ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین:  شورای انضباطی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه حکم اخراج یاشار یاکیش وزیر خارجه اسبق و یکی از موسسان این حزب را به همراه سه تن از شهرداران صادر کرد.



به گزارش ایرنا، عمر چلیک معاون و سخنگوی حزب حاکم ترکیه این مطلب را روز گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد و گفت: پرونده های یاشار یاکیش وزیر خارجه اسبق حزب حاکم ، علمدار اوزترک رئیس شهرداری جیهان آدانا، بلند تاشان رئیس شهرداری منطقه آیاش آنکارا و دورموش کوچک شهردار منطقه البستان شهرستان قهرمان ماراش با درخواست اخراج به شورای انضباطی حزب سوق داده شده بود.

وی گفت: افراد یاد شده برخی موازین و اصول حزب عدالت و توسعه را زیرپا گذاشته بودند.
بروز اختلاف نظر میان برخی دست اندرکاران حزب حاکم در باره سیاست های خارجی و داخلی دولت موجب بروز انتقاداتی از سوی مسوولان از جمله « بلند آرینچ » سخنگوی سابق دولت ترکیه و «حسین چلیک » وزیر آموزش و پروش سابق شده است.

پیش از این نیز عبدالطیف شنر معاون نخست وزیر ، دنگیر میر محمد فرات معاون حزب حاکم از موسسان حزب و ارطغرل گونای وزیر فرهنگ سابق نیز در اعتراض به سیاست ها و رویکردهای رجب طیب اردوغان نخست وزیر سابق و رئیس جمهوری فعلی ترکیه از این حزب کناره گیری کرده اند.
برخی مواضع عبدالله گل رئیس جمهوری پیشین و از موسسان اصلی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه علیه سیاست های دولت نیز موجب بروز اعتراض هایی در درون ساختار جدید حزب حاکم علیه وی شده است.

مخالفان سیاست های کنونی حزب حاکم عدالت و توسعه که اغلب از موسسان و اعضای قدریمی حزب هستند، معتقدند که حزب حاکم از اصول اولیه خود خارج شده و محبوبیت آن کاهش یافته است و حزب باید با ترک این سیاست به موازین اصلی خود در بدو تاسیس برگردد.

شمار زیادی از مخالفان درون حزبی هنوز اعلام جدایی نکردند ولی دست اندرکاران فعلی که بیشتر از دستورات رجب طیب اردوغان حمایت می کنند، در کنگره گذشته حزب معترضان به سیاستهای حزب را به نوعی از رهبری و مراکز تصمیم گیری دور کردند.

یاشار یاکیش که از دیپلمات های باسابقه وزارت خارجه ترکیه است و سال ها در کشورهای مختلف خاورمیانه به عنوان سفیر خدمت کرده بعداز تشکیل حزب آک در سال 2002 میلادی و پیروزی این حزب در انتخابات 2003 میلادی، اولین وزیر خارجه دولت حزب عدالت و توسعه شد. اما بعداز سال 2007 میلادی از مواضع و رویکردها در سیاست خارجی حزب به ویژه در باره سیاستها در قبال همسایگان (سوریه ، عراق و روسیه) ابراز نارضایتی کرد و رفته رفته انتقادات خود از سیاست های حزب حاکم را آشکارا با حضور در رسانه های مخالف مطرح کرد.

اغلب کارشناسان بر این عقیده اند که مدیر و رهبر اصلی حزب عدالت و توسعه در شرایط فعلی شخص رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه است و احمد داود اوغلو نیز با هدایت اردوغان و حمایت های وی توانست به رهبری حزب و سپس به مقام نخست وزیری دست یابد.

سخن گفتن از احتمال بروز انشعاب در حزب حاکم ترکیه هنوز زود است افزایش مخالفت ها و اعتراضات به سیاست های حزب و عدم تغییر و اصلاح آن می تواند موجب انشعاب حزبی شود.
بنظر می رسد ، قدرت حزب حاکم عدالت و توسعه در برابر فشارهای داخلی و خارجی، تشدید دوقطبی شدن جامعه ( ملی گرایان ترک و کرد) ، افزایش مخالفت های محافل لائیک و علوی ها علیه دولت ، برخی مشکلات مالی و اقتصادی و مهمتر از همه تشدید ناآرامی ها و ادامه درگیریهای خونین، روبه افول بگذارد.

پایان پیام/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">