ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

 رئیس هیات مدیره گروه شرکت های 'سیلا' از توافق اولیه شرکت متبوع خود با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ساخت دو بیمارستان بزرگ در تهران و کرمان خبر داد.



'احسان شاهین ' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در آنکارا، با اشاره به اینکه گروه شرکت های «سیلا» در ترکیه که یکی از برندگان مناقصه ساخت بیمارستان های بزرگ شهری در ایران است،افزود: چگونگی مشارکت در این طرح بزرگ را که قرار است به صورت پی.پی.پی یعنی مشارکت دولت و بخش خصوصی به اجرا درآید را تشریح کرد.




گروه سیلا یکی از شرکت های ترکیه ای است که همزمان با رفع تحریم های بین المللی علیه ایران با اجرایی شدن برجام، اشتهای زیادی را برای ورود به بازار ایران نشان می دهد. حضور شرکتهای ترکیه در بازار ایران در دوران پسا تحریم بحث روز در میان فعالان اقتصادی این کشور است.
اخیرا نیز شرکت یونیت اینترناشنال ترکیه اعلام کرد که در خصوص ساخت نیروگاههایی به ارزش 4.2 میلیارد دلار با وزارت انرژی ایران به توافق رسیده است.
در این راستا به دنبال انتشار خبرهایی در خصوص موفقیت یک شرکت ترکیه ای در مناقصه واگذاری طرح ساخت بیمارستان در کشورمان، گفت و گویی اختصاصی با احسان شاهین که خود یک پزشک می باشد، در محل کار او در آنکارا انجام شد.
وی گفت: در تاریخ 25 و 26 اردی بهشت ماه گذشته در تهران قراردادی بین شرکت های خارجی برنده شده در مناقصه ساخت 13 بیمارستان که در مجموع دارای 13 هزار تخت خواهند بود، در ایران، با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امضا شد که یکی از شرکت های خارجی نیز گروه شرکت های سیلا بود.
در این مناقصه چندین شرکت بزرگ بین المللی مشارکت داشتند که وزارت بهداشت ایران از بین آنها چندین شرکت را برگزید.
وی با اشاره به اینکه از ترکیه فقط گروه سیلا برگزیده شده بود که قرارداد اولیه در تهران امضا شد.، گفت: این هم برای شرکت متبوع وی و هم به نام ترکیه و هم به نام توسعه روابط بین دو کشور غرور آفرین شد. امیدواریم ظرف شش ماه جزئیات اجرایی شدن طرح مشخص شود.
این پروژه ها با روش پی.پی.پی (Public Private Partnership ) یعنی به صورت مشارکت دولتی – خصوصی اجرایی خواهد شد. بنابراین پیمانکار اجرای طرح با تامین مالی لازم پروژه، بعداز ساخت بیمارستان، آن را به طور مشترک با بخش عمومی برای مدت معینی مورد بهره برداری قرار خواهد داد.
دکتر شاهین گفت: این اولین نمونه چنین همکاری بخش دولتی با سرمایه گذاران خارجی در ایران خواهد بود که می تواند راهگشای ارتباط و ادغام با جامعه سرمایه گذاری بین المللی باشد. لذا احیای این طرح ها محدود به وزارت بهداشت و درمان نبوده و در سایر حوزه ها نیز موجب جذب سرمایه خارجی برای چنین طرحهای مشارکت عمومی – خصوصی شود. لذا موفقیت در اجرایی شدن این طرح ها بسیار حایز اهمیت خواهد شد. ایران در آینده خواهد توانست این الگوی موفق را در اجرایی کردن طرح های بزرگ زیر ساختی خود در بسیاری دیگر از حوزه ها بکار گیرد.
او گفت: بررسی های شرکت متبوع وی نشان می دهد تا کنون در ایران روش های بی.ا.تی. که ساخت، بهره برداری و انتقال می باشد در ابعاد کوچک اجرا شده ولی این طرح ها عموما برای ساخت بیمارستانهای حداکثر 150 تخت خوابه اجرا شده است. این اولین باری خواهد بود که با مشارکت شرکتهای خارجی چنین بیمارستان های بزرگی ساخته خواهد شد. امید است که هم بانک ها و موسسات مالی داخلی در ایران و هم موسسات مالی بین المللی در خارج با مشارکت هم بتوانند در تامین مالی این پروژه های بزرگ همکاری داشته باشند.
او با اشاره به اینکه شرکت متبوع وی از سال 2009 میلادی تجربه ارزنده ای در بکار گیری روش پی.پی.پی با دولت آنکارا در داخل ترکیه را دارد، گفت: هم اکنون با شرکای خود در ترکیه در حال ساخت بیمارستانهایی در مجموع به ظرفیت هفت هزار تخت خواب هستیم.
رئیس هیات مدیره گروه شرکت های سیلا در پاسخ به اینکه در کدامین شهرهای ترکیه این طرح های بزرگ را با مشارکت بخش دولتی در حال اجرا می باشند، گفت: در آدانا، یوزگات و بورسا بیمارستان های عمومی بزرگ موسوم به بیمارستان های شهری را می سازند. در خارج آن بیمارستان های فیزیوتراپی و روانی را در حال ساخت دارند که ظرفیت کل آن ها نیز 2400 تخت خواب خواهد بود. این ها در 8 استان مختلف به صورت 15 پروژه ولی در قالب یک قرارداد در حال ساخت می باشند که باز همه این طرح ها در قالب روش پی.پی.پی در حال اجرا است. در واقع می توان گفت: گروه سیلا در حال ساخت 20 بیمارستان در سطح ترکیه است که چهار بیمارستان در سطح بسیار بزرگ به صورت بیمارستان شهر می باشد.
او در خصوص دو بیمارستانی که این گروه قرار است در ایران بسازد گفت: یکی از این بیمارستان ها هزار تخت خوابی است که در در شرق تهران و دیگری بیمارستان 750 تخت خوابی است که در کرمان ساخته خواهد شد که اگر قسمت شد و اجرایی شود از پیشرفته ترین و مدرن ترین بیمارستان های منطقه خواهد شد.
احسان شاهین در پاسخ به اینکه این بیمارستان ها را به صورت کلید در دست خواهند ساخت؟ گفت: هر دو بیمارستان به صورت کلید در دست با استفاده از آخرین فناوری و با استانداردهای بین المللی ساخته شده و به پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی و بیمارستانی مجهز خواهند شد. تا بتوانند آکردیتاسیون بین المللی را دریافت کنند.
وی گفت: مقامات ایران بر آنند تا ایران را به صورت یکی از مراکز مهم توریست درمانی منطقه تبدیل کنند که ساخت این بیمارستان ها زیرساخت مهمی برای رسیدن به این هدف خواهد شد. به عبارتی نه تنها این خدمات در اختیار 80 میلیون جمعیت ایران قرار خواهد گرفت، برای 400 میلیون جمعیت منطقه نیز جاذبه خوبی تشکیل خواهد داد. بیمارستان ها دارای پیست فرود برای بالگرد بود و اتاق های این بیمارستان یک و یا دو نفره خواهد بود و هر اتاق مجهز به سرویس بهداشتی جداگانه و براحتی اتاق هتل ساخته خواهند شد.
او با اشاره به اینکه وزارت بهداشت ایران در حال تهیه جزئیات چگونگی اجرایی کردن طرح ها می باشد، گفت: هرچه جزئیات این طرح روشن تر و سریع تر مشخص شود، شرکت سیلا نیز خواهد توانست در تامین مالی پروژه که حدود 700 میلیون دلار خواهد بود، با موسسات بین المللی تامین اعتبار راحت تر وارد گفت و گو شود.
احسان شاهین در خصوص اینکه آیا شرکت متبوع وی تا چه اندازه به تامین مالی بین المللی برای اجرایی کردن این طرح ها در ایران امیدوار است و مشکل را چه می بیند؟ گفت: اجرایی شدن برجام تحول بسیار مهمی از نظر بازگشت ایران به بازار جهانی شد که البته طبیعی است این بازگشت به طور یک باره و لحظه ای نخواهد بود و سیر خود را خواهد داشت.
ارزیابی شرکت این است که به ویژه با توجه به تحولاتی که با سفر رئیس جمهوری ایران به ترکیه در فروردین ماه گذشته شاهد آن بودیم، روابط دو کشور در دوران پسا تحریم شکوفا خواهد شد. اما باید قدری صبور ولی امیدوار بود. می دانیم که پیدا کردن اعتبار بین المللی بلند مدت برای طرح ها برای ایرانی که تازه از دوران تحریم بیرون آمده آسان نخواهد بود.
اما اگر این کار را یک بار با موفقیت انجام دهیم، کانال باز خواهد شد. موضوع مهم دوم در تامین اعتبار بین المللی، نهایی و تکمیل شدن فعالیت های ایران در خصوص آماده سازی زیرساخت حقوقی لازم برای تامین مالی بین المللی به چنین طرح های بزرگ می باشد. او با تاکید بر اینکه حساسیت موسسات اعتباری بین المللی صرفا در مورد ایران نیست و یک موسسه برای اعتبار وام استانداردهای مشخصی دارد که این نسبت به کشورها تغییر زیادی نمی کند.
احسان شاهین در خصوص مخاطبان قرارداد نهایی که قرار است ظرف شش ماه با ایران منعقد کنند، نیز گفت: این قرارداد سه پایه خواهد داشت. یعنی بین شرکت متبوع وی، وزارت بهداشت و دانشگاهی که بیمارستان ها در قالب آن فعالیت خواهند کرد، طرف خواهند شد.
وی در خصوص زمان اجرایی شدن طرح در صورت انعقاد قرارداد نهایی گفت: بعداز تخصیص زمین لازم از سوی دانشگاهها به واسطه وزارت بهداشت، ظرف سه سال بیمارستان به صورت کلید در دست ساخته شده و جهت بهره برداری آماده خواهد شد.
احسان شاهین در خصوص ویژگی طرح پی.پی.پی گفت: در این روش بر خلاف سنت معمول در پیمانکاری، سرمایه گذاران می خواهند که هرچه زودتر طرح تکمیل و اجرایی شود. چون درآمد بعداز فعال شدن بیمارستان به دست خواهد آمد. اما در روش سنتی بی.اوتی. ساخت بیمارستان هرچه طولانی شود، پیمانکار راههای افزایش درآمد خود از وضع موجود را یافته و طرح را لفت می دهد. اما در روش پی.پی.پی کاملا برعکس است و امیدواریم اگر در تامین مالی تسریع شود، حتی ظرف 2 تا 2سال و نیم نیز این طرح ها را به پایان برسانیم.
او در خصوص تجربیات شرکت سیلا در روش پی.پی.پی گفت: در ترکیه تجربه خوبی در این زمینه بدست آورده اند. ترکیه هم اکنون با همین روش در داخل در حال ساخت بیمارستانهایی به ظرفیت کل 40 هزار تختخواب است و می توان ادعا کرد که تاکنون در هیچ کشوری به این ابعاد و با روش پی.پی.پی بیمارستانهایی ساخته نشده است. لذا تجربه و پیش زمینه فکری لازم را هم در زمینه تامین مالی و هم در زمینه تنظیم قراردادها و هم در زمینه مدیریت این بیمارستان ها تجربه ارزنده ای دارد. لذا اگر توافق نهایی با ایران حاصل شود، در کنار ساخت بیمارستان تجربیات ارزنده ترکیه نیز در این زمینه به ایران منتقل خواهد شد.
رئیس هیات مدیره گروه شرکت های سیلا با ادعای اینکه مسئولان وزارت بهداشت به ترکیه آمده و از نزدیک با توانی و ظرفیت این شرکت در ساخت بیمارستان های بزرگ شهری آشنا شده است، در خصوص هزینه اجرای این طرح ها گفت: با توجه به اینکه بیمارستان ها به صورت کلید در دست تکمیل خواهد شد، بالطبع هزینه بالایی خواهند داشت. اما فردای تحویل، بیمارستان آماده پذیرش بیمار خواهد بود. لذا هزینه کل هر دو طرحی که گروه سیلا در ایران خواهد ساخت نزدیک به 700 میلیون دلار برآورد شده است.
وی در خصوص گردشگری سلامت نیز گفت: ایران و ترکیه در زمینه سلامت دو کشور بزرگ و قدرتمند منطقه هستند که هر دو دارای توانایی ها و ظرفیت ها و استعدادهای منحصر به فردی می باشند که با یک هم افزایی می توانند، سینرژی بزرگی را در زمینه گردشگری سلامت در منطقه ایجاد کنند. ایران توانایی جذب بیماران از جغرافیای وسیع خاورمیانه، آسیای مرکزی و قفقاز را دارد. با توسعه زیرساخت فناوری ایران و ساخت بیمارستان های مدرن و بزرگ، شاید ظرفیت جذب گردشگران سلامت ایران به صد برابر فعلی خواهد رسید که می تواند ارز آوری بسیار خوبی برای ایران داشته باشد.
وی در خصوص اینکه در ساخت این بیمارستان ها و تامین تجهیزات و فناوری چه میزان از خارج و چه میزان از داخل ایران استفاده خواهد شد، با تاکید بر اینکه ایران از نظر پزشکی توانمندی های بسیار خوبی دارد، گفت: به رغم اینکه ایران بعداز انقلاب همواره تحت شدیدترین تحریم ها بوده توانسته است به پبشرفت های خوبی به ویژه از نظر نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی داشته باشد و بخش مهمی از نیازها از داخل ایران تامین خواهد شد و شاید در تامین برخی تجهیزات مهم پزشکی و بیمارستانی به واردات روی آورد.
احسان شاهین در پایان در خصوص فرایند همکاریها و چشم انداز روابط اقتصادی ایران و ترکیه گفت: بر این باور است که دو کشور با لحاظ اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی، دینی و قومی دارای ظرفیت و امکانات بسیار وسیعی برای همکاری هستند و چشم انداز روابط نیز بسیار خوب است و ما فقط موانع را برداریم، حجم همکاریها به ابعاد بسیار متفاوتی خواهد رسید. دو کشوری هستیم که می توانیم مکمل یکدیگر باشیم.

انتهای خبر/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">