ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

افزایش 30 برابری ارزش صادرات مازندران به ترکیه

چهارشنبه, ۴ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۳۸ ب.ظ
نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و تجارت مازندران از افزایش 30 برابری ارزش صادرات این استان به ترکیه در سال جاری نسبت به سال پیش خبر داد.


 
امیر میران آملی در گفت و گو با ایرنا ارزش صادرات این استان به ترکیه را در 11 ماه امسال هفت میلیون دلار اعلام کرد.

وی گفت: پارسال در این مدت حدود 231 هزار دلار کالا از مازندران به ترکیه صادر شده بود.

میران آملی بیشترین کالاهای صادراتی مازندران به ترکیه را مواد لبنی اعلام کرد.

وی گفت : در مجموع در 11 ماهه امسال 401 میلیون دلار کالای تولیدی مازندران به کشورهای دیگر صادر شد که بیشتر آن محصولات لبنی بود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مازندران میزان صادرات محصولات لبنی استان را در این مدت حدود 243 میلیون دلار اعلام کرد که به نسبت مدت مشابه سال قبل 21 درصد رشد یافت.

** کاهش صادرات به روسیه

میران با اشاره به موانع صادرات کالای مازندران به روسیه، تعرفه گمرکی و ارزش افزوده را مهم ترین مانع اعلام کرد و گفت: موانع صادرات کالا به روسیه باعث شده تا در سال جاری میزان صادرات مازندران به آن کشور بیش از 60 درصد کاهش یافت .

وی ارزش صادرات کالاهای تولیدی این استان به روسیه را در 11 ماهه سال قبل 29 میلیون دلار اعلام کرد و افزود که این رقم برای سال جاری به 12 میلیون دلار رسید.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران همچنین از کاهش 90 درصدی صادرات کالا از این استان به آذربایجان خبر داد و گفت : در سال جاری از مازندران سه میلیون دلار کالا به آذربایجان صادر شد در حالی که آمار مدت مشابه سال قبل 30 میلیون دلار بود.

وی موانع صادراتی بخصوص سخت گیری آن کشور برای ورود کالاهای ایرانی را دلیل اصلی این کاهش دانست و ابراز امیدواری کرد تا با توافق اخیر دو کشور این موانع صادراتی که عمده آنها تعرفه گمرکی است، کاهش یابد.

** صادرات مازندران لنگ جایزه صادراتی

نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران پرداخت نشدن جایزه صادرات را از موانع اصلی پیش روی صادرکنندگان این استان دانست و گفت: پرداخت جایزه صادراتی می تواند بخشی از هزینه های تجار را کاهش دهد و آنها توان رقابتی بیشتری با رقبای خود در بازارهای خارجی داشته باشند.

میران افزود : اگرچه دولت برای سال آینده پرداخت جایزه صادراتی یک میلیارد دلاری را در برنامه ریزی خود دارد، ولی برای ایجاد انگیزه در تجار باید این جوایز از سال جاری پرداخت شود.

** تحقق 80 درصدی برنامه صادراتی

در سال جاری میزان صادرات پیش بینی شده برای مازندران 500 میلیون دلار است که تاکنون 80 درصد از برنامه صادراتی استان محقق شده است.

مازندران با تولید بیش از 70 نوع محصولات کشاورزی ، در 14 نوع آن دارای رتبه برتردر سطح کشوری است و با وجود تولید یک میلیون تن محصول کشاورزی از لحاظ صادرات به دلیل نبود زیرساخت مناسب وضعیت مناسبی ندارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">