ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

رهبر حزب سعادت ترکیه با محکوم کردن توافق آنکارا برای آشتی با رژیم صهیونیستی گفت: سیاست خارجی حزب حاکم عدالت و توسعه ورشکسته است و این ورشکستگی به ورشکستگی وجدانی کشیده شده است.



به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری «ملی گازته»، «مصطفی کامالاک» رهبر حزب اسلامگرای سعادت در پی انتشار اخباری مبنی بر توافق ترکیه با رژیم صهیونیستی برای آشتی، در گفت و گو با خبرنگاران گفت: حزب حاکم و دولت ترکیه اعلام کرده است حکومت و مردم اسراییل دوست ترکیه هستند و مشکل آنان با برخی اقدامات رژیم اسراییل است، این نشانگر ورشکستگی وجدانی است.
وی گفت: اگر اسراییل دوست حزب حاکم ترکیه است، پس فلسطین چه نسبتی با ترکیه دارد.
رهبر حزب سعادت گفت: برخی منابع اعلام کرده اند که اسرائیل قرار است با توافق ترکیه به بازماندگان حمله صهیونیستها به کشتی کمک رسانی به غزه موسوم به «مرمره آبی» که طی آن 9 شهروند ترکیه کشته و شماری زخمی شدند، 20 میلیون دلار غرامت بپردازد، ولی ما اعلام می کنیم که دولت حق ندارد با دریافت این پول به خواسته های اسرائیل گردن نهد و موجب ذلت شود.
مصطفی کامالاک گفـت: ملت ترکیه حاضر است نه تنها 20 میلیون دلار بلکه 200 میلیون دلار جمع آوری کرده و تقدیم خانواده های شهدا و یتیمان خود کند، کافی است که با اسرائیل آشتی نشود.
این مقام حزب ترکیه افزود: دولت و حزب حاکم ترکیه باید از مردم غزه، فلسطینی ها و جهان عذرخواهی کنند.
«عمر چلیک» سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه یکشنبه هفته گذشته در خصوص عادی سازی روابط آنکارا-تل آویو گفت: دولت و مردم اسراییل دوست ترکیه هستند.
وی در ارتباط با خبرهای توافق ترکیه با رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط گفت: هنوز توافقنامه ای امضا نشده است، ولی مشغول بررسی پیش نویس توافقنامه هستیم.
در ماه مه سال 2010 میلادی کشتی مرمره آبی از ترکیه به مقصد غزه در حرکت بود که در آب های بین المللی دریای مدیترانه هدف حملات نیروهای صهیونیستی قرار گرفت. در این حادثه 9 فعال حقوق بشر ترکیه ای کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند. از آن تاریخ مناسبات آنکارا با تل آویو دچار سردی شد و طرفین سفرای خود را فراخواندند.
ترکیه اعلام کرد که برای عادی سازی مناسبات خود با رژیم صهیونیستی خواستار عذرخواهی، پرداخت غرامت و لغو محاصره غزه از سوی اسرائیل است.
در مارس سال 2013 بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از همتای ترکیه اش به خاطر این حمله عذرخواهی کرد.
برخی تحلیلگران عقیده دارند که ترکیه در دو سال اخیر با تنش زایی در روابط خود با همسایگان در انزوای سیاسی در منطقه قرار گرفته و به این دلیل در صدد بهبود دوباره مناسبات خود با رژیم صهیونیستی است.

پایان پیام/

۹۴/۱۰/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">