ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

 مجلس ترکیه دیرروز(جمعه) دومین بند از اصلاحیه قانون اساسی این کشور برای اجازه دادن به لغو مصونیت قضایی شماری از نمایندگان حامی مخالفان کرد (پ.ک.ک) را تصویب کرد.



به گزارش ایرنا ، این لایحه در پی حضور چند نماینده ازحزب دموکراتیک خلقها (حزب کردی) درمراسم تشیع جناره اعضای پ.ک.ک از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه تحت عنوان «لایحه لغو مصونیت قضایی نمایندگان حامی تروریسم »به مجلس ارجاع شده بود.
پس از آن با اضافه شدن در خواست لغو مصونیت سیاسی و قضایی 138 مجلس که متهم به اقدامات کیفری و جزایی هستند دامنه این لایحه گسترش یافت.
حزب حرکت ملی (ملی گرای ترک) نیز از این لایحه حمایت کرده بود.
همزمان با تصویب این لایحه مجلس ترکیه دومین بند از اصلاحیه قانون اساسی این کشور را برای اجازه دادن به لغو مصونیت قضایی 138 تن از نمایندگانی که به اقدامات کیفری متهم شده‌اند نیز تصویب کرد.
شماری از نمایندگان حزب مخالف جمهوریخواه خلق نیز از این لایحه حمایت کرده اند.
« اسماعیل قهرمان » رئیس مجلس ترکیه اعلام کرد که این لایحه با رای مثبت 374 نماینده از مجموع 531 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.
ناظران عقیده دارند که احتمال محاکمه و اخراج شماری از نمایندگان حزب کردی دمکراتیک خلقها از مجلس با تصویب این لایحه وجود دارد و در چنین صورتی از یک سو شانس احزاب عدالت و توسعه و حرکت ملی برای افزایش نمایندگان خود در مجلس در انتخابات احتمالی زود هنگام افزایش خواهد یافت ولی از سوی دیگر درگیریهای میان کردهای مخالف و دولت ترکیه نیز تشدید خواهد شد.
۹۵/۰۳/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">