ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

دولت اردوغان خبرگزاری " جیهان " را هم مصادره کرد

چهارشنبه, ۴ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۰۵ ب.ظ
دولت ترکیه در ادامه سیاست تصاحب پایگاه های خبری مخالفان حکومت، خبرگزاری جیهان (جهان) یکی از رسانه های وابسته به جریان حامی فتح الله گولن را نیز مصادره کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی)، مدیران خبرگزاری جیهان دوشنبه شب اعلام کردند دادگاهی در استانبول برای این خبرگزاری نیز یک هیات امنا جدید تعیین کرده است.

این اقدام دولت ترکیه 3 روز پس از برکناری مدیران روزنامه منتقد "زمان" و تعیین یک هیات امنای جدید برای اداره این روزنامه در روز جمعه گذشته صورت گرفته است.



ماموران پلیس بعد از ظهر جمعه و ساعاتی پس از اعلام برکناری مدیران این روزنامه که پرتیراژ ترین روزنامه ترکیه محسوب می شود، با هجوم به دفتر مرکزی این روزنامه در استانبول مدیران و برخی کارکنان آن را از ساختمان بیرون کردند.

این اقدام با اعتراضات گسترده ای در مقابل این روزنامه در روزهای شنبه و یکشنبه مواجه شد که پلیس برای متفرق کردن معترضان اقدام به پرتاب گاز اشک آور و استفاده از ماشین های آب پاش کرد.

 خبرگزاری جیهان در سال 1994 تاسیس شده است. روزنامه زمان، خبرگزاری جیهان و هفته نامه " آکسیون" زیر مجموعه رسانه ای فضا هستند.

روزنامه زمان و خبرگزاری جیهان هر دو جرء مجموعه رسانه ای "فضا" تعریف هستند که به جریانی موسوم به جنبش " هیزمت " (خدمت) وابسته اند.

این جنبش که از نظر دولت ترکیه گروهی تروریستی محسوب شده است، طرفداران  فتح الله گولن روحانی متنفذ مخالفان اردوغان است که در پنسیلوانیای آمریکا اقامت دارد. دولت ترکیه فتح الله گولن را به تشکیل یک دولت موازی درون دولت ترکیه و تلاش برای براندازی حکومت متهم کرده است.

اقدام دولت ترکیه در برکناری مدیران مهم ترین گروه رسانه ای مخالف سیاست های دولت اردوغان با ابراز نگرانی دولت های آروپایی و آمریکا و محکومیت نهادهای مدافع حقوق بشر و حقوق خبرنگاران مواجه شده است.
۹۵/۰۱/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">