ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین:  اظهارات صریح رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در مورد ضعف نظام اطلاعاتی این کشور و شنیدن خبر کودتا از شوهر خواهر خود، احتمال برکناری 'حاکان فیدان' رئیس سازمان اطلاعات ترکیه ( میت) را تقویت کرده است.


به گزارش ایرنا، این احتمال با انتشار تصاویری از اولین دیدار شب گذشته حاکان فیدان با اردوغان به دنبال کودتای نافرجام جمعه شب 15 جولای (24 تیرماه گذشته)در نهاد ریاست جمهوری که حدود دو ساعت به طول انجامیده، بیشتر کرده است.

Beştepe'deki kritik görüşme sona erdi

رسانه های ترکیه امروز شنبه نوشته اند در این دیدار اردوغان به فیدان گفته است، آزمون بسیاری بدی دادید و فیدان نیز به وی گفته است، آماده است که هر دستوری را به جای آورد.
در این میان علاوه بر رسانه های نزدیک به حاکمیت، رسانه های مخالف دولت آنکارا نیز با انتقاد از میت، گمانه زنی کرده اند که احتمال برکناری فیدان وجود دارد.
اردوغان که به دنبال کودتای نافرجام برای رساندن پیام خود به جامعه جهانی با رسانه های بین المللی چون سی.ان.ان، فرانس 24، الجزیره و رویترز گفت و گو کرد، در پاسخ به اینکه چه زمانی و کجا از وقوع کودتا با خبر شدید، گفت: اولین بار شوهر خواهرم ساعت هشت شب جمعه ، مرا از وقوع تحولات ناخواسته ای در ارتش خبردار کرد.
اظهارات اردوغان مبنی بر اینکه از نزدیکان خود مطلع شده و بدنبال این کسب اطلاع موفق به تماس با حاکان فیدان، رئیس ستاد فرماندهی ارتش و نخست وزیر نشده است، موضوع نبود یک طرح عملیاتی برای مدیریت بحران و نجات جان سران کشور و مکانیزم برقراری ارتباط لحظه ای با مسوولان بلندپایه امنیتی و نظامی را روشن کرده و رسانه ها به شدت نسبت به این مسئله موضع انتقادی گرفته اند .
خبرنگار فرانس 24 از اردوغان پرسیده است که اگر اهمالی در انجام وظایف حاکان فیدان و ژنرال خلوصی آکار رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه می بینید، آیا این ها از کار بر کنار خواهید کرد؟ اردوغان در پاسخ گفته است که به وی گفته اند آماده استعفا می باشند ولی او فعلا از آنها خواسته است به وظیفه خود ادامه دهند.
مهمترین بحثی که در رسانه ها به دنبال کودتای نافرجام مطرح بود، وضعیت حاکان فیدان است.
روزنامه حریت نوشته است: حاکان فیدان به دنبال کسب اطلاع از وقوع تحرکات ناخواسته ای ساعت 16 روز جمعه 15 جولای به ستاد فرماندهی ارتش رفته و با ژنرال خلوصی آکار رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه دیدار و در خصوص اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از کودتا گفت و گو می کند. اما وی در انتقال این وضعیت به رئیس جمهوری و نخست وزیر دیر عمل کرده که موجب بروز بحث های اهمال در انجام وظیفه در مورد فیدان شده است. ناگفته نماند که بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه نیز در پاسخ به اینکه کی و در کجا و چگونه از وقوع کودتا با خبر شده اید، گفته است از نزدیکان خود این را شنیده است.
در همین حال افکان آلان وزیر کشور ترکیه نیز در گفت و گو با شبکه خبر ان.تی.وی گفته است، در زمان وقوع کودتا در داخل هواپیما بوده و از ارزروم عازم آنکارا بود که در تماس با فرماندهی پلیس به آنها دستور داده است به هر قیمتی در مقابل این قیام خواهند ایستاد و با تمام قدرت مقابله خواهند کرد.
روزنامه ملیت نوشته است، اردوغان در نظر دارد تغییرات مهمی را در ارتش و میت و سایر سازمان های اطلاعاتی ترکیه بدهد ولی برای اینکه در دوران گذار موجب ایجاد ضعف مدیریتی بیشتری نشود، محتاطانه عمل می کند.
اردوغان اخیرا اعلام کرد که بنا به خواست ستاد فرماندهی ارتش، تصمیم گرفته است که نشست شورای عالی نظامی را یک هفته پیش از موعد خود برگزار کنند.
نشست شورای عالی نظامی ترکیه که گفته می شد در آن تصمیمات بسیار مهمی در خصوص پاکسازی عناصر فتح الله گولن از ارتش اتخاذ خواهد شد و اصولا به همین خاطر کودتاگران خواستند پیش از پاک سازی دست طرح براندازی دولت آنکارا را به اجرا بگذارند، قرار بود در اول اوت آینده برگزار شود.
حریت با اشاره به اینکه در داخل حزب حاکم عدالت و توسعه کسانی هستند که آشکارا حاکان فیدان را هدف گرفته اند، گمانه زنی کرده است که اردوغان برای تغییر در راس سازمان اطلاعات ترکیه فعلا نمی خواهد عجله کند تا شخص قابل اعتماد و مدبری را برای میت انتخاب کند.
رسانه ها گمانه زنی کرده اند که اردوغان می تواند همزمان با تصمیمات شورای عالی نظامی که قرار است به ریاست وی زودتر از موعد در هفته جاری برگزار شود، تغییراتی در راس سازمان های اطلاعاتی ترکیه نیز خواهد داد.
گفته می شود ضعف اطلاعاتی یکی از مهمترین موضوعاتی بود که در جلسه فوق العاده شورای عالی امنیت ملی ترکیه به ریاست اردوغان به چالش کشیده شده است.
موضوع ایجاد نوعی هماهنگی بین سازمان های اطلاعاتی در ارتش، نیروهای امنیتی و سازمان اطلاعات ترکیه ( میت ) و گردهم آوری اطلاعات امنیتی در زیر یک چتر موضوعی است که بیش از هر زمان دیگری به طور جدی در راس دولت در حال بحث و بررسی می باشد.
شایان گفتن است کارکرد بسیاری از نهادهای مهم دولتی در دوران حاکمیت طولانی حزب عدالت و توسعه برای از میان برداشتن موانع بر سر راه تحکیم اقتدار این حزب دستخوش تغییرات اساسی شده و به باور برخی از تحلیل گران نیز خود این اقدامات چون نتوانسته به علت برخی مقاومت ها و شاید ملاحظات امنیتی به طور واقع بینانه و کارشناسانه تری صورت گیرد، موجب انباشته شدن مسایل و مشکلات امنیتی و ساختاری در دستگاه دولت شده است که دولت آنکارا می خواهد با فرصت پیش آمده در شرایط پسا کودتا با استفاده از قانون حالت فوق العاده تمهیداتی را داشته باشد که بطور کلی راه تداوم اقتدار خود را هموار سازد.
سازمان اطلاعات ترکیه و شورای عالی امنیت ملی ترکیه دو نهاد مهم در دستگاه حکومتی ترکیه می باشد که برتافته دولت های های روی کار آمده توسط نظامیان این کشور می باشد.
دولت حزب آک ساختار هر دو نهاد را به میزان قابل توجهی تغییر داده است.
در حالی که در گذشته هر دو نهاد در حاکمیت نظامیان بود، با تغییرات داده شده که البته در راستای تعهدات ترکیه برای همگرایی با اتحادیه اروپا صورت گرفت، ماهیت غیرنظامی به این دو نهاد داده شد.
دبیرکل شورای امنیت ملی که همواره به یک ژنرال برجسته ارتش ترکیه داده می شد، به غیرنظامیان محول شد.
ساختار سازمان اطلاعات ترکیه هم که تا نزدیک به یک دهه قبل در کنترل نظامیان بود و شاید بیش از نصفی از مسئولان کلیدی آن را نظامیان بازنشسته و شاید مامور خدمت در میت تشکیل می دادند.
گرچه این نهاد براساس قانون یک نهاد وابسته به نخست وزیری بود، ولی در عمل چون در کنترل نظامیان بود، همواره به عنوان نهاد وابسته به ستاد فرماندهی ارتش عمل می کرد.
سلیمان دمیرل نهمین رئیس جمهوری فقید ترکیه که در دوران نخست وزیری خود دوبار با کودتای نظامی از قدرت ساقط شده بود، پیش از فوت خود در گفت و گو با خبرنگاران گفته بود جالب توجه است که سازمان اطلاعات ما (میت) یک حادثه بی اهمیت در آفریقا را به ما خبر می دهد ولی از وقوع کودتا در بیخ گوش هیچگاه ما باخبر نکرده است.
میت به ویژه در دوره دوم اقتدار حزب آک به طور کامل در کنترل دولت در آمد و با روی کار آمدن حاکان فیدان از یک سازمان اطلاعاتی فراتر رفته و به صورت یک نیروی عملیاتی برون مرزی نیز به ویژه در مورد کمک رسانی به نیروهای معارض سوری و عملیات رهایی کارکنان سرکنسولگری ترکیه در موصل از دست داعش نیز وارد عمل شد.
اردوغان در مورد حاکان فیدان گفته است، او محرم اسرار من است و توانسته در گذشته در چندین مورد که ادعاهایی علیه فیدان مطرح بوده است، از وی حمایت کند. لذا در دوره پیش روی نیز احتمال اینکه وی به راحتی بخواهد از فیدان بگذرد، کم ارزیابی می شود.

پایان پیام/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">