ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: اختلافات بین عبدالله و اردوغان چیزی عمیق تر از اختلافات ایدئولوژیکی است تا حدی که پیش بینی شده است روابط بین عمان و آنکارا همچنان ضعیف باقی بماند.




به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبر جماران، پایگاه المانیتور در گزارشی نوشت: در حالی که «ملک عبدالله دوم» پادشاه اردن 25 درصد از وقت خود را در سال 2015 در خارج از کشور گذرانده است، وی فرصت کافی برای دیدار با رهبران خارجی داشته است. عبدالله در سه ماه منتهی به سال 2016 سه بار به شهر «واشنگتن» سفر کرد و در مورد جنگ سوریه و بحران آوارگان در اردن به طور منظم با رهبران منطقه ای از جمله «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان دیدار داشت. با وجود نقش مهم ترکیه در خاورمیانه به ویژه در جنگ سوریه، عبدالله در سه سال اخیر یعنی از ششم مارس 2016، هیچ دیداری با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نداشته است. چگونه می توان روابط سرد میان رهبران اردن و ترکیه را توضیح داد؟

«آیکان اردمیر» عضو سابق پارلمان ترکیه و عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی به المانیتور گفت: «خانواده سلطنتی اردن، اردوغان و حزب عدالت و توسعه را به عنوان اولین و مهمترین حامی جنبش اخوان المسلمین می بینند. از نقطه نظر اردن، این رابطه مشکل ساز است.»

اردوغان بارها سیسی را مورد حمله قرار داده و حتی پس از سرنگونی «محمد مرسی» رئیس جمهوری از اخوان المسلمین در سال 2013، او را یک مستبد نامشروع نامیده است. مصر یکی از قویترین متحدان اردن است، بنابراین حملات رئیس جمهور ترکیه به سیسی روابط با عبدالله را تیره می کند. علاوه بر این، در حالی که اردوغان به شدت از حماس حمایت می کند، عبدالله نزدیک به فتح، رقیب فلسطینی حماس است. رهبران اردن به طور منظم با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که ریاست جنبش فتح را برعهده دارد، دیدار می کنند. حمایت اردوغان از اخوان نه تنها حمله به عصب ایدئولوژیک در سیاست خارجی امان محسوب می شود بلکه موجب تحریک رژیم اردن در داخل کشور می شود.

«سونر کاگاپتی» مدیر برنامه تحقیقاتی ترکیه در موسسه «واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» به المانیتور گفت: «هم از لحاظ فکری و هم سیاسی، اخوان در اردن یکی از مراکز مخالف با قدرت پادشاه، و اردوغان یکی از حامیان مالی اخوان در منطقه محسوب می شود.» اردن در سال گذشته یک سری اقدامات محدود علیه اخوان صورت داد.

اختلافات بین عبدالله و اردوغان چیزی عمیق تر از اختلافات ایدئولوژیکی است. «حسن مومنی» استاد روابط بین الملل در دانشگاه اردن به المانیتور گفت: «روشن است که هیچ وجه اشتراک شخصی بین ملک عبدالله و اردوغان وجود ندارد.» در حالی که پادشاه اردن تحصیلات خود را در انگلیس و آمریکا گذرانده است، اردوغان در ترکیه مانده و از جوانی در سیاست اسلامی شرکت داشته است.

اگر چه اردوغان به خاطر لفاظی های خود علیه رهبران منطقه مورد انتقاد قرار گرفته، اما این پادشاه اردن است که بارها و بارها به رئیس جمهور ترکیه حمله کرده است. با توجه به گزارش درز کرده در 25 مارس در سایت میدل ایست آی، عبدالله در طول سفر خود به واشنگتن در ماه ژانویه به مقامات کنگره گفت: «واقعیت این است که ورود تروریست ها به اروپا بخشی از سیاست ترکیه است و ترکیه اجازه می دهد آنها به صورت پنهانی دست به چنین کاری بزنند.» عبدالله در پاسخ به این پرسش که آیا داعش نفت را به آنکارا صادر می کند یا خیر، پاسخ داد:«بله».

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، به المانیتور گفت که روابط بین عمان و آنکارا «به جد بحرانی خود» رسیده است. با توجه به اینکه سخنان پادشاه اردن درست قبل از سفر «احمد داود اوغلو» نخست وزیر ترکیه به اردن در تاریخ 27 مارس بیان شد، این منبع تعجب کرد که آیا زمان بیان این سخنان به عمد همزمان با این سفر صورت گرفته بود یا خیر.

این اولین باری نیست که عبدالله در مورد اردوغان چنین اظهاراتی را به زبان می آورد. در آوریل 2013، عبدالله به «جفری گلدبرگ» خبرنگار مجله آتلانتیک گفته بود که «اردوغان زمانی گفته بود که دموکراسی برای او حکم سوار شدن به اتوبوس را دارد: زمانی که به مقصد برسم، پیاده می شوم.» عبدالله می گوید که او معتقد است اردوغان واقعا به دموکراسی پایبند نیست و بیشتر علاقه مند به کسب قدرت است.

«عریب رنتاوی» مدیر مرکز «القدس برای مطالعات سیاسی» تصریح کرد که حمایت آنکارا از اخوان المسلمین در سراسر منطقه گسترش یافته و به مانع بزرگی برای روابط با اردن تبدیل شده است. وی به المانیتور گفت که «در طول چند سال گذشته ترکیه فرصتی برای گسترش نقش هژمونیک خود در کل منطقه یافته که این امر به طور کلی بر خلاف منافع اردن بوده است.» نخبگان در امان اکثرا چنین دیدگاهی دارند.

«خالد دلال» مدیر رسانه ای در دربار سلطنتی عمان درخواست های مکرر المانیتور برای مصاحبه را رد کرد.

تفاوت دیدگاه ها در مورد جنگ پنج ساله سوریه نیز روابط میان دو رهبر را تشدید کرده است. کاگاپتی توضیح داد در حالی که اردن بر حمایت از تروریست های موسوم به گروه های میانه رو در جنوب سوریه تاکید دارد، به واسطه سیاست های ترکیه، تروریسم در مرز شمالی سوریه با ترکیه گسترش یافته است. کاگاپتی با جمع بندی موقعیت عبدالله گفت: «ترکیه - شاید ناخواسته - با سیاست های خود به گسترش تروریسم در شمال سوریه کمک کرده است.»

با این حال، روابط بین دو کشور به طور یکنواخت منفی نیست. تجارت بین دو کشور نسبتا بالا باقی مانده و به یک میلیارد دلار رسیده است. با این حال پیش بینی شده است که با توجه به درگیری ایدئولوژیک بر سر اخوان المسلمین، تفاوت های شخصی بین اردوغان و عبدالله و دیدگاه های متضاد آنها در قبال سیسی، روابط بین عمان و آنکارا همچنان ضعیف باقی بماند. با این حال با توجه به چالش های منطقه ایِ هر دو کشور هم مرز با سوریه، رابطه بسیار قوی بین عبدالله و اردوغان به نظر می رسد به نفع هر دو طرف باشد. اما در حال حاضر، ایدئولوژی از سیاست واقعی پیشی می گیرد.

پایان پیام/

۹۵/۰۱/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">