ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

نخست وزیر انگلیس، ترکیه را تحقیر کرد

جمعه, ۷ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۳۶ ب.ظ
 اظهارات اخیر نخست وزیر انگلیس در خصوص پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا تا سال 3000 میلادی، منجر به خشم مقامات ترکیه ای از لندن شده است. این در حالی‌است که به نظر می‌رسد مذاکرات ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر پیوستن این کشور به اروپای واحد همچنان به کندی و بدون هیچ گونه چشم انداز مثبتی پیش می رود.



دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس اخیرا  در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز تاکید کرده است :باید به این مسئله توجه داشت که ترکیه در کوتاه مدت و به این زودی به اتحادیه اروپا نخواهد پیوست. آنها در سال 1987 میلادی درخواست خود را ارائه داده‌اند. با نرخ کنونی پیشرفت، ترکیه شاید تا سال 3000 میلادی نیز نتواند به اتحادیه اروپا ملحق شود.
بر اساس توافق ترکیه و اتحادیه اروپا، آنکارا همه مهاجران خارجی به اروپا را که از دریای اژه به طور غیر قانونی وارد یونان شده اند، باز خواهد گرداند. در مقابل، اروپا نیز هزاران مهاجر سوری را که مستقیم از ترکیه آمده‌اند، قبول خواهد کرد و مذاکرات بر سر سفر به اروپا بدون نیاز به ویزا و عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، پیشرفت خواهد داشت.
اتحادیه اروپا خواستار اصلاح قوانین مبارزه با تروریسم ترکیه شده ولی مقام‌های ترکیه حاضر به اجرای این درخواست نیستند. اوایل ماه جاری نیز کمیسیون اروپا از پارلمان اروپا خواست تا در خصوص شرایط سفر بدون ویزا برای اتباع ترکیه رای‌گیری کند.ترکیه باید 72 معیار مورد نظر اتحادیه اروپا را تامین کند. آنکارا تاکنون بخش زیادی از شرایط مورد درخواست اتحادیه اروپا برای پذیرش شرایط سفر بدون ویزا را اجرا کرده ولی هنوز 5 مسئله دردسرساز وجود دارد.آزادی مطبوعات و قانون مبارزه با تروریسم از مهم‌ترین این موانع به شمار می‌رود.
در هر حال،موانع پیوستن ترکیه به اروپای واحد به اندازه ای زیاد است که نمی توان از حل و فصل این موانع در آینده ای نزدیک خبر داد. ضمن اینکه موافقت هر 28 کشور عضو اتحادیه اروپا با پیوستن ترکیه به این مجموعه تقریبا غیر ممکن است. انگلیس در مقاطعی از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت کرده است اما اظهارات اخیر کامرون نشان می دهد که این حمایت عملا از سوی لندن برداشته شده است. ضمن آنکه دولت آلمان نیز از مخالفان عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا( در آینده ای نزدیک) می باشد. در فرانسه نیز احتمال حضور راستگرایان در قدرت در سال 2017 بالاست. جریان راست میانه در دوران ریاست جمهوری سارکوزی مخالف مطلق پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا بوده است تا آنجا که سارکوزی به عنوان نماد اصلی مخالفت اروپا برای پیوستن ترکیه به اروپای واحد مورد شناسایی تحلیلگران قرار گرفته است.
لازم به ذکر است که تصویب قانون لغو مصونیت نمایندگان منجر به اعتراض مقامات اروپایی به ترکیه شده است. طرح لغو مصونیت نمایندگان ترکیه‌ای نهایتا روز جمعه در پارلمان این کشور تصویب شد. 376 نماینده از 550 عضو پارلمان، متمم موقت قانون اساسی ترکیه را تصویب کردند که مصونیت پارلمانی را لغو می کند.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که موافق این اقدام بود،
رای گیری نمایندگان پارلمان را "تاریخی" توصیف کرد.این طرح پیشتر منجر به صحنه‌های بی‌سابقه‌ای در کمیته قانون اساسی پارلمان شد. نمایندگان مخالف و موافق این طرح با مشت و پرتاب اشیا به جان هم افتادند. پس از درگیری‌ها نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها از این کمیته بیرون رفتند.حزب دموکراتیک خلق‌ها می‌گوید این قانون برای بیرون راندن نمایندگان‌شان از پارلمان طراحی شده است.

پایان پیام/

۹۵/۰۳/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">