ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

عرضه سهام نخستین شرکت ایرانی در بورس استانبول

چهارشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۴۸ ق.ظ
ترکیه آنلاین: معاون صندوق بازنشستگی کشوری از عرضه ۱۵ درصد از سهام پتروشیمی جم در بورس استانبول و عرضه اولیه سهام شرکت‌های ملی نفتکش و پروپیلن جم در بورس تهران خبر داد.


به گزارش همشهری آنلاین، صندوق بازنشستگی که هزاران میلیارد تومان از سهام شرکت‌های بورس را در اختیار دارد و از بزرگ‌ترین بازیگران بازارسرمایه به‌حساب می‌آید، درنظر دارد سهام 3شرکت بزرگ زیرمجموعه‌اش را ظرف ماه‌های آینده در بورس‌های تهران و استانبول عرضه کند. نخستین عرضه شامل فروش 15درصد از سهام پتروشیمی جم به ارزش 1400میلیارد تومان در بورس استانبول است. پتروشیمی جم اکنون با ارزش بازاری معادل 9100میلیارد تومان، جزو 10شرکت بزرگ بازار سهام ایران است.

صندوق بازنشستگی همچنین درنظر دارد برای نخستین بار بخشی از سهام شرکت ملی نفتکش را در بورس تهران عرضه کند.
پیش‌بینی می‌شود با عرضه سهام نفتکش این شرکت در رده 5شرکت بزرگ بورس قرار گیرد. تحلیلگران ارزش سهام این شرکت را معادل 5میلیارد دلار برآورد می‌کنند. شرکت ملی نفتکش ایران پس از خرید ٢٠شناور برای حمل نفت خام در 2سال‌و‌نیم گذشته از کشور چین، هم‌اکنون ٤٢‌نفتکش غول پیکر (وی‌ال‌سی‌سی) در ناوگان خود دارد و بزرگ‌ترین ناوگان نفتکش‌های غول پیکر دنیاست. این شرکت در حال مذاکره برای بازگشت به بنادر اروپایی است.

    جزئیات عرضه در استانبول

محمود شهشهانی پور معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری در توضیح این چند رویداد به همشهری گفت: با توجه به توافق‌های انجام شده در سفر رئیس‌جمهور به ترکیه و تفاهمنامه‌های امضا شده میان مقامات بورس‌های تهران و استانبول، قرار است به‌زودی 15درصد از سهام پتروشیمی جم به‌عنوان چهارمین واحد بزرگ الفین جهان، در بورس استانبول عرضه شود.

محمود شهشهانی‌پور با تأکید بر اینکه پتروشیمی جم یک مگا پروژه است، گفت: مقدمات عرضه پتروشیمی جم در بورس استانبول انجام شده و فقط موضوع تأیید صورت‌های مالی این شرکت از سوی حسابرسان بزرگ بین‌المللی باقی مانده است. او با تأکید بر اینکه یک حسابرس بین‌المللی باید صورت‌های مالی پتروشیمی جم را تأیید کند، افزود:

در گذشته برخی حسابرسان داخلی به نمایندگی از حسابرسان بین‌المللی فعالیت داشتند اما به‌دلیل اعمال تحریم‌ها، درسال‌های گذشته، مجوزهای نمایندگی تعلیق شد بنابراین هم‌اکنون برای تأیید بین‌المللی صورت‌های مالی پتروشیمی جم دچار مشکل شده‌ایم. به گفته او با توجه به رفع تحریم‌ها و گشایش‌های به‌وجود آمده به‌زودی با رفع این مانع، سهام پتروشیمی جم در استانبول آماده عرضه خواهد شد.شهشهانی‌پور اضافه کرد:امیدواریم عرضه سهام پتروشیمی جم پایه‌ای برای عرضه سهام سایر شرکت‌های بزرگ ایرانی در بورس‌های خارجی باشد.

    عرضه نفتکش

معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی به عرضه سهام شرکت ملی نفتکش در بورس تهران اشاره کرد و گفت: صندوق بازنشستگی کشوری درنظر دارد به‌عنوان سهامدار عمده ظرف ماه‌های آینده بخشی از سهام شرکت ملی نفتکش را در بورس تهران عرضه کند.معاون صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به تفاهم به عمل آمده با شستا گفت: صندوق بازنشستگی کنترل شرکت ملی نفتکش را در اختیار دارد.

او ادامه داد: برای عرضه سهام شرکت ملی نفتکش در بورس یکسری مقدمات باید فراهم شود که امیدواریم این مقدمات امسال فراهم آید. او با اشاره به مقدمات مدنظر گفت: به‌طور مثال این شرکت هم‌اکنون سهامی خاص است و باید تبدیل به یک شرکت سهامی عام شود تا قابلیت عرضه در بورس را پیدا کند. شهشهانی‌پور پیش‌بینی کرد شرکت ملی نفتکش تا پایان امسال در بورس عرضه می‌شود.

وی در پاسخ به تخمین برخی فعالان بازارسرمایه درباره ارزش 5میلیارد دلاری سهام شرکت ملی نفتکش گفت: این ارقام را فعلا نمی‌توانم تأیید کنم. البته کارشناسان رسمی دادگستری سهام این شرکت را قیمت‌گذاری کرده‌اند اما باید توجه کرد که روش‌های قیمت‌گذاری مطلوب در بورس متفاوت است.

او در عین حال تأکید کرد: با توجه به درآمد و دارایی‌های شرکت ملی نفتکش و چشم‌انداز سودآوری بسیار مطلوب آن به‌نظر می‌رسد سهام این شرکت با قیمتی مناسب در بورس تهران عرضه شود.

پایان پیام/

نظرات  (۲)

ایران قیمت گاز فروشی خود به ترکیه را 12درصد کاهش داد.
زنده باد ترکیه
 لینک خبر : 
http://www.timeturk.com/iran-gazina-yuzde-12-indirim-icin-anlasildi/haber-199912
جناب 123 کاری می کنی که ادمین کرد داره می سوزه .

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">