ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

مقایسه درآمد گردشگری ایران و ترکیه

جمعه, ۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۵ ب.ظ
عضو فراکسیون گردشگری مجلس با انتقاد از اینکه افزایش قیمت هتل‌ها به کیفیت جذب گردشگر خارجی آسیب می رساند، تصریح کرد: درآمدزایی و اشتغال ایجاد شده در ایران از طریق صنعت توریسم تنها 1درصد است هرچند کشورهای مانند ترکیه و دیگر کشورهای که منابع طبیعی خاصی ندارند این درصد را به  37 و حتی بالاتر رسانده‌اند.



مؤید حسینی‌صدر نسبت به گران‌فروشی برخی هتل‌ها در مغایرت با نرخ تعیین شده‌ از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، واکنش نشان داد و گفت: کمبود هتل و مشکلات متعدد در ساخت هتل‌های حرفه‌ای سبب شده قیمت هتل‌های موجود بسیار بالا باشند و این مسئله به کیفیت جذب گردشگر آسیب می رساند؛ در حالی که درجه واقعی اکثر هتل‌های ایران زیر 4 ستاره است.



نماینده مردم خوی و چارپاره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود ارزان‌تر بودن هزینه انرژی ، مواد غذایی و... در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای همسایه اما هزینه هتل‌های ایران  بیشتر است؛ به‌عنوان مثال می‌توان در ترکیه با صرف 70 دلار در این فصل، چند روز هتل 5 ستاره خوب گرفت اما هتل 5 ستاره ایران در همین فصل قیمتی حدود 100 دلار دارند که این ارقام بالاتر سبب از دست دادن گردشگران شده است.

برنامه‌های تشویقی ترکیه برای جذب توریست

وی با بیان اینکه توریسم کشورهایی مانند ترکیه برای جذب بیشتر گردشگر برنامه‌های مناسبی ارائه می‌دهد، توضیح داد: به‌عنوان نمونه در فصل‌هایی که گردشگر کمتر است، هتل‌ها و آژانس‌ها قیمت‌های خود را کاهش می‎دهند و برخی تسهیلات تشویقی برای توریست در نظر می‌گیرند تا تعداد آن‌ها افزایش پیدا کند اما هتل‌ها و آژانس‌های ایران چنین برنامه‌های تشویقی ندارند و قیمت‌های آن‌ها در تمام فصل‌ها بالاست.

ایجاد رقابت در بخش خصوصی می‌تواند به کاهش قیمت‌ هتل‌ها کمک کند

حسینی صدر با بیان اینکه برای ساخت و گسترش زیربناهای صنعت گردشگری باید پای بخش خصوصی را بیشتر به میان آورد و با ارائه تسهیلات، اطمینان سرمایه‌گذاری را به فعالان این بخش داد، افزود: ایجاد رقابت در بخش خصوصی می‌تواند به کاهش قیمت‌ هتل‌ها کمک کند چراکه تا زمانی که تعداد محدودی هتل با کیفیت وجود داشته باشد و انحصار آن‌ها در دست افراد مشخصی باشد نمی‌توان به کاهش قیمت‌ها امید داشت. 

درآمدزایی ایران از طریق صنعت توریسم تنها 1درصد است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه حدود 10 درصد گردش مالی دنیا مربوط به صنعت گردشگری است و همین حدود اشتغال از طریق این صنعت ایجاد شده، تاکیدکرد: درآمدزایی و اشتغال ایجاد شده در ایران از طریق صنعت توریسم تنها 1درصد است هرچند کشورهای مانند ترکیه و دیگر کشورهای که منابع طبیعی خاصی ندارند این درصد را به  37 و حتی بالاتر رسانده‌اند.

سالانه کمتر از چهار و نیم میلیون نفر وارد ایران می‌شوند

وی اضافه کرد: گردشگرانی که در سال گذشته وارد ایران شدند کمتر از چهار و نیم میلیون نفر می‌شوند در حالی که ایران به تشخیص یونسکو جزو 10 کشور نخست به لحاظ دارا بودن فضای تاریخی است و باید تعداد بسیار بالاتری از این تعداد گردشگر جذب کند یا حداقل بتواند به رقم جهانی 10درصد از درآمد حاصل از توریست برسد.

عضو فراکسیون گردشگری مجلس با بیان اینکه مشکلات متعددی در حوزه گردشگری کشور وجود دارد، افزود: انتظار می‌رفت در مدت مدیریت 3 ساله آقای سلطانی‌فر بر مستند سازمان گردشگری حداقل تعداد هتل‌ها افزایش پیدا می‌کرد.

پایان پیام/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">