ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: اصرار آنکارا بر ادامه حضور نیروهایش در شمال عراق، به رغم درخواست های مکرر عراق برای خروج فوری نظامیان ترکیه و عدم توفیق بغداد در مراجعه به شورای امنیت، بغداد را وادار کرد امروز پنجشنبه دست به دامن اتحادیه عرب شود.



آنکارا همچنان بر ماندن در اراضی عراق به بهانه آزادسازی موصل از تصرف داعش اصرار می ورزد، امری که باعث شد بغداد بعد از رجوع به شورای امنیت، به اتحادیه عرب نیز متوسل شود. اتحادیه عرب به ریاست امارات متحده عربی، امروز پنجشنبه به درخواست عراق، برای بررسی حضور نظامی ترکیه در شمال عراق جلسه اضطراری برگزار می کند، هرچند کارشناسان سیاسی، بعید می دانند که اتحادیه عرب بتواند تصمیمی در خور انتظار بغداد اتخاذ کند.
باور سیاسی در عراق بر این است که اتحادیه عرب هرگز در مسایل بحرانی نتوانسته است تصمیمات جدی اتخاذ کند و روابط نزدیک این روزهای عربستان و قطر با آنکارا به اعتقاد کارشناسان، بیش از پیش تصمیم جدی را در اتحادیه عرب در دفاع از منافع عراق بعید کرده است.
«ابراهیم الجعفری» وزیر امور خارجه عراق در راس هیاتی امروز در نشست اضطراری اتحادیه عرب برای بررسی دخالت نظامی ترکیه در شمال عراق حضور خواهد داشت و انتظار می رود از اتحادیه درخواست مصوبه ای واضح و روشن در محکومیت دخالت نظامی ترکیه به شمال عراق کند.
در مقابل ترکیه در واکنش به نشست امروز اتحادیه عرب، اعلام کرد که نیروهای خود را از شمال اراضی عراق تا آزادسازی موصل از تصرف داعش خارج نخواهد کرد.
«ابراهیم داوود اوغلو» در نشستی با اعضای فراکسیون حزب عدالت و توسعه در آنکارا گفت که ترکیه همچنان به حمایت خود از نیروهای پیشمرگ (وابسته به مسعود بارزانی) و مبارزان داوطلب محلی (وابسته به اثیل النجیفی) تا آزاد سازی موصل و پایان تهدید تروریستی در عراق ادامه می دهد.
وی به وجود نظامیان فعلی ترکیه در شمال عراق اکتفا نکرد، بلکه وعده داد که بر تعداد این نیروها در شمال عراق خواهد افزود.
«نصیر النوری» سخنگوی وزارت دفاع عراق پیشتر اعلام کرده بود که ترکیه نظامیان خود را خلاف ادعای قبلی اش، از اراضی عراق خارج نکرده است.
آنکارا اواخر هفته گذشته اعلام کرد که به درخواست «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا، نیروهای خود را از شمال عراق خارج می کند.
«النوری» به خبرگزاری «انباء العراق» گفته بود که آنچه اتفاق افتاده فقط جابجایی جزیی نیروهای نظامی ترکیه در شمال عراق بوده اما خروج کامل این نیروها از اراضی عراق هنوز اتفاق نیفتاده است.
از طرفی، به نظر می رسد، آمریکا که این روزها ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را به عهده دارد، تلاش می کند تا از صدور مصوبه ای علیه ترکیه به بهانه های مختلف، جلوگیری کند.
«سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل که ریاست شورای امنیت را عهده دار است، در واکنش به شکایت رسمی عراق به شورای امنیت مبنی بر ضرورت اتخاذ موضع روشن این شورا در قبال تجاوز نظامی ترکیه به شمال عراق، مدعی شد، بغداد در شکایت خود درخواست جلسه فوری برای بررسی موضوع نکرده است.
این درحالی است که «ابراهیم جعفری» وزیر امور خارجه عراق در جلسه ویژه ای که به این منظور در سازمان ملل برگزار شد، از شورای امنیت خواست که مصوبه ای روشن و واضح در قبال اشغال اراضی عراق توسط ترکیه صادر کند.
وی همچنین از شورای امنیت خواست که از آنکارا بخواهد هرچه سریعتر نیروهای خود را از شمال عراق خارج کند و از تکرار آن خودداری کرده و حاکمیت ملی عراق را بر اراضی اش به رسمیت بشناسد.
با وجود اینکه دولت عراق همچنان می کوشد روش های دیپلماتیک و قانونی را برای خارج کردن ترکیه از اراضی اش در پیش گیرد، اما در داخل عراق نمایندگان پارلمان و گروه های مقاومت اسلامی از جمله تشکیلات داوطلب مردمی معتقدند که بایستی بغداد پاسخ مستقیم به تجاوز ترکیه به شمال این کشور دهد و منتظر مصوبه های نهادهای بین المللی و منطقه ای نباشد.
بیش از هزار نظامی ترکیه در چهارم دسامبر گذشته به همراه ده ها تانک و خودرو زرهی وارد پادگان نظامی «زلکان» در شهرستان «بعشیقه» در شمال استان نینوا شدند که در ابتدا آنکارا هدف از حضور این نیروها را آموزش نظامی مبارزان داوطلب وابسته به «اثیل النجیفی» استاندار سابق نینوا ذکر کرده بود.
در پی اعتراض مکرر عراق و فاش کردن شمار نیروها و خودروهای زرهی و تانک ها، ترکیه اعلام کرد که هدف از حضور این نیروها در شمال عراق مشارکت در آزاد سازی موصل و مبارزه با تروریسم است.
در عراق، باور عمومی این است که ترکیه به عنوان هم پیمان نزدیک آمریکا و رژیم اشغالگر قدس، در راستای منافع ملی خود و تضعیف دولت مرکزی و در نهایت تجزیه عراق وارد شمال این کشور شده است.

پایان پیام/

۹۴/۱۰/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">