ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: در حالی که مشخص نیست آیا بازداشت ضراب به همکاری های قضایی بیش تر میان ایران، ایالات متحده و ترکیه خواهد انجامید این گمانه زنی درباره تاثیر موضوع بر موقعیت روحانی و اردوغان در جریان است. سرویس بین الملل خرداد: "انیس اردم آیدین" دانشجوی دکتری دانشگاه "بوگازیجی" در استانبول که در زمینه مسائل مرتبط با ایران تخصص دارد و با شبکه خبری "سی ان ان" ترک نیز همکاری دارد در تحلیل تازه ای در سایت "المانیتور" به موضوع بازداشت "رضا ضراب" تاجر ایرانی تبار و شریک "بابک زنجانی" میلیارد زندانی اشاره کرده است.


او درباره پیام بازداشت ضراب در میامی برای روحانی می نویسد:"رضا ضراب شهروند دوگانه ایرانی و ترکی در ایالات متحده به اتهام پولشویی و کلاهبرداری بانکی و فرار از تحریم های وضع شده علیه ایران بازداشت شد. این تنها اتهام وارد بر او نیست. زمانی که او در جریان پرونده فساد مالی در سال 2013 میلادی در ترکیه بازداشت شد گزارش هایی منتشر شد که او همکار "بابک زنجانی" سرمایه دار بسیار مهم در ایران بوده است سرمایه داری که به تازگی به مجازات مرگ محکوم شده است. بازداشت او در تاریخ 19 مارس هم بر روی روابط ترکیه، ایران و امریکا تاثیرگذار خواهد بود وهم پیامدهای بالقوه فراوانی برای تمام طرفین خواهد داشت. این خبر بدی برای رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه و حزب عدالت و توسعه خواهد بود.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
در سوی دیگر این خبر بسیار خوبی برای حسن روحانی رییس جمهوری ایران است. لغو تحریم ها علیه ایران و رفع محدودیت های مالی وضع شده علیه آن کشور اکنون سبب شده تا زوایای تازه ای از فعالیت افرادی که تحریم ها را دور می زده اند و قانون را نقض می کردند آشکار شود. در این میان در زمان دولت احمدی نژاد فساد مالی و اقتصادی گسترش یافته ای رایج شد و بی قانونی حوزه مالی و اقتصادی ایران را فرا گرفت. در بخشی از کیفرخواست علیه ضراب توسط دادگاه امریکا آمده است که او آگاهانه تحریم ها را خنثی می کرد و از آن با استفاده از روش های تخصصی به عنوان یک فرصت استفاده می کرد".

 
تحلیلگر المانیتور با اشاره به تاثیر بازداشت  ضراب در تسهیل شرایط مبارزه علیه فساد در ایران می نویسد:"از زمان آغاز به کار روحانی، دولت تدبیر و امید به طور سیستماتیک به دنبال بقایای مسبب فسادهای دوران احمدی نژاد و مقابله با عناصر تندرویی بوده که از تحریم ها و دور زدن آن ها سود می بردند. در واقع، در دو سال گذشته زنجانی به اتهام اختلاس به اعدام محکوم شد. "مه آفرید امیرخسروی" تاجر به اتهام فریب نظام بانکی ایران و محمد رضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد نیز به زندان به اتهام رشوه دادن به اعضای مجلس محکوم شده اند".

این تحلیلگر در ادامه اشاره می کند که بنا بر گزارش ها ضراب در معاملات غیر قانونی طلا در برابر نفت میان ایران و ترکیه نقش کلیدی داشته است. او می نویسد:"دستیگری او ممکن است ابعاد تازه ای از روابطش با چهره های مهم و قدرتمندی در ایران را مشخص کند. در واقع، در طول تحقیقات دستگاه قضایی ایران درباره فعالیت های زنجانی مشخص شد که ضراب در ترکیه برای او کار می کرده است. با این حال، ضراب پیش تر هرگونه ارتباطی با زنجانی را رد کرده بود. بازداشت ضراب به احتمال زیاد علیرغم ادعاهای او تاثیرات زیادی را بر سیاست داخلی ایران خواهد گذاشت".

 
این تحلیلگر مسائل ایران اشاره می کند برجام عملی شده و پیروزی متحدان روحانی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان نیز سبب شده تا اختلاف میان او و رقبای محافظه کارش عمیق تر شود. یکی از حوزه هایی که بیش ترین اختلافات بر سر آن است حوزه اقتصاد است به خصوص آن که لغو تحریم ها نیز صورت گرفته است.

او می افزاید:"پرسش اساسی این است که آیا اقتصاد ایران در دوران پسا تحریم شبکه های پنهانی در دوران احمدی نژاد را تجربه نخواهد کرد یا آن که آن ها به بقای خود ادامه خواهند داد؟ ایا ایران در اقتصاد جهانی ادغام می شود؟ بازداشت ضراب ممکن است دست روحانی را در مبارزه با فساد بازتر کند. "والتر پوش" کارشناس برجسته مسائل ایران در اتریش به المانیتور می گوید که بازداشت ضراب نشان می دهد که بدترین مجرمان نمی توانند برای همیشه پنهان بمانند و هر کجایی که خواستند بروند. در همان حال، بار دیگر ایرانیان درک می کنند که تحریم ها چه تاثیرات مخربی داشته اند و تا چه میزان شبکه های فاسد مالی مرتبط با افراد و نهادهای قدرتمند تشکیل شده بودند".



این تحلیلگر در ادامه اشاره می کند که موضوع ضراب مسئله ای بسیار حساس برای ترک ها نیز می باشد و در این باره می افزاید:"در سال 2013 میلادی پس از طرح اتهام رشوه دادن ضراب به چندین وزیر دولت اردوغان آن وزرا مجبور به استعفا شدند. این اتهامات در پی درگیری های بین اردوغان و گولن و شبکه حامیان او نیز تشدید شد. اردوغان مدعی بود که این ها کار اعضای شبکه گولن است که در درون قوه قضایی و پلیس نفوذ کرده اند و قصد تخریب و براندازی دولتش را دارند. جای تعجب ندارد که بازداشت ضراب در ترکیه افکار عمومی را جلب کرده است. در توئیتر بسیاری از شهروندان ترک دادستانی امریکا را تحسین می کنند. اما اعضای دولت ترکیه از این موضوع خوشحال نیستند". اولین واکنش به بازداشت ضراب از سوی "عمر چلیک" سخنگوی حزب عدالت و توسعه بود که گفته بود این رفتاری بیمارگونه علیه اردوغان است. روزنامه "استار" از نشریات هوادار دولت نیز پا را فراتر گذاشت و خواستار بازداشت کسانی شد که دشمنی استراتژیک با دولت دارند. با توجه به سفر این هفته اردوغان به واشنگتن روزنامه های حامی دولت تا آنجا که توانستند مخالفان اردوغان را به "کودتاگری" متهم کردند. اردوغان نیز پیش از سفر گفت که موضوع بازداشت ضراب مربوط به ترکیه نیست. او اظهار کرد که نمی داند موضوع مرتبط با پولشویی است یا خیر اما می داند که پادشاه پولشویی در پنسیلوانیا است که اشاره او به فتح الله گولن بود".

 
 
با این حال، این تحلیلگر سیاسی باور دارد که هیچ اراده سیاسی قوی ای در غرب برای استفاده از تاهامات فساد و پرونده ضراب علیه اردوغان و حزب حاکم در ترکیه وجود ندارد. "تولگا تانیس" روزنامه نگار "حریت" معتقد است که اردوغان مشتاق به همکاری با امریکا در  این زمینه نیست و تلاش می کند تا نقش ترکیه در این پرونده را به حداقل ممکن برساند".

المانیتور اما اشاره می کند که نگاهی به ابعاد این پرونده احتمال همکاری میان ایران و امریکا را افزایش می دهد. این خبرنگار ترک در ادامه می افزاید:"به دلیل آن که در دوران احمدی نژاد از ضراب حمایت زیادی شد و این که احمدی نژاد و اطرافیان او مورد انتقاد مشترک مقام های امریکایی  و مقام های دولت روحانی بوده اند احتمال افزایش همکاری ها در این باره وجود خواهد داشت".
 
"عباس اصلانی" خبرنگار خبرگزاری تسنیم که پیش تر با خبرگزاری "فارس" نیز همکاری داشته اما نظر مخالفی دارد او باور دارد که این موضوع مربوط به ترکیه و امریکا است. او اشاره می کند که صرفنظر از اسامی و سوابق افراد بازداشت شده هرگونه تلاشی در راستای ایجاد فضایی که در آن به نظر برسد که ایران  نیز در این پرونده نقش داشته خطرناک خواهد بود و در تناقض با حسن نیت نشان داده شده امریکا در  جریان توافق هسته ای است.

پایان پیام/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">