ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

واکنش دولت ترکیه به جنگ ارمنستان و آذربایجان

يكشنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۵، ۰۱:۰۸ ب.ظ
ترکیه آنلاین: وزارت امور خارجه ترکیه شنبه شب با صدور بیانیه ای اعلام کرد: توپخانه ارمنستان بامداد شنبه در منطقه قره باغ شروع به تیراندازی به سوی آذربایجان کرد که علاوه بر نظامیان، افراد غیرنظامی را نیز تحت تاثیر قرار داده است و ترکیه این حملات را محکوم می کند.



به گزارش ایرنا، در این اطلاعیه که در تارنمای رسمی وزارت خارجه ترکیه منتشر شد، آمده است: ترکیه ، ارمنستان را به رعایت آتش بس در ناگورنا قره باغ فرا خواند و خواستار توقف درگیری ها میان ارتش جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد.
وزارت خارجه ترکیه ضمن تسلیت به مردم و دولت جمهوری آذربایجان، از ارمنستان خواسته است آتش بس را رعایت کرده و به درگیری ها خاتمه دهد.
در اطلاعیه با یاد آوری اینکه ارمنستان نزدیک به ربع قرن است که یک پنجم خاک جمهوری آذربایجان را اشغال کرده، آمده است: تا زمانیکه ارمنستان به اشغال خاک آذربایجان خاتمه نداده و از موضع تهاجمی خود منصرف نشده است، متاسفانه شاهد چنین درگیری هایی خواهیم بود. وزارت خارجه ترکیه، ارمنستان را به رعایت مصوبات شورای امنیت سازمان ملل و حل مساله از طرق مسالمت آمیز دعوت کرده است.
در اطلاعیه آمده است: ترکیه به عنوان عضوی از گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، خواهان حل پایدار اختلاف قره باغ شمالی از طرق مسالمت آمیز در چارچوب تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است و در این راستا به تلاشهای خود ادامه خواهد داد.
اطلاعیه یادآوری کرده است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری و عصمت یلماز وزیر دفاع ترکیه در تماس با همتاهای آذربایجانی خود به مناسبت کشته شدن برادران آذربایجانی به آنها تسلیت گفته اند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز در واکنش به درگیری بین نیروهای ارمنستان و آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغ گفت: اگر گروه سه گانه مینسک سهل انگاری نمی کرد و با عزم راسخ پیگیر حل موضوع می شد، اکنون شاهد چنین درگیری هایی نبودیم.

 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنانی در آمریکا تاکید کرد: آنکارا از متحد خود یعنی جمهوری آذربایجان تا پایان منازعه با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ حمایت می کند.


اردوغان گفت: ما دعا می کنیم که برادران آذربایجانی ما در این منازعه و درگیری با حداقل تلفات پیروز شوند. ما تا پایان از آذربایجان حمایت خواهیم کرد.


سرژ سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان اعلام کرده است که 18 نظامی این کشور در این درگیری ها کشته و 35 نفر دیگر زخمی شده اند. این بزرگترین درگیری بین دو کشور از زمان برقراری آتش بس در سال 1994 میلادی بوده است.

وزارت دفاع آذربایجان نیز اعلام کرده است که در این درگیری ها حداقل 12 سرباز ارتش کشته و یک فروند بالگرد نیز سرنگون شده است.

رسانه ها گزارش داده اند دست کم 30 سرباز ارمنستان و آذربایجان در درگیری های شبانه بین نیروهای ارتش آذربایجان و ارمنستان کشته شده اند.
درگیری میان نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان از بامداد شنبه در منطقه مورد مناقشه ناگورنو- قره باغ آغاز شد.
ارمنستان و جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه هایی یکدیگر را به نقض آتش بس متهم کردند. ماه گذشته نیز مواردی از درگیری از سوی دو طرف گزارش شده بود.
با تشدید درگیری ها در قره باغ، جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیروهای نظامی بیشتری را به منطقه درگیری گسیل کردند.

پایان پیام/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">