ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

اردوغان اروپا را تهدید کرد !

چهارشنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۵۲ ق.ظ

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه گفت: اگر ویزای شنگن برای ورود شهروندان ترکیه به کشورهای اروپا یی حذف نشود، مجلس ترکیه نیز هیچ قانونی را در راستای توافق مهار مهاجران با اتحادیه اروپا تصویب نخواهد کرد.



به گزارش ایرنا ، اردوغان این مطلب را عصر سه شنبه در کنفرانس خبری در پایان نشست سازمان ملل درباره کمک های بشردوستانه در استانبول عنوان کرد و افزود: اتحادیه اروپا تاکنون به قول و قرار های خود درباره این توافقنامه عمل نکرده و بودجه بسیار ناچیزی برای هزینه در مسائل آوارگان در اختیار ترکیه قرار داده است.
رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد: اتحادیه اروپا حق ندارد به امور داخلی ترکیه دخالت کرده و دستور صادر کند و در صورتی که ویزای شنگن برای شهروندان ترکیه حذف نشود، ترکیه هیچ اقدام دیگری برای اجرای مفاد توافقنامه ای که بین طرفین درباره مهار ورود آوارگان به اروپا به امضا رسید، اجرا نخواهد داد.
اردوغان هم چنین خواهان مشارکت همه کشورها در تامین بودجه کمک به آوارگان شد.
ترکیه اخیرا در توافقنامه ای با اتحادیه اروپا در باره دریافت 3 میلیارد یورو و حذف ویزای شنگن برای شهروندان ترکیه در قبال جلوگیری از عزیمت آوارگان از طریق ترکیه به اروپا به توافق رسیده بود.
وی افزود: روزگذشته (دوشنبه) در دیدار با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان پیشنهاد ساخت شهری در شمال سوریه را ارائه داده تا آوارگان سوری در آنجا حضور یابند و آن دسته از آوارگان سوری که در ترکیه هستند به آنجا بازگردند.
وی گفت، این پیشنهاد را پیشتر به باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز داده است ولی هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
ترکیه مدعی است که میزبان بیش از 2 میلیون و 700 هزار آواره سوری است و تاکنون حدود 10 میلیارد دلار هزینه کرده است.
کارشناسان عقیده دارند که این پیشنهاد پس از شکست ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال و منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه برای دستیابی به این هدف با شکل دیگری مطرح شده است.
برخی از کارشناسان همچنین می گویند: هدف از این پیشنهاد اسکان ترکمن ها و اعراب سوری در این منطقه و مقابله با کنترل شمال سوریه از سوی حزب کردی اتحاد دموکراتیک سوریه است.

پایان پیام/

۹۵/۰۳/۰۵

نظرات  (۱)

۰۵ خرداد ۹۵ ، ۲۰:۳۸ تورک اوغلو
یاشا تورک ائلی

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">