ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

انتقاد کم سابقه اوباما از دیکتاتوری اردوغان

شنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۵، ۰۳:۵۵ ب.ظ
ترکیه آنلاین: باراک اوباما اعلام کرد، وی مخالف اقدامات ترکیه علیه آزادی مطبوعات و بیان است.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، رییس جمهوری آمریکا در دیدار خود با رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه از وی خواست تا رویکرد سرکوبگرایانه و بستن راههای مناظره‌های دموکراتیک در کشورش را کنار بگذارد.

اوباما در گفت‌وگو با خبرنگاران در جمع بندی اجلاس امنیت هسته‌ای در واشنگتن اعلام کرد: با وجود برخی اختلاف نظرها میان ترکیه و آمریکا، همکاری آنکارا با واشنگتن درباره برخی از مسایل بین‌المللی بسیار مهم است.

اوباما با این حال گفت: من فکر می‌کنم راهی که مقامات ترکیه در قبال مطبوعات در پیش گرفته‌اند، ترکیه را در مسیری قرار خواهد داد که بسیار مشکل زا خواهد بود.

وی ادامه داد: اردوغان با وعده برقراری دموکراسی در ترکیه بر سر کار آمد، ترکیه کشوری است که در طول تاریخ مردم آن در کنار هم در سایه ایمان عمیق به اسلام و مدرنیته زندگی کرده‌اند. اردوغان به جای اتخاذ رویکرد سرکوبگرایانه، باید در این مسیر حرکت کند.

خبرنگاران بدون مرز، ترکیه را در جدول آزادی رسانه سال 2015 در میان 180 کشور، در رتبه صد و چهل و نهم قرار داده و به سرکوب گسترده منتقدان رئیس‌جمهوری ترکیه اشاره کرده است.

براساس گزارش دادستانی ترکیه، از اوت 2014 که اردوغان از مقام نخست‌وزیری به ریاست جمهوری رسید، حدود 2000 تن به جرم "توهین" تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا و رئیس‌جمهوری ترکیه روز پنجشنبه در کاخ سفید دیدار کردند. اردوغان برای شرکت در نشست امنیت هسته‌ای به واشنگتن سفر کرده بود.

دو کشور در مورد نحوه برخورد با جنگ داخلی سوریه دچار اختلاف‌نظرهای جدی هستند و اردوغان بارها از سیاست دولت آمریکا در سوریه انتقاد کرده است.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین از آنچه حمایت آمریکا از کردهای سوریه خوانده، ابراز خشم کرده است.

حمایت آمریکا از نیروهای کرد در شمال سوریه باعث نگرانی ترکیه شده است. "یگان‌های مدافع خلق" (ی‌پ‌گ) که در سوریه می‌جنگد رابطه نزدیکی با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) دارد که ترکیه آن را یک گروه تروریستی می‌داند.

آمریکا از کردهای سوریه به عنوان یکی از نیروهای عمده در برابر گروه موسوم به داعش یاد می‌کند.

پایان پیام/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">