ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

سفر اردوغان به روسیه، دهن کجی به غرب

سه شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۹ ب.ظ
 سفر تاریخی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به روسیه، امروز انجام می شود. وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار می کند که اولین دیدار بعداز بروز بحران در روابط دو کشور است. اردوغان در حالی به روسیه می رود که روابط این کشور با غرب سردترین و پرتنش ترین دوران خودرا سپری کرده است.


به گزارش ایرنا، اردوغان قرار است امروز ساعت 13 (14.30 به وقت تهران) در شهر سن پترزبورگ روسیه با پوتین دیدار می کند.
اردوغان امروز در راس هیات بلندی متشکل از وزرای خارجه، انرژی، اقتصاد، کارآفرینان، مسئولان نهادهای مهم دولتی، کارشناسان و خبرنگاران عازم سن پترزبورگ است.
دستور کار بسیار فشرده ای برای این نشست مهم تعریف شده است. عادی سازی سریع مناسبات و احیای دوباره همکاریهای اقتصادی و تجاری، لغو تحریم ها و تدابیر تنبیهی روسیه علیه ترکیه در بعداز بروز بحران سرنگونی هواپیما که همکاریهای گسترده تجاری و اقتصادی دو کشور را تا حد زیادی در تنگنا گرفته بود، پافشاری های روسیه برای گرفتن امتیازهای بیشتر از ترکیه پیش از عادی سازی روابط، چگونگی از سرگیری سفر گردشگران روسی به ترکیه، همکاریهای انرژی و در بعد سیاسی نیز همکاریهای منطقه ای ترکیه به ویژه حل بحران سوریه، از مهمترین سرفصل های گفت و گو اعلام شده است.
این سفر از چند نظر عنوان «اولین» را به خود اختصاص داده است. اولین سفری است که رهبران دو کشور بعداز سرنگونی جنگنده روسی در مرز سوریه با ترکیه توسط جنگنده های اف 16 این کشور و بروز بحران جدی در روابط آنکارا – مسکو انجام می شود. سفر اردوغان به روسیه در همین حال اولین سفر وی به خارج بعداز کودتای نافرجام 15 جولای (25 تیرماه گذشته) در ترکیه می باشد.
سفر اردوغان به روسیه در حالی انجام می شود که روابط ترکیه با آمریکا و اروپا به ویژه به دنبال کودتای نافرجام به شدت ملتهب شده و اردوغان در آستانه این سفر به اروپا پیغام داده است که اگر اتحادیه اروپا روی قول های خود نیایستد، ترکیه قرارداد بازپس گیری پناهجویان را اجرا نخواهد کرد..
سفر اردوغان به روسیه عنوان نخست روزنامه های سه شنبه ترکیه است و با عنوانینی مانند دست دادن 100 میلیارد دلاری، سفر اردوغان به روسیه، غرب را ترساند، بحران سوریه را با روسیه حل می کنیم، فصل نوین در روابط آنکارا – مسکو، چشم و گوش غرب در سن پترزبورگ، خبرها و گزارش های خود را تزئین کرده اند.
اردوغان در آستانه سفر خود به روسیه، در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری «تاس» روسیه گفت: روسیه را بازیگر اصلی در حل معضل سوریه خواند و تاکید کرد ترکیه و روسیه می بایست با گام های مشترک این مشکل را به حل برسانند.
رئیس جمهور ترکیه با بیان این که اگر لازم باشد می توان حلقه گسترده تری متشکل از کشورهای ایران، قطر، عربستان سعودی و آمریکا برای حل این مساله تشکیل داد، خاطرنشان کرد: ترکیه مرز 950 کیلومتری با سوریه دارد.
کارشناسان روابط بین المللی در آنکارا ضمن ابراز امیدواری به توافقات گسترده دو کشور در حوزه های انرژی و اقتصادی، نسبت به توافقات در خصوص حل بحران سوریه تردید دارند. به گفته این کارشناسان دیدگاههای دو کشور در مورد سوریه بسیار متفاوت است و نزدیکی دیدگاههای آنکارا به مسکو به منزله تغییرات جدی در رویکردهای سیاست خارجی آنکارا خواهد بود که آسان نخواهد بود.
رئیس جمهور ترکیه در باره دیدار امروز خود با پوتین گفت : هدف مشترک ما با روسیه دستیابی به حجم تجاری 100 میلیارد دلار بود که متاسفانه این هدف و برخی از طرح های بزرگ مانند پروژه هسته ای احداث نیروگاه آق قویو به تعویق افتاد. این دیدار فرصت تازه ای برای ارزیابی مجدد این پروژه ها خواهد بود. امیدوارم دوران جدیدی در روابط ترکیه و روسیه آغاز شود.
وی در باره پروژه انتقال گاز طبیعی از روسیه به ترکیه (جریان ترک)، گفت: این پروژه در مرحله مقدماتی خود که در نشست شورای عالی همکاری دو کشور در ترکیه اتخاذ شده بود، قرار دارد. نگرش ترکیه به این پروژه مثبت است و هر چه سریعتر باید این طرح مورد ارزیابی قرار گرفته و اقدامات لازم صورت گیرد.
دولت ترکیه که از موضع کشورهای غربی در رویداد 15 جولای گذشته خشمگین هستند، در بعداز کودتای نافرجام برای رساندن ندای خود به افکار عمومی جهان و تبیین دیدگاههای این کشور در خصوص آنچه گروه تروریستی فتو نام گذاشته اند، به طور بسیار فشرده ای به مصاحبه با رسانه های مهم غربی و بین المللی همت گماشته اند.
اردوغان در این راستا اخیرا نیز با روزنامه لوموند فرانسه گفت و گو کرد و گفت: اگر اروپا به تعهداتش عمل نکند، ترکیه قرارداد بازپس گیری پناهجویان را اجرا نمی کند.
رئیس جمهور ترکیه با انتقاد از رفتار دوگانه غرب در برخورد با ارزش هایی که مدعی دفاع از آنهاست اظهار داشت: آنها دولت قانونی ترکیه را در برابر کودتاچیان تنها گذاشتند.
او با اشاره به تماس تلفنی برخی سران غرب در ساعات پس از کودتای نافرجام گفت: این کافی نبود. ما با یک حمله تروریستی معمولی روبرو نبودیم، بلکه 240 شهید و 2200 مجروح دادیم. تمام دنیا به حادثه شارلی ابدو واکنش نشان داد. نخست وزیر ما نیز در راهپیمایی پاریس شرکت کرد. من نیز انتظار داشتم که کشورهای غربی نیز به پیام های همدردی کلیشه ای بسنده نکنند. من انتظار داشتم که به ترکیه می آمدند.
اردوغان تصریح کرد: هنگامی که پوتین برای ابراز همدردی با من تماس گرفت هیچ انتقادی از تعداد افراد بازداشت شده و یا تعلیق خدمت شده نکرد. اما تمام اروپایی ها به جای دفاع از دمکراسی حقوق کودتاگران را جویا شدند.
اردوغان در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر از 3 میلیون پناهجو میزبانی می کنیم. تنها نگرانی اتحادیه اروپا جلوگیری از ورود این مهاجرین به اروپا است. آنها خودشان پیشنهاد لغو ویزا برای شهروندان ترکیه در ازای امضای قرارداد استرداد مجدد را ارائه کردند. قرارداد لغو ویزا باید از اول ژوئن اجرا میشد. اما الان در ماه آگوست هستیم، ولی از لغو ویزا خبری نیست. اگر مطالبات ما برآورده نشود ما موضوع استرداد مجدد را اجرا نخواهیم کرد.
اردوغان افزود: در مورد حل بحران سوریه باید مهمترین بازیگران؛ یعنی روسیه، ترکیه، ایران، عربستان سعودی، قطر و ایالات متحده آمریکا اقدام کنند. ما همیشه بهترین و سریع ترین راه حل ها را برای اتمام درگیری ها ارائه داده ایم. اما این راه حل ها تا هنگامی که اسد روی کار باشد عملی نخواهد شد.
کارشناسان روابط بین المللی در آنکارا با اشاره به اینکه به دنبال کودتای نافرجام 25 تیرماه در ترکیه، در حالیکه هیچ تماس مهمی بین این کشور با هم پیمانان غربی نبوده و آنکارا به شدت از موضع بی تفاوت آمریکا و اروپا در قبال این رویداد بسیار مهم، ابراز ناراحتی می کند و حتی در برخی از محافل نزدیک به دولت، ادعاهای جدی در خصوص دست داشتن آمریکا و ناتو در کودتای نافرجام مطرح است، اولین سفر خارجی اردوغان به روسیه را در بعداز رویداد 25 تیرماه به روسیه را، از نظر تبیین رویکردهای راهبردی ترکیه در دوره جدید با روسیه و همسایگان حایز اهمیت زیادی ارزیابی می کنند.

پایان پیام/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">