ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

خواندن اذان در ایاصوفیه برای ترکیه مشکل ساز شد

پنجشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۵۰ ق.ظ
وزارت امورخارجه یونان با اعتراض به گفتن اذان در مسجد ' آیا صوفیه' از ترکیه خواست به میراث فرهنگی احترام بگذارد.



به گزارش ایرنا از آتن، وزارت امورخارجه یونان در این باره گفته است: معبد تاریخی آیا صوفیا متعلق به میراث فرهنگی جهان براساس مصوبات یونسکو می باشد و ترکیه باید یاد بگیرد که به آثار تاریخی و فرهنگی احترام بگذارد.

وزارت امورخارجه یونان ضمن ابراز نگرانی و اعتراض شدید به دولت ترکیه، گفته است: ترکیه همچنان با نادیده گرفتن قوانین بین المللی به اقدامات تحریک کننده خود در قبال یونان ادامه می دهد و بعد از 85 سال برای اولین بار اجازه داد که موذن از درون ساختمان آیا صوفیا اذان بگوید.


اعتراض یونان به اذان گویی در « آیا صوفیه» : ترکیه باید یاد بگیرد که به آثار تاریخی و فرهنگی احترام بگذارد

در بیانیه وزارت امورخارجه یونان آماده است که از 4 سال پیش در محلی نزدیک و بیرون از معبد آیا صوفیا اذان گفته می شد ولی این اولین بار است که اذان گو از درون ساختمان اذان می گوید و این امر نشان می دهد که ترکیه به قوانین بین المللی احترام نمی گذارد، بنابراین این مساله یک مساله بین المللی است و جهان باید در مقابل این تحرکات ترکیه از خود عکس العمل مناسبی نشان دهد.

' استراتیس افتیی میوس' سخنگوی وزارت امورخارجه یونان در این باره از اتحادیه اروپا و جوامع بین المللی خواسته است که اجازه ندهند که آثار تاریخی و فرهنگی با ارزش جهانی دستخوش خواسته های نامعقول ترکیه قرار گیرند.

ترکیه و یونان دارای اختلافات دیرینه ای هستند که به زمان حکومت عثمانی در یونان بر می گردد. البته دو کشور از سال 1974 میلادی تا به امروز بر سر مساله و جدایی قبرس به بخش جنوبی ( یونانی نشین) و شمالی ( ترک نشین) نیز دارای اختلافات جدی هستند.

این اواخر تلاش یونان و قبرس برای اکتشاف نفت و گاز در سواحل خود، باعث تشدید سردی روابط آنکارا و آتن و نیکوزیا شد بطوری که ترکیه مدعی است که بخشی از منابع نفت و گاز در سواحل قبرس متعلق به ترک های قبرس می باشد و قبرس جنوبی (یونانی نشین) حق ندارد به تنهایی به اکتشاف نفت و گاز در سواحل قبرس بپردازد.

پایان پیام/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">