ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: پس از گوش دادن موسیقی زیر متوجه شباهت بسیار زیاد آن به آهنگ معروف «سلطان قلبها» می شوید و ناخودآگاه این سئوال در ذهن شما ایجاد می شود که آیا ایران این ملودی را از ترکیه کپی کرده و یا ترکیه از ایران.






این ترانه سه سال پس از انقلاب 57  (سال 1981 میلادی) توسط زکی مورن (خوانند فقید ترکیه) اجرا شد و علی القاعده، آهنگ سازان ترکیه ملودی این آهنگ را از فیلم معروف سلطان قلبها کپی کردند.

زکی مورن (به ترکی استانبولی: Zeki Müren) بازیگر، خواننده و آهنگساز ترکیه‌ای در ۶ دسامبر ۱۹۳۱ در بورسا متولد شد و در ۲۴ سپتامبر ۱۹۹۶ در ازمیر درگذشت. او به خاطر صدای گیرا و تلفظ دقیق کلمات در آهنگ‌هایش که به سبک‌های موسیقی کلاسیک ترک و موسیقی معاصر بودند، مشهور است.

زکی مورن در شهر بورسا، مرکز استان بورسا در غرب ترکیه بزرگ شد و از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ در آکادمی هنرهای زیبای شهر استانبول در رشته هنرهای تزیینی به تحصیل پرداخت و همزمان فعالیت خود را در حرفه موسیقی آغاز کرد. اولین آلبوم او در سال ۱۹۵۱ منتشر شد. در آن زمان زکی مورن به طور منظم خواننده رادیو استانبول بود. در سال ۱۹۵۵ او اولین آلبوم پرفروش (Gold Record) خود را منتشر نمود.


مورن شاعر با استعدادی نیز بوده و مجموعه Bıldırcın Yağmuru (باران بلدرچین) را در سال ۱۹۶۵ منتشر نموده است. علاوه بر این، او در سینمای ترکیه در ۱۸ فیلم بازی نموده و آهنگسازی بسیاری از آنها را بر عهده داشته است. همچنین او برای سرگرمی به نقاشی نیز می پرداخته است.

او در سپتامبر ۱۹۹۶ هنگام اجرای زنده بر روی صحنه در شهر ازمیر بر اثر سکتهٔ قلبی درگذشت. واقعهٔ مرگ او برای سالها به عنوان یک اتفاق بسیار غم انگیز اجتماعی باقی‌ماند و هزاران ترکیه‌ای از مقبرهٔ او دیدن کردند. همچنین پس از مرگ او موزه هنری زکی مورن در شهر بودروم , محل زندگی وی، تاسیس شد.

زکی مورن هرگز در طول زندگی اش ازدواج نکرد.در دهه ۵۰ با طرز لباس و رفتارش در صحنه توجه مردم همیشه به سویش معطوف بود. با وجود پوشیدن لباس هاو سبک موی معمولی تر در سالهای اول حرفه اش در سال های آینده، در صحنه با مدل مو و آرایش و لباسهای نزدیک به زنانه حاضر میشد. او هرگز بیانیه ای در مورد گرایش جنسی خود منتشر نکرد.

شیوه زندگی و تمایلات جنسی او تا زمان مرگش همیشه مورد بحث بود.گاهی اوقات در رپورتاژها بعضی کلمات را تایید میکرد ولی هرگز چیز بیشتری نگفت.

پایان پیام/

نظرات  (۵)

برام خیلی جالب بود. اینکه ترکا از ما کپی کردن جالبه
۱۵ مرداد ۹۵ ، ۰۸:۵۵ فقط اورهان گنجه بای
چه عجب یه بارم اونا از اهنگ های ما کپی کردن
خیلی عالی بود. از اینکه اطلاعات خوبی درباره سابقه این آهنگ و خوانندش دادین ممنون
در مقابل صدها آهنگی که موسیقی ایران از ترکیه کپی کرده و میکنه این یه مورد هم نوش جون اونا...  :)) 
اشتباهه
خود عارف گفت این اهنگ کاور اهنگ ترکیه
چرا مطلب اشتباه میزارین؟

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">