ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

سرگردانی 10 هزار ایرانی در ترکیه

يكشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۰ ب.ظ
بر اساس گزارشی که معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده، ١٠‌هزار گردشگر ایرانی درترکیه حضور دارند که تورهای گردشگری به این کشور سفر کرده‌اند.



به گزارش شهروند، بازگشت این تعداد مسافر ایرانی با توجه به لغو پروازها به سمت ترکیه یکی از چالش‌هایی است که طرف ایرانی با آن مواجه است.

سازمان میراث فرهنگی همچنین اعلام کرده با «رایزنی‌ با وزارت امورخارجه و سازمان هواپیمایی کشوری، درحال برنامه‌ریزی برای بازگشت امن و تدریجی گردشگران ایرانی است» که به دلیل ناآرامی‌های شب‌های گذشته نتوانسته‌اند در زمان مقرر، ترکیه را ترک کنند.

درهمین زمینه «محمدحسن کرمانی»، رئیس هیأت‌مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی گفته؛ آژانس‌های مسافرتی مسئولیتی در قبال اتفاق‌هایی مانند کودتا ندارند و «مسافران ایرانی که مدت تورشان تمام شده هزینه‌های اضافی ماندگاری در ترکیه را باید خودشان پرداخت کنند.» کرمانی با بیان این‌که هزینه‌های اضافی پس از پایان تور با مسافر است، گفته؛ امکان دارد برخی مسافران پول به اندازه کافی همراه نداشته باشند که «آژانس‌ها می‌توانند با آنها همکاری کنند یا از طریق نمایندگی‌های ایران درخارج از کشور» این مشکل حل می‌شود.

ولی تیموری، مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی گردشگری هم درباره این وضع گفته؛ در قراردادهای گردشگران آمده که ارایه خدمات گردشگری در تورهای خارجی که به شرایط بحرانی برخورد می‌کند، چگونه باشد. به گفته او، این شرایط در قراردادهای مربوطه امضا شده و هزینه‌های آن نیز مشخص است، بنابراین ایرانیانی که قصد سفر به ترکیه داشتند اما به دلیل بحران به وجود آمده سفر آنها لغو شده است، مشمول جریمه نمی‌شوند؛ از طرف دیگر اما گردشگرانی که در ترکیه حضور دارند و سفر آنها به پایان رسیده، اکنون که نه آژانسی طرف حساب است و نه ارایه‌کننده خدمات، تأمین‌بخشی از این هزینه برعهده مسافر خواهد بود.



همچنین براساس ماده ٣٢ قرارداد «ارایه خدمات مسافرتی و گردشگری درتورهای خروجی» که به این شرایط بحرانی می‌پردازد، کارگزار متعهد است؛ برنامه سفر و گشتِ مورد توافق را به‌طور کامل و دقیق انجام دهد، لیکن درصورت وقوع حوادث و پیشامدهای غیرمنتظره از قبیل جنگ، شورش، اعتصاب و مشکلاتی که از کنترل کارگزار خارج بوده و سبب ابطال یا تغییر برنامه گشت شود، مسئولیتی متوجه کارگزار نخواهد بود، اما کارگزار موظف است وجوه دریافتی را به گردشگر مسترد کند.

وزارت خارجه ایران هم در بیانیه‌ای از ایرانیانی که اکنون در ترکیه هستند، خواسته است که درصورت هرگونه مشکلی با سفارت ایران در آنکارا تماس داشته باشند و ایرانیان مقیم ترکیه و مسافران این کشور تا اطلاع ثانوی از ترک محل اقامت و حضور در هرگونه تجمع خودداری کرده و به هشدارهای مقامات امنیتی ترکیه توجه کنند.

پایان پیام/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">