ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

لغو روادید میان ترکیه و قطر اجرایی شد

سه شنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۳۱ ق.ظ
سفارت ترکیه در قطر اعلام کرد که براساس توافق صورت گرفته میان آنکارا و دوحه موضوع لغو روادید میان دو کشور از شنبه ۲۷ می جاری اجرایی شده است.



به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس،‌ خبرگزاری آناتولی با اعلام این خبر به نقل حساب کاربری سفارت ترکیه در فیس بوک  افزود: به موجب توافقنامه صورت گرفته میان دو کشور ترکیه و قطر شهروندان قطری و ترکی در صورت داشتن گذرنامه  از داشتن روادید سفر به هنگام ورود و خروج در مبادی دو کشور و همچنین اقامت موقت معاف هستند.

براساس نوشته این سفارتخانه، توافقنامه یاد شده از روز شنبه 28 می (8خرداد) به مرحله اجرا در آمده است.

برپایه این گزارش، شهروندان دو کشور از این پس می توانند بدون داشتن روادید مدت 90روز در کشور یکدیگر اقامت موقت داشته باشند به شرطی که از ورود اولشان به کشور میزبان 180روز گذشته باشد.

سفارت ترکیه در دوحه اشاره کرد به اینکه گذرنامه های عادی هر یک از شهروندان دو کشور باید به هنگام ورود به کشور میزبان دارای اعتباری شش ماهه باشد.

این سفارتخانه همچنین افزوده است که لغو روادید هیچ اجازه و حقی  به شهروندان دو کشور برای انجام کاردر کشورمیزبان نمی دهد بلکه برای انجام کار و یا تحصیلف شهروندان موظف به رعایت قوانین ملی دوکشور هستند.

دولت ترکیه انتظار دارد برداشتن روادید در سفر شهروندان دو کشور به افزایش تعداد گردشگران قطری به این کشور کمک کند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه 2 سپتامبر سال 2015  از لغو روادید دو کشور قطر و ترکیه خبر داده بود. او در سفرش به دوحه و دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر 15 قرارداد دو جانبه را در حوزه های متعددی از جمله حوزه انرژی و گردشگری امضا کرد.

ترکیه در این برهه زمانی که با تحریم های جدی روسیه مواجه شده است به نماینده حامی خود، آمریکا، یعنی قطر رو آورده و برای گرفتن این امتیاز مجبور به لغو روادید کشورش شده است که سالانه پذیرای تعداد زیادی توریست تجاری و گردشگری از کشورهای عربی است.

گفتنی است، اصلی ترین دلیل دیدار اردوغان با امیر قطر، بستن تفاهم نامه خریدگاز از قطر، برای پاسخگویی به تحریمات اعمال شده از سوی روسیه، در پی سقوط جنگنده روسی توسط انکارا بود.

توافقات انجام شده میان قطر و ترکیه البته خشم و نگرانی مقامات سعودی را نیز در پی داشته است. سعودی ها همواره از برخی هم پیمانی های بیرون گروهی قطر (عضو شورای همکاری خلیج فارس)بدون هماهنگی با ریاض ابراز نگرانی کرده اند بویژه اینکه قطر و ترکیه در بحث مربوط به جنبش اخوان المسلمین نگاه حمایتی دارند و سعودی ها البته نام این جماعت را در لیست گروههای تروریستی در کنار داعش قرار داده اند. قطر و ترکیه نیز بابت اعمال نفوذ سعودی ها در درون گروههای معارض مسلح سوری و نادیده گرفتن گروههای تحت حمایت دوکشور در سوریه به شدت عصبانی هستند.

پایان پیام/

۹۵/۰۳/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">