ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: سولی اوزل روزنامه نگار کهنه کار ترکیه گفت: بهبود روابط ترکیه با اسراییل، نزددیکی دو منزوی به یکدیگر است.



به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از آنکارا، وی در گفتگو با احمد هاکان روزنامه نگار ترک که در شماره روز جاری روزنامه حریت منتشر شد این مطلب را عنوان کرد.
اوزل گفت: در سال 2010 و زمانی که مساله کشتی مرمره آبی رخ داد، وضعیت ترکیه بسار متفاوت از حال بود؛ ترکیه در آن زمان قدرتمند بود و اسراییل بطور جدی منزوی شده بود و اسراییل امروز نیز منزوی است ولی مساله این است که امروز ترکیه دستکم به اندازه اسراییل منزوی شده و نزدیکی اسراییل و ترکیه به یکدیگر در حال حاضر نزدیکی دومنزوی به یکدیگر است.
وی گفت: بسیار چیزها که در آینده در منطقه رخ خواهد داد در ارتباط با بازگشت ایران به عنوان یک بازیگر مشروع به صحنه سیاست جهانی است . عربستان، اسراییل و ترکیه از دید خود ایران را به عنوان یک تهدید ارزیابی می کننند. اسراییل و عربستان در شش سال گذشته در همه مسایل با یکدیگر توافق دارند و در نزدیکی با یکدیگر هستند و ترکیه نیز از افزایش قدرت ایران ناخرسند است.
اوزل در مورد دیدار خالد مشعل از ترکیه در روزهای گذشته و تماسهای وی با مسوولین ترکیه و اخبار مرتبط با اخراج یک مسوول حماس از ترکیه و تضاد بین این دو مساله گفت: دعوت از حماس به معنای این است که ترکیه می گوید، ما شما را تنها نخواهیم گذاشت و علاوه بر آن دولت آنکارا قصد دارد به افکار عمومی این مساله که ما به رغم دیدار با اسراییل با حماس نیز در ارتباط هستیم را القاء بکند.
اوزل در مورد تشکیل ائتلاف به اصطلاح اسلامی از سوی عربستان و شرکت ترکیه در این ائتلاف گفت: این یک ائتلاف از کشورهای اسلامی نیست، ایران، عراق و سوریه که کشورهای اسلامی هستند در این ائتلاف شرکت ندارند، این یک ائتلاف از کشورهای سنی است و شرکت ترکیه در این ائتلاف نیز یک تراژدی است.
اوزل با اشاره به سفر طیب اردوغان نخست وزیر وقت ترکیه به عراق در سال 2011 گفت: اردوغان در آن سفر به زیارت مقبره حضرت علی (ع) در کوفه رفت و به مدت دو سال با آیت الله سیستانی دیدار کرد و اعلام کرد که ما در ورای مذاهب هستم و شرکت ترکیه در این ائتلاف نشانگر این است که سیاستهای ترکیه از کجا به کجا رسیده و این یک تراژدی برای ترکیه است.
سولی اوزل از روزنامه نگاران و محققین سرشناس ترکیه است که در تحقیقات وی در زمینه مسایل علوم سیاسی، روابط بین المللی و اقتصاد از جمله تحقیقات معتبر بشمار می آید.
وی که مدیر روابط خارجی گروه رسانه ای خبرترک است در دانشگاه قدیر هاس استانبول نیز به تدریس اشتغال دارد.
پایان پیام/

۹۴/۱۰/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">