ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

وزیر امور خارجه ترکیه می‌گوید، اگر آمریکا حاضر به استرداد فتح الله گولن، روحانی مسلمانی که ترکیه او را به دست داشتن در کودتای نافرجام ده روز پیش متهم کرده نشود، مناسبات دو کشور آسیب می بیند؛ امری که آنکارا مایل به اتفاق افتادن آن نیست.


به گزارش ترکیه آنلاین، مولود چاووش اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه با انتشار مقاله ای در پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی الجزیره، با اشاره به انتظار زیاد مردم ترکیه برای استرداد فتح الله گولن، سرکرده گروه تروریستی فتو از محل زندگی خود در آمریکا و تحویل وی به مراجع دادگستری ترکیه، تصریح کرد: موضع آمریکا نسبت به این موضوع حیاتی و مهم، آینده روابط دو کشور متحد را شکل خواهد داد.

وزیر امورخارجه ترکیه با بیان این که حمایت از فتح الله گولن و گروه تروریستی وابسته به او، با روح همکاری میان ترکیه و آمریکا سازگار نیست، گفت: "این سرکرده گروه تروریستی که به دلیل ارتکاب جرم های مختلف در تعقیب دستگاه قضایی ترکیه قرار دارد، در حال زندگی در منطقه جنوبی ایالت پنسیلوانیای آمریکا است و این کشور به جای اعاده گولن، اقامت او را تمدید کرده است."

چاووش اوغلو به شواهد و مدارکی که پس از اعتراف کودتاچیان بدست آمده است، اشاره کرد و گفت: "بیانات کسانی که پس از اقدام کودتای نافرجام دستگیر و بازداشت شده اند، اسنادی دال بر انجام این اقدام توسط گروه تروریستی گولن محسوب می شوند. گولن در سی سال گذشته همواره دست نشانده هایش را برای درز به نیروهای مسلح و دستگاه قضایی کشور تشویق کرده است. تصاویر محرمانه ای که از وی در سال 1997 وجود دارد، نشان می دهد که وی طرفدارانش را به نفوذ در تمامی مویرگ های دولتی در هر سطح ممکن وا داشته است. مدارس، نهادهای مدنی و کسب و کارهایی که با استفاده از شبکه گسترده شان انجام داده، باعث پنهان ماندن فعالیت های شیطانی این گروه شده تا آن جا که با نفوذ در ادارات دولتی در تلاش براندازی دولت منتخب دموکراتیک ترکیه شده است."

وی در این مقاله افزوده است: "از مقامات آمریکایی انتظار داریم که با ترکیه به عنوان شریک خود در پیمان ناتو اعلام هبستگی کنند و اقدامات لازم در جهت ممنوعیت فعالیت های گروه تروریستی مذکور و استرداد فتح الله گولن را انجام دهند".

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">