است. این اولین بار است که یک مقام بلند پایه ترکیه به نوعی به وجود خطا در سیاست های سوریه به صراحت اعتراف می کند.


به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از تارنمای خبری تحلیلی روزنامه حریت وی این مطلب را به دنبال کودتای نافرجام 15 جولای گذشته(25 تیر) و در ترسیم اوضاع ترکیه بعد از این وقایع در جمع شماری از اساتید دانشگاه و روزنامه نگاران این کشور عنوان کرده است.
کوتولموش با تاکید بر اینکه سالهاست در این خصوص هشدار می دهد، گفت: ای کاش در زمان خود می توانستیم چشم انداز صلح قابل قبولی را ترسیم کنیم.
وی گفت: «انشاالله در آینده نزدیک بدور از زور و اعمال فشار خارجی، راه حلی قابل قبول برای مردم سوریه پیدا خواهد شد. چنین روندی را شاهد هستیم. در این راستا روابط با روسیه حایز اهمیت است.»
او در پاسخ به اینکه به رغم حمایت روسیه و ایران، مشکل عبور از بشار اسد چگونه حل خواهد شد ، گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه گفته است که وکیل مدافع بشار اسد، نیست از این رو بر این باور است که روسیه سیاست خود را روی یک شخص بنا نکرده است.
معاون نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه دوران جنگ های نیابتی به سر رسیده است، گفت: انشاالله راه حلی پیدا خواهیم کرد.
سخنان کورتولموش، اولین اظهارات صریح و خود انتقادی از زبان یک مقام بلندپایه ترکیه در مورد سیاست های این کشور در قبال سوریه و به باور کارشناسان نقطه عطفی در رویکردهای سیاسی ترکیه در قبال بحران سوریه است.
«بینالی یلدریم» نخست وزیر ترکیه نیز چهارشنبه شب در گفت و گو با تلویزیون دولتی ترکیه با تاکید بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی سوریه، گفته بود: «ساختار دولتی سوریه نباید مبتنی بر قوم گرایی باشد. باید نظامی در سوریه شکل گیرد که همه آحاد مردم سوریه را نمایندگی کرده و فرایند صلحی را در داخل و خارج سوریه شروع کند.»
او تصریح کرد: ترکیه در این زمینه با ایران و روسیه و سایر شرکای خود همکاری نزدیک دارد.
یلدریم از زمانی که احمد داوداوغلو برکنار شده است، همواره با شعار کاهش دشمنان و افزایش دوستان، سیاست خارجی دولت خود را تبیین کرده و بر لزوم همکاریهای منطقه ای تاکید می کند.
موضوع حل بحران سوریه به دنبال سفر تاریخی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به سن پترزبورگ روسیه در نهم ماه اوت جاری و به دنبال آن سفر جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به ترکیه و قرار گرفتن بحران سوریه در نشست های سن پترزبورگ و آنکارا به عنوان محور اصلی گفت و گو ها، تحرک بسیار تازه ای را به حل بحران داده و انتظارات جدی در این زمینه در محافل بین المللی و داخلی ترکیه ایجاد کرده است.
پایان پیام/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">