ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

سفر بی سر و صدای وزیر خارجه ترکیه به ایران

جمعه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۵۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت:‌ چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به منظور پیگیری تفاهمات و رایزنی های به عمل آمده میان دو کشور در سفر هفته گذشته محمد جواد ظریف به آنکارا دیروز (پنجشنبه) سفرکوتاهی به تهران داشت و با وزیر امور خارجه کشورمان رایزنی و در مورد آخرین تحولات منطقه و روابط دو جانبه بحث و گفت‌وگو نمود.


 
به گزارش ایسنا بهرام قاسمی اظهار کرد : مذاکرات دو وزیر خارجه در تهران به مدت پنج ساعت به طول انجامید.

وی افزود: در سفر هفته گذشته دکتر ظریف به آنکارا و مذاکرات چندساعته او با رییس جمهوری ترکیه و سایر مقامات عالی رتبه آن کشور تفاهم شد دو کشور به طور مستمر چه به صورت رسمی و حتی غیر رسمی گفت وگو های فشرده و مستمری را در اشکال و سطوح مختلف بین مقامات دو کشور داشته باشند.

قاسمی گفت : در همین راستا قرار است در آینده نزدیک نیز دیدار های متعددی به صورت فشرده در سطوح متفاوت بین مقامات عالی دو کشور به عمل آید.

موضوع گفت‌وگو چه بود؟

خبرگزاری آناتولی گزارش داد، چاوش اوغلو با اشاره به این که موضوع بحران سوریه تعمیق یافته و به صورت لاینحل در آمده است، گفت: روز گذشته بر سر راه سفر خود به دهلی به ایران رفته و این موضوع را گفت و گو کرده است. چاوش اوغلو مذاکرات خود در ایران را بسیار مفید ارزیابی کرده است.

مذاکرات 5 ساعته چاووش اوغلو و ظریف در تهران/ موضوع گفت‌وگو چه بود؟

او با اشاره به این که روز گذشته با جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز تلفنی گفت و گو کرده است، افزود: در هفته جاری این دومین گفت و گوی تلفنی وی با کری بود و در خصوص عملیات منبیج، عقب نشینی پ.ی.د از این منطقه، مبارزه با داعش و اوضاع حلب تبادل نظر کرده است.

چاوش اوغلو با تاکید بر اینکه ایران در شب کودتای نافرجام حمایت قاطعی را از دولت آنکارا داشته است، به سفر جمعه گذشته دکتر جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به آنکارا اشاره کرد و گفت: سفرش به تهران فرصتی شد تا دوباره با همتای ایرانی اش در خصوص تهدیدات گروه‌های تروریستی و برقراری آتش بس در سوریه گفت و گو شد.

چاوش اوغلو با اشاره به این که همیشه بر نقش ایران و روسیه در مسائل منطقه مانند سوریه و عراق تاکید کرده اند، گفت: اما نقش سازنده بسیار مهم است. با مثبت بودن این نقش ترکیه نیز هر آنچه از دستش برآید انجام می دهد. ما آماده همکاری هستیم. کافی است که تمامیت ارضی سوریه حفظ شود. در این زمینه با ایران همفکر هستیم. روسیه نیز همین موضع را دارد. قصد داریم همه این موضوع ها را یا با گفت و گوی رو در رو و یا تلفنی بررسی کنیم.

او تاکید کرد باید بر تلاش های خود بیفزاییم. با گذشت زمان، مسائل در منطقه تعمیق یافته و حالت غیرقابل حل بخود می گیرد. سفر روز گذشته ام به تهران نیز با همین هدف انجام شده است که سفر بسیار مفیدی شد.

پایان پیام/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">