ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین:  نخست‌وزیر سابق ژاپن از اینکه در زمان نخست وزیری‌اش به رجب طیب اردوغان توصیه کرده بود از تکنولوژی هسته‌ای ژاپنی استفاده کند اظهار پشیمانی کرد.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نائوتو کان، نخست وزیر سابق ژاپن گفت: قبل از وقوع فاجعه فوکوشیما، من به رجب طیب اردوغان که در آن زمان نخست وزیر ترکیه بود توصیه کرده بودم از تکنولوژی هسته‌ای ژاپنی به خاطر اطمینانی که به کیفیت آن داشتم استفاده کند. اکنون من درک می کنم که این حرفهای من یک اشتباه کامل بودند.

نائوتو کان که در زمان وقوع فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در مارس 2011 نخست وزیر ژاپن بود در ادامه گفت: کشوری مثل ترکیه که با خطر زلزله خیز بودن و تروریسم روبرو است باید نیروگاه‌های برق هسته‌ای را کنار بگذارد.

وی با اشاره به حملات تروریستی 11 سپتامبر علیه مرکز تجارت جهانی در نیویورک خاطرنشان کرد، تروریست‌ها می‌توانند حمله تروریستی مشابهی علیه یک نیروگاه هسته‌ای صورت دهند و ترکیه باید امکان کنار گذاشتن این نیروگاه‌ها را مد نظر قرار دهد.

پنج سال پیش به دنبال وقوع یکی از بدترین زلزله‌های تاریخ و راه افتادن یک سونامی 10 متری به دلیل این زلزله در اطراف سواحل ژاپن، نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در این کشور تخریب شد و نزدیک به 19000 نفر در جریان این فاجعه کشته و یا مفقود شده و 160 هزار تن نیز خانه و زندگی خود را از دست دادند.

این اظهارات نخست وزیر سابق ژاپن در حالی مطرح شده‌اند که یک گروه فرانسوی-ژاپنی قرار است دومین نیروگاه برق هسته‌ای ترکیه را در استان سینوپ در شمال این کشور احداث کند.

کان که در پی وقوع فاجعه هسته‌ای فوکوشیما از سمتش استعفا داد گفت، تکنولوژی هسته‌ای کاملا ایمن اصلا وجود ندارد. من به این نتیجه رسیده‌ام که ایمن‌ترین سیاست انرژی این است که هیچ نیروگاه هسته‌ای نداشته باشیم.

وی با اشاره به این که فاجعه فوکوشیما هم در نتیجه "خطای انسانی" و هم در نتیجه یک بلای طبیعی رخ داد، گفت: ما برای یک چنین وضعیتی تدارکهای مناسبی نداشتیم. دلایل فیزیکی، عدم آمادگی تاسیسات و فقدان سیاستهای مناسب باعث افزایش ابعاد این فاجعه شد. من اعتقاد دارم که باید سیاستهای انرژی آینده در ژاپن و جهان بیشتر از هر چیزی بر توسعه انرژی‌های تجدید پذیر متمرکز باشند و ما باید به منظور پیشگیری از آسیب‌های غیر قابل جبران به دنبال چنین انرژی‌هایی باشیم.


۹۵/۰۱/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">