ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

«بکیر بوزداغ» وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد :117 پرونده مرتبط با لغو مصونیت قضایی و سیاسی 152 نماینده مجلس به دادستانی ها ارجاع شد.



به گزارش ایرنا، وزیر دادگستری ترکیه روز شنبه در گفت ‌وگو با تلویزیون دولتی این کشور افزود: 152 نماینده از کل 550 نماینده پارلمان ترکیه باید در برابر دادستانی حاضر شوند.
در میان این 152 نماینده، 57 نفر از حزب مردم جمهوریخواه، 55 نفر از حزب کردی دموکراتیک خلقها، 10 نفر از حزب ملی گرای ترک حرکت ملی 29 نفر از حزب حاکم عدلت و توسعه و یک نماینده منفرد حضور دارند.
مجموعا 799 پرونده حاوی اتهامات وارده به نمایندگان مجلس شامل توهین به رییس جمهور، حمایت از تروریسم، فساد و دیگر جرم‌ها ابه دادستانها ارجاع خواهد شد.
رجب طیب اردوغان رئیس‌ جمهوری ترکیه مصوبه مجلس این کشور در باره سلب مصونیت قضایی و سیاسی شماری از نمایندگان مجلس را روز چهارشنبه گذشته تائید و این مصوبه با درج در روزنامه رسمی از روز گذشته (پنجشنبه) اجرایی شد.
این در حالیست که پیشتر مصوبه یاد شده از سوی مقام‌های اتحادیه اروپا و آلمان و آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته و نمایندگان مخالف دولت ترکیه در داخل نیز از آن به عنوان کودتا یاد کرده اند.
هفته گذشته نیز دادگاه قانون اساس ترکیه به عنوان بزرگ ترین و بالاترین مرجع قضایی این کشور درخواست قانونگذاران مخالف را برای لغو این مصوبه رد کرد.
تلویزیون دولتی ترکیه اخیرا از قرار گرفتن 152 نماینده مجلس این کشور در معرض سلب مصونیت قضایی و سیاسی، محاکمه و احتمالا اخراج برخی از آنان از مجلس خبر داده بود.
ناظران آگاه با استناد به قانون اساسی ترکیه معتقدند که اگر حتی 28 نفر از این 152 نماینده از مجلس اخراج شوند ترکیه مجبور به برگزاری انتخابات میان دوره ای خواهد شد.
به گفته این منابع براساس ماده 78 قانون اساسی ترکیه اگر پنج درصد از کل 550 کرسی نماینده مجلس (28 کرسی) خالی بماند، دولت موظف به برگزاری انتخابات میان دوره ای در طول سه ماه است.
از سوی دیگر برخی از کارشناسان نیز مدعی هستند که روند سیاسی در ترکیه به گونه ای است که حزب حاکم برای دستیابی به شمار کافی از نمایندگان برای تغییر قانون اساسی و گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی که آرزوی دیرینه رجب طیب اردوغان می باشد درصدد برگزاری انتخابات زود هنگام است.
طبق قانون اساسی ترکیه تغییر قانون اساسی از طریق برگزاری همه پرسی به حداقل 330 رای موافق و تغییر آن توسط مجلس نیاز به 367 رای موافق نمایندگان مجلس دارد که حزب حاکم عدالت و توسعه در شرایط فعلی 317 نماینده در مجلس دارد و قادر به انجام آن در شرایط کنونی نیست.
برخی از ناظران عقیده دارند که احتمال محاکمه و اخراج شماری از نمایندگان حزب کرد دمکراتیک خلق ها از مجلس با استناد به مصوبه مجلس وجود دارد و در چنین صورتی از یک سو شانس احزاب عدالت و توسعه و حرکت ملی برای افزایش نمایندگان خود در مجلس در انتخابات احتمالی زود هنگام افزایش خواهد یافت؛ ولی از سوی دیگر درگیری ها میان کردهای مخالف و دولت ترکیه نیز تشدید خواهد شد.
این لایحه در پی حضور چند نماینده از حزب دموکراتیک خلق ها (حزب کردی) در مراسم تشییع جناره اعضای پ.ک.ک از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه تحت عنوان 'لایحه لغو مصونیت قضایی نمایندگان حامی تروریسم' به مجلس ارجاع شده بود که سپس ادعاها و شکایات موجود علیه نمایندگان دیگر احزاب نیز به آن اضافه شد.
پایان پیام/

۹۵/۰۳/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">