ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: رضا هاکان تکین٬ سفیر ترکیه در ایران امروز در یک نشست خبری در محل سفارت کشور در تهران ضمن قدردانی از موضع مسئولین ایران در قبال کودتاى نافرجام گروه تروریستی فتح الله گولن " از دولت ایران خواست که ممنوعیت مسافرت توریست های ایرانی به ترکیه را در اولین فرصت لغو کند.



وی افزود: "در حال حاضر شرایط ترکیه آرام است و هیچ توجیهی برای این ممنوعیت وجود ندارد. ما ایران را از بسیاری کشورها نزدیک تر می دانیم، البته انتظار ما درباره گردشگران ایرانی از منظر اقتصادی نیست، و ممنوعیت سفر گردشگرانی ایرانی برداشته شود تا گامی باشد برای نزدیکی دو ملت".

تکین اقدام کودتای گروه تروریستی فتح الله گولن را یک آزمون سخت خواند و گفت: "ترکیه بعد از این اقدام وحدت خودش را تقویت کرد و مقامات ما با اراده محکم تمام تصمیمات را برای مقابله با این اقدام اتخاذ کردند".

وی اعلام موضع مقامات ایران در اولین ساعات پس از کودتا را مهم خواند و افزود: "بعد از این واقعه عمق و شکل ارتباط و روابط ترکیه و ایران یک بار دیگر متجلی شد. اینکه مقامات ایران در کنار حکومت ایستادند و از روند دموکراتیک در ترکیه حمایت کردند برای ما ارزشمند است".

تکین در پاسخ به سوال خبرنگار آناتولی در مورد برخی امامان جمعه در ایران پس از کودتای نافرجام و انتقاد از رئیس جمهور ترکیه٬ گفت: "رئیس جمهور ایران، رئیس مجلس و وزیر امورخارجه این کشور مخاطب ما هستند. این افراد هم در تماس تلفنی و هم در گفتگو با رسانه ها از دولت آشکارا حمایت و کودتای نافرجام را محکوم کرده اند. البته ما از سخنان برخی افراد همچون امامان جمعه ناراحت هستیم اما آنها مخاطب ما نیستند".

سفیر ترکیه در تهران تاکید کرد: "دولت ترکیه توقع دارد عالمان دینی در ایران شناخت درستی از ترکیه داشته باشند و به مخاطبان خود انتقال دهند. در کودتای نافرجام مردم بی دفاع مورد هدف قرار گرفتند و قطعا ما نگرانی هایمان از برخی سخنان را به مخاطبان رسمی مان منتقل خواهیم کرد".


هاکان تکین در خصوص چگونگی نفوذ عناصر تروریستی در بدنه ارتش و دیگر نهادهای دولتی ترکیه گفت: شورای امنیت ملی دو سال پیش هشدار داد که باید با جریان های موازی دولت مقابله کرد. چند ماه پیش هم بار دیگر هشدار داد که باید برای مقابله با این جریان در داخل و خارج از کشور آماده بود.

وی در خصوص حضور عناصر نفوذی در وزارت امور خارجه ترکیه نیز گفت: ورود آنها به این وزارت خانه امر نسبتا جدیدی است و به پنج سال پیش باز می گردد. از همان سال ها جنبش وابسته به گولن با دزدیدن سوالات امتحانی وزارت امور خارجه، تلاش کرد تا افراد منتسب به خود را وارد این نهاد کند.

هاکان تکین در خصوص تضاد گفته های «بنعلی ایلدریم» نخست وزیر ترکیه که گفته بود این کشور قصد بهبود روابط با سوریه و مصر را دارد و موضع گیری متفاوت اردوغان در این باره گفت: هیچ تضاد و اختلاف نظری بین این دو شخصیت سیاسی ترکیه وجود ندارد.

 وی ادامه داد: ایلدریم هم بر موضع ترکیه مبنی بر عدم امکان حضور «بشار اسد» در آینده سیاسی سوریه تاکید می کند. در خصوص مصر هم باید بگویم که ما می خواهیم روابط با قاهره را بهبود ببخشیم اما همانطور که دیدید مصر مانع از صدور قطعنامه شورای امنیت در محکومیت کودتای نظامی ترکیه شد که البته این تعجبی هم ندارد چرا که دولت فعلی قاهره خود با کودتا به این مقام رسیده است.


پایان پیام/

خطیب جمعه تهران: اردوغان دو عذرخواهی بدهکار است / ترکیه به داعش میدان داد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">