ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: پروفسور محمد گورمز رئیس سازمان امور دیانت ترکیه قبل از سفر به جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، بر اهمیت نقش ایران، ترکیه و عربستان به عنوان سه مرکز مهم در دنیای اسلام تاکید کرد و گفت: سه کشور نقش بسیار خطیری برای وحدت اسلامی و مبارزه با حرکتهای تکفیری و ایدئولوژی تکفیری می توانند ایفا کنند.



محمد گورمز عصر شنبه در راس یک هیات از مقامات این سازمان و رئیس هیات علمای اهل بیت (ع) ترکیه و گروهی خبرنگار عازم تهران شد تا ضمن شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی، گفت و گوهایی نیز با آیت الله محسن اراکی رئیس مجمع تقریب مذاهب، حجت الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه علمیه قم، آیت الله اعرافی رئیس جامعه المصطفی العالمیه و مراجع تقلید در قم، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشد.
گورمز قبل از این سفر در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در آنکارا، گفت: دنیای اسلام، از دوران گذار بسیار حساسی عبور می کند که ایجاب می کند، هم تشیع و هم تسنن، فقط از وحدت اسلامی سخن بگویند. لذا از این نظر برگزاری نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران را در مقطع کنونی، بسیار مهم ارزیابی می شود.




گورمز با تاکید بر اینکه وحدت اسلامی را صرفا نمی توان با برگزاری چنین کنفرانس هایی تامین کرد، گفت: وحدت با تشکیل نهادهایی چون مجمع تقریب مذاهب نیز تحقق نمی یابد. باید گام های عملی لازم و حساب شده ای را برداشت و با رهبران هیات های شرکت کننده در کنفرانس در قالب این مساله گفت و گوهای مهمی انجام خواهد شد.
او گفت: امروزه همه باید با برکنار گذاشتن همه تعصبات فکری و ذهنی خود برای کمک به خاموش کردن آتشی که برخی آن را افروخته اند، شرکت کنند و ضرورت دارد همه در خاموش کردن آتشی که در دنیای اسلام به پا شده، برخیزند و آستین ها را بالا بزنند تا آتش تفرقه را خاموش کنند.
گورمز تصریح کرد: آبی که باید به این آتش ریخته شود، همان وحدت است. دین اسلام ما را برادر اعلام کرده است. باید با کنار گذاشتن تعلقات مذهبی خود، تعلق به اسلام و حضرت محمد (ص)، محبت خود به اهل بیت و عشق به سنت پیامبر اکرم را کنار هم آورده و روی کلمه وحدت صحبت کنیم و من با یک هدف به ایران می روم تا این موارد را برای وحدت اسلامی در میان بگذارم.
رئیس سازمان امور دیانت ترکیه در پاسخ به اینکه مهمترین عاملی که وحدت اسلامی را تهدید می کند، چیست؟ گفت: عناصر زیادی این وحدت را تهدید می کند. بخشی از این عناصر خارجی و بخشی هم داخلی است. نباید فراموش کرد که متاسفانه جغرافیای اسلام، به محل تعارض و درگیری قدرتهای بزرگ درآمده است. با خطوط گسل این جغرافیا بازی شده است. با خطوط گسل دینی، فرهنگی آن بازی شده و میلیون ها نفر از مردم سرزمین های اسلامی به خاک و خون کشیده شدند. در زیر سایه وحشت و خشونت نسل هایی به وجود آمده اند که اذهان آنها پر از درد و رنج است.
او گفت: بدون اینکه در این مصاحبه وارد مقوله عوامل خارجی شوم، روی عوامل داخلی بحث خواهم کرد. ما نمی توانیم با انداختن گناه این فرایند نامیمون در دنیای اسلام صرفا به عوامل خارجی اشاره کنیم و کاستی ها و اشتباهات و خطاهای خود را به گردن دیگران بیاندازیم. اگر چنین رویکردی داشته باشیم، به وحدت نمی رسیم. باید روی عوامل داخلی به دقت ایستاد و با موشکافی برای رفع آن کوشید.
پروفسور گورمز با تاکید بر اینکه باوری در خصوص اختلاف شیعه و سنی ندارد، تصریح کرد: آنچه که امروز در کوچه و بازار سوریه و عراق گروهی می خواهند شیعه را و هر آن کس را که همانند آنها نمی اندیشد، تکفیر کنند، تفکرات سنی ندارند. این یک ایدئولوژی تکفیری است که در اوایل قرن اخیر به صورت بلایی برای دنیای اسلام در آمده است. این ایدئولوژی در سایه خشونت، شکل های مختلفی به خود گرفته است. حال اینکه در تاریخ اهل تسنن، کسی نیست که مکتب اهل بیت و شیعیان را تکفیر کند. ما به یک قبله ایستاده و نماز می خوانیم، یک پیامبر داریم، به اهل بیت اظهار محبت می کنیم، در سجده و رکوع یک دعا را می خوانیم. اما اکنون یک ایدئولوژی تکفیری تحت تاثیر نیروهای خارجی ساخته شده که در سایه خشونت، شکل گرفته و به جنگ های غیر اخلاقی و حقوقی نام جهاد داده و قتل کسانی را که مانند آن ها نمی اندیشند واجب کرده است.
وی تصریح کرد: ما همه باهم باید علیه این ایدئولوژی مبارزه کنیم. این ایدئولوژی هیچگاه راه اهل تسنن نیست و نخواهد بود و ساختار بیماری دارد که محصول ذهنیت وهابیت و سلفی گری است و مبارزه با آن وظیفه علما و رهبران اهل سنت و مراجع و رهبران اهل تشیع می باشد.
او در پاسخ به اینکه تلاش هایی از غرب به بهانه مبارزه با تروریسم برای ایجاد فرقه گرایی در دنیای اسلام به ویژه در منطقه خاورمیانه دنبال می شود و در این شرایط وظایف کشورهای اسلامی چیست؟ گفت: متاسفانه باید اذعان کرد که علمای هر دو بخش اهل سنت و تشیع در وضعیت پیش آمده، تقصیراتی دارند. شرایط هرچه باشد ما وظیفه داریم که فتواهای درست بدهیم و علما نمی توانند محاسبات سیاسی داشته باشند. علمای دینی یک استراتژی دارند که آن وحدت جهان اسلام است. البته که هم باید شیعه و هم سنی باشد و اصولا با وجود این دو وحدت اسلامی برقرار می شود. ما فردا در جهان آخر به عنوان شیعه و سنی حساب پس نخواهیم داد. به عنوان مسلمان در مقابل خدا خواهیم ایستاد. او با تاکید بر لزوم بازگشت از فتواهای غلط گفت: از جنگ افغانستان، فتوای انتحار دادند که با مفجر کردن خود در میان مردم گویا می خواستند به مبارزه به پردازند. متاسفانه فتواهای جهادی بسیار خطایی صادر شد که با این فتواها وارد مساجد و اماکن دینی و مردمی شده و دست به عملیات انتحاری می زنند. لذا در بازگشت از این خطاها و صدور فتوا در راستای استراتژی واحد وحدت اسلامی، وظیفه خطیری بر گردن علمای اسلام است.
گورمز در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص کاریکاتورهای موهن که در برخی رسانه های غربی علیه اسلام و پیامبر منتشر می شود و عملیات انتحاری که گویا به نام واکنش به این اقدامات صورت می گیرد، گفت: متاسفانه با چنین اقداماتی، بهانه به دست کسانی داده ایم که اسلام را کاریکاتوریزه کنند و شاید دهها سال طول بکشد تا ما آتش فتنه ای را که بر افروخته شده نتوانیم خاموش کنیم. از فقه اسلامی نمی توان فتواهای انتحاری استخراج کرد. این چنین روش ها، محصولی از انحرافات فکری معاصر است و احکامی نیستند که بتوان آنها را از منابع فقهی شیعه و سنی استخراج کرد. در شارلی ابدو حملاتی شد، در تونس، لبنان، آنکارا و پاریس حملاتی شد. مساجد را بمباران کردند. حال باید پرسید، کسانی که آن کاریکاتورهای موهن را کشیدند به اسلام ضربه زدند و یا اقدامات دهشت انگیز داعش که با درج نام مبارک حضرت محمد (ص) بر پرچم خود ضربه به اسلام زده است؟ داعش یک حرکت تکفیری، انحرافی و جاهلانه است و هیچ عالمی از دنیای اسلام نمی تواند با فتوای خود اعمال دهشت انگیز و غیرانسانی این تکفیری ها را توجیه کند.
رئیس سازمان امور دیانت ترکیه در خصوص نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا گفت: رسالت بسیار مهمی است که رهبر دینی ایران در موقع حساسی انجام دادند. هدایت جوانان به راه راست وظیفه خطیری است. ما سه گروه از جوانان را داریم که آنها را از پیام اسلام محروم گذاشته ایم. یک گروه جوانانی هستند که در 20 سال اخیر در سایه وحشت و خشونت در عراق و سوریه پا به عرصه وجود گذاشتند. این ها جوانانی هستند که شاهد قتل میلیون ها مسلمان شدند.
دوم جوانان حاشیه نشین شهرها هستند که دچار بحران هویتی هستند و سوم جوانانی هستند که تازه به دین مبین اسلام گرویده اند. باید پیامهای درستی به این جوانان داده شود.
او اضافه کرد: پیام رهبری ایران را خواندم. بسیار به جا و غنی و حاوی نکات بسیار مهمی است. در کنار این پیام ها باید آتش فتنه ها را خاموش کرد. ترکیه و ایران در این زمینه وظیفه بسیار مهمی دارند.
او در ادامه با اشاره به اینکه جغرافیای وسیعی از دنیای اسلام با بحران ها و مشکلات عدیده ای سر در گریبان می باشد، گفت: سه کشور بزرگ در دنیای اسلام وجود دارند که توانستند رو پای خود بایستند. ایران، ترکیه و عربستان. البته مصر هم می توانست اینگونه باشد، ولی آن کشور در دوره اخیر شاهد بحران شده است. این سه کشور حتما باید کنار هم آمده و برای خاموش کردن آتشی که خانه ما را گرفته است، با کنار گذاشتن هرگونه محاسبات استراتژیک سیاسی و کنار گذاشتن برخی اختلافات گامهای لازم را بر دارند.
او در ادامه با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب در خصوص مذاکرات اتمی ایران و غرب، گفت: ایشان واژه ای را به عنوان «نرمش قهرمانانه» از حضرت امام حسن (ع) به کار بردند. امروزه ما نه تنها در مساله اتمی در مورد سوریه و عراق و یمن و خاموش کردن آتش در جهان اسلام نیز به چنین رویکردی نیاز داریم. اقدامات حضرت امام حسن (ع) برای عدل و عدالت و مبارزه با ظلم کمتر از مبارزات حضرت امام حسین (ع) نبود. حضرت امام حسن (ع) که با فداکاری و خون دل خوردن مانع از ریختن خون مسلمانان شد، به اندازه امام حسین (ع) که علیه ظلم قیام کرد، برای ما الگو و رحمت است. هر عضوی از اهل بیت مکتبی برای ماست. لذا تعبیری که رهبری معظم به کار بردند بسیار حساس بود و اگر امکان دیدار با ایشان را داشتم این موضوع را بیان خواهم کرد و پیشنهاد خواهم داد که این نرمش قهرمانانه را برای حاکم کردن بر دنیای اسلام نیز به کار ببندیم.
رئیس سازمان امور دیانت ترکیه در ادامه در خصوص نقش نهادهایی چون مجمع تقریب مذاهب در ایجاد وحدت اسلامی گفت: سازمان امور دیانت ترکیه به دنبال بروز پدیده شوم فتنه داعش پیام 10 ماده ای به 8 زبان زنده دنیا صادر و به دنبال آن نشستی با علمای بزرگ اهل سنت و شیعه در استانبول برگزار کرد و در این نشست یک گروه تماس 10 نفره تشکیل دادیم. دو عالم بزرگ از ایران و دو عالم از لبنان و 8 عالم نیز از سایر نقاط اسلامی در آن جای داده شد و این گروه به فعالیت خود ادامه می دهد.
او در مورد مجمع تقریب مذاهب گفت: من هم با آیت الله تسخیری همکاری خوب داشتم و هم با آیت الله اراکی که اخیرا به ریاست این مجمع انتخاب شده اند، کار ادامه دارد. آیت الله تسخیری شخصیتی است که واقعا وحدت اسلامی را باور دارد. گفتمان ما و ایشان در بسیاری از مجامع بین المللی نزدیک هم و شاید عین هم بود. آیت الله اراکی را نیز به استانبول دعوت کرده ایم و با علمای اسلام گردهم آمده ایم. می خواهم که این موضوع را از طریق ایرنا بگویم تا دوستان ما در ایران بدانند. تقریب را ابتدا از مصر شروع کردند. در الازهر نه فقط فقه مذاهب اهل سنت، فقه جعفری نیز آموزش داده شد که نتایج خوبی داشت. دعوت به وحدت را نباید یک سیاسی دید. باید به وحدت از ته دل باور داشت. من همه جلسات تقریب را دنبال کردم و به صراحت می گویم، بسیاری از علمای اهل سنت که در جلسات مجمع تقریب شرکت و لوح تقدیری نیز دریافت کرده بود، اکنون مایل نیستند در جلسات آن شرکت کند. یک نوع بی اعتمادی ایجاد شده است. یعنی اکنون انگاره ای ایجاد شده که گویا در زیر لوای مجمع تقریب تلاشی برای اشاعه یک مذهب وجود دارد. من صحت و سقم این انگاره را بحث نمی کنم. اما چنین انگاره ای ایجاد شده است. باید این انگاره را اصلاح کنیم. علما و مدیران مجمع تقریب باید اعتماد سازی دوباره ای داشته باشند تا فضای گفت و گوی صمیمانه ای را که پیشتر داشتیم، فراهم کنیم.
«من شخصا نیز برای بازیافت دوباره این اعتماد تلاش خواهم کرد.»
محمد گورمز در خصوص برنامه دیدارهای خود در تهران علاوه بر شرکت در کنفرانس وحدت، گفت: با آیت الله جنتی که در جنگ بوسنی با جان و دل تلاش می کردند، افتخار همکاری نزدیک داشته که اکنون می خواهد با فرزند ایشان به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دیدار و گفت و گو کند. با آیت الله اراکی، به قم رفته با آیت الله جوادی آملی و آیت الله سبحانی، دیدار خواهم کرد. لذا برنامه فشرده ای در ایران داریم و می خواهم با دست پر از ایران برگردم.

پایان پیام/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">