ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

زوار ایرانى بیت‌الله الحرام امسال با میانجی‌گری ترکیه براى انجام مناسک حج به عربستان سعودى خواهند رفت.



به گزارش ترکیه آنلاین به نقل از خبرگزاری دولتی ترکیه، محمد گورمز رئیس سازمان امور دینی ترکیه در یک برنامه ویژه تلویزیونی، با اشاره به قطع روابط سیاسی ایران و عربستان و تاثیر آن بر سفر زائران ایرانی به مکه و مدینه براى انجام حج و عمره گفت: "سازمان حج و زیارت ایران، با اعزام هیئتی به ترکیه از ما خواهان میانجی‌گری در این زمینه شدند. من این موضوع را بسیار مهم دانستم، زیرا تنها محل مشترکمان مسجد نبوی و کعبه معظمه که تمام رنگ‌ها، نژاد‌ها، دیدگاه‌ها و مذاهب را گردهم می‌آورد. با خود فکر کردم که اگر این ارزش را از دست‌ دهیم برای نسل‌های آینده خطرناک می‌شود. این مسئله بسیار مهم را شخصا به آقای رئیس جمهور منتقل کردم".

او افزود: پس از آن اقدامات مهمى در این زمینه صورت گرفت. وزیر حج عربستان سعودی طی تماس تلفنی هنگام افتتاح مرکز فرهنگی و تمدن ترکیه - آمریکا در ایالات مریلند ایالات متحده اعلام کرد که این کشور هرگز سیاست را وارد عبادت نمی‌کنند و برادران ایرانی می‌توانند ویزا‌‌های خود را از سفارت سعودى در امارات اخذ کنند. من از شنیدن این خبر بسیار خوشحال شدم".

رئیس سازمان امور دینی ترکیه با بیان این که سفر زائران ایرانی به عربستان سعودی هرگز ممنوع نشده است، اما تردید‌هایی در این زمینه وجود داشت، تاکید کرد: "الحمدلله این تردید‌ها رفع شد. امسال تمام مسلمانان شیعه و سنی باز با عنایت و لطف خداوند در کنار هم و در اطراف کعبه و در محور توحید و وحدت گرد هم خواهند آمد".

وی با اشاره به وجوه مشترک مذاهب شیعه و سنی و اهمیت برادری و یکپارچگی در دین اسلام، اظهار داشت: "هرگز نباید این اصل را کنار بگذاریم. در هر کجاى دنیا اختلافی بین اندیشه‌های مختلف به وجود آید، نباید فهم براى حل این اختلافات را از دست بدهیم".

پایان پیام/

۹۵/۰۱/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">