ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

در یک سال اخیر در کشور ترکیه 17 مورد حمله انتحاری و حمله با خودروی حامل مواد منفجره رخ داد که 298 نفر کشته و نزدیک به یک هزار نفر نیز زخمی شدند. به گفته تحلیلگران این موضوع نشان دهنده ابعاد وحشتناک حملات تروریستی به کشور توریستی ترکیه بشمار می رود.



به گزارش ایرنا، حملات انتحاری خونین سه شنبه شب در فرودگاه بین المللی استانبول که سالانه با پذیرش بیش از 40 میلیون مسافر خارجی یکی از شلوغ ترین فرودگاه های اروپا و مهمترین نقطه ورودی سالانه بیش از 36 میلیون گردشگر خارجی به این کشور می باشد، یک بار دیگر موجب مطرح شدن جدی دغدغه های امنیتی در سفر گردشگران خارجی به این کشور شده است.
بررسی روز شمار وقایع تروریستی و حملات انتحاری در یک سال گذشته در ترکیه نشان می دهد، این کشور در یک دوره یک ساله منتهی به ژوئن سال جاری، شاهد 17 مورد حمله تروریستی در ابعاد بزرگ بوده است.
مسئولیت این حملات را عموما گروه تروریستی – تکفیری داعش، پ.ک.ک و یا گروه تازه ای به نام تاک ( بازهای کردستان آزاد) که گفته می شود وابسته به پ.ک.ک است، عهده دار شده و یا مقامات ترکیه اعلام کرده اند که این گروهها مسئول حملات تروریستی بوده اند.

** حمله انتحاری به همایش بزرگ حزب دمکراتیک خلق ها
در این دوره اولین انفجار در 5 ژوئن سال گذشته در میتینگ تبلیغاتی حزب کردی دمکراتیک خلق ها در دیاربکر که در آستانه انتحابات عمومی 17 خرداد ماه برگزار شده بود، رخ داد و پنج نفر کشته و 400 نفر زخمی شدند.
در این دوره ترکیه با عنوان تدابیر امنیتی بلافاصله بعداز هر حمله انتحاری، ممنوعیت جدی برای دسترسی کاربران به رسانه های اجتماعی و انتشار اخبار مربوط به انفجار در رسانه ها اعمال کرده است.

** حمله انتحاری سوروچ
بررسی روز شمار مهمترین وقایع تروریستی خونین یک سال اخیر نشان می دهد، دومین عملیات تروریستی تکان دهنده در 20 ژوئن سال گذشته در همایش بیش از 300 فعال مدنی برای کمک به مردم کوبانی سوریه در شهر مرزی سوروچ ترتیب یافته بود، رخ داد. در این حمله انتحاری که گفته شد یک عضو داعش انجام داد، 34 نفر کشته و بیش از 100 نفر زخمی شدند.
در محافل سیاسی و خبری ترکیه گمانه زنی شد که اصولا بعداز این حمله پ.ک.ک با کنار گذاشتن یک دوره سه ساله آتش بس، دوباره دست به سلاح برد و برای اولین بار در تاریخ خود به جنگ گسترده شهری روی آورد.

** حمله انتحاری به مرکز پلیس منطقه فاتح استانبول
این حمله در 10 اوت سال گذشته با یک خودروی حامل مواد منفجره رخ داد و در درگیری مسلحانه بین نیروهای پلیس و مهاجمان یک مامور پلیس و دو مهاجم کشته و 10 نفر زخمی شدند. این مرکز در یکی از شلوغترین مناطق استانبول قرار دارد.

** حمله انتحاری خونین در میدان راه آهن آنکارا
هواداران صلح که در 10 اکتبر سال گذشته از شهرهای مختلف ترکیه برای شرکت در همایش صلح به آنکارا آمده بودند،با تجمع در میدان راه آهن پایتخت ترکیه می خواستند به سوی محل برگزاری همایش در میدان صحیه حرکت کنند که دو عامل انتحاری با منفجر کردن خود 103 نفر را کشته و 250 نفر را زخمی کردند.
داعش مسئول این حملات نشان داده شد.

** انفجار در فرودگاه بین المللی صبحیا گوکچن استانبول
23 دسامبر سال گذشته انفجاری در این فرودگاه به عنوان دومین فرودگاه استانبول رخ داد که این حمله را تاک به عهده گرفت. در این انفجار یک نفر کشته و یک نفر زخمی شدند.

**حمله انتحاری در میدان سلطان احمد استانبول
در 12 ژانویه سال جاری یک شهروند سوریه ای 28 ساله با منفجر کردن خود در میان گردشگران خارجی موجب کشته شدن 13 گردشگر خارجی و زخمی شدن 16 گردشگر شد.
میدان سطان احمد یکی از اولین مراکز گردشگری استانبول است که گردشگران در سفر به این شهر از آن بازدید می کنند.

** حمله انتحاری در قلب دولت آنکارا
این حمله در 17 فوریه سال جاری در مثلثی که ستاد فرماندهی ارتش ترکیه، فرماندهی نیروی زمینی و مجلس ترکیه در آن قرار دارد، با هدف گرفته شدن پنج دستگاه سرویس حامل نظامیان صورت گرفت. در این حمله 28 تن کشته و 61 تن زخمی شدند.

** حمله خونین در میدان قیزیل آی آنکارا
در 13 ماه مارس سالجاری مهاجم با یک خودروی حامل مواد منفجره به یک اتوبوس شهری که در مرکز ایستگاههای اتوبوس در حال سوار کردن مسافران بود، برخورد کرد که 34 نفر کشته و 125نفر زخمی شدند. این یکی از دلخراش ترین حملات تروریستی بود و بیشتر قربانیان را دانش آموزان و دانشجویانی تشکیل می داد که در ایستگاه های اتوبوس در حال بازگشت به خانه بودند.

** انفجار در خیابان استقلال استانبول
این حمله انتحاری در 19 مارس سال جاری در منطقه بی اوغلو استانبول رخ داد. خیابان استقلال از شلوغترین خیابانهای استانبول است که فقط برای استفاده عابرین پیاده باز است و گردشگرانی که به استانبول می آیند، حتما زمانی را برای گشت و گذار در این خیابان اختصاص می دهند. در این حمله پنج نفر کشته شدند که یکی از آنها از هموطنان ایرانی بود. این انفجار هم زمان با حضور جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در استانبول بود.
سه تن از گردشگران اسراییلی نیز در این انفجار کشته شدند.

** انفجار در شهر تاریخی بورسا
این حمله در 27 آوریل سال جاری رخ داد. یک عامل انتحاری که با بستن مواد منفجره به خود می خواست خود را در نزدیکی مسجد جامع تاریخی این شهر منفجر کند، پیش از رسیدن به میان جمعیتی که برای شرکت در تشییع جنازه یکی از مسلمانان به نام این شهر جمع شده بودند، به زمین می افتد و با متوجه شدن مامورین خود را منفجر می کند. در این حادثه که بورسا از آستانه یک قتل عام بزرگ برگشت، 13 نفر زخمی شدند.

** حمله انتحاری در شهر غازی آنتپ
این حمله در اول ماه می در شهر غازی آنتپ در نزدیکی مرز سوریه رخ داد. مهاجم که گفته شد عضو داعش بود، با خودروی حامل مواد منفجره به مرکز پلیس این شهر حمله کرد که طی آن دو پلیس کشته و 22 نفر زخمی شدند.

** حمله انتحاری دیاربکر
در 10 ماه می گذشته مهاجم و یا مهاجمان با یک دستگاه خودروی حامل یک تن مواد منفجره خودروی پلیس را در منطقه باغلار دیاربکر هدف گرفت که طی آن سه مامور پلیس کشته و 45 نفر زخمی شدند.

*** حمله به خودروی نظامی در استانبول
مهاجمان که گفته شد از اعضای پ.ک.ک بودند در 12 ماه می سال جاری در منطقه سانجاق تپه استانبول، اتوبوس حامل نظامیان را با مواد منفجره هدف گرفتند که پنج تن از نظامیان و سه غیر نظامی کشته شدند.

*** کشتار روستائیان در مزرعه ای در جنوب شرق ترکیه
مقامات ترکیه اعلام کردند در تاریخ 12 ماه می عوامل پ.ک.ک با یک خودروی حامل 15 تن مواد منفجره 16 تن از روستائیان روستای دوروملو را کشتند.

** حمله انتحاری در ایستگاه وزنه جیلر استانبول
در ششم ژوئن جاری براثر انفجار خودروی پراز مواد منفجره در پارکینکی در نزدیکی ایستگاه وزنه جیلر استانبول که در نزدیکی بازار مشهور کاپالی چارشی قرار دارد و از مناطق مهم گردشگری استانبول می باشد، 11 نفر کشته شدند که هفت تن از آنها پلیس بودند.

***انفجار در میدیات شهر ماردین
در هشتم ماه ژوئن جاری، مهاجمان با یک خودروی حامل یک تن مواد منفجره مرکز پلیس در میدیات از توابع استان ماردین در جنوب شرق ترکیه را هدف گرفتند که طی آن چهار نفر کشته و 34 نفر زخمی شدند.

** حمله انتحاری در فرودگاه استانبول
سه شنبه شب گذشته مهاجمان انتحاری که گفته می شود سه تن از اهالی چچن و داغستان روسیه بودند، با اسلحه کلاشینکف ابتدا در محل بازرسی بدنی و ایکس ری، مردم بیگناه را به رگبار بسته و سپس خود را منفجر کردند. در این حمله 42 نفر کشته و 250 نفر زخمی شدند.

پایان پیام/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">