ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: تنش ایجاد شده بین ترکیه و روسیه فرصتی برای افزایش نفوذ و اعتمادسازی در بازار بزرگ روسیه است.



دو کشور ترکیه و روسیه به جهت مراودات تجاری از اهمیت بسیار بالایی برای اقتصاد ایران برخوردار هستند، بر همین اساس از مناقشه رخ داده میان دو کشور به واسطه سرنگونی جنگنده روسیه توسط ترکیه باید به گونه ای استفاده کرد که سهم کالاهای ایرانی از بازار این کشورها افزایش یابد.
حال که روابط تجاری این دو کشور تیره و تار شده و روسیه واردات کالا از ترکیه را ممنوع اعلام کرده است، رقابت سنگینی بین کشورهای مختلف برای حضور در بازار روس ها و نشستن جای ترکیه شکل گرفته است.
در تبیین بزرگی بازار روسیه همین بس که بر اساس آمارهای منتشر شده، روس ها سالانه تنها افزون بر 40 میلیارد دلار میوه و سبزی وارد می کنند که ظرفیت های بزرگ ایران به ویژه آذربایجان شرقی در بخش کشاورزی می تواند سکوی پرش صادرات کشاورزی کشورمان به بازار 145میلیون نفری روسیه شود.
در این میان کارشناسان و فعالان تجاری ایران، اخراج ترکیه از بازار روسیه را فرصت ویژه ای برای اقتصاد ایران می دانند و معتقدند این فرصت نیازمند مدیریت درست است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ترکیه از فرصت تحریم اقتصادی ایران بیشترین استفاده را برده و سهم مهمی از بازار ایران را به دست گرفته است، گفت: ما هم از فرصت پیش آمده برای بهبود وضعیت صادرات خود باید استفاده کنیم .
غلامعلی راستی از تدوین روابط اقتصادی بر اساس دیپلماسی سیاسی انتقاد کرد و گفت: ما برای رونق تولید و خروج از رکود دنبال بازارهای جدید هستیم و در صورتی که از این فرصت استفاده نکنیم کشورهای دیگر شاید خیلی دورتر از ما به بازار روسیه نفوذ خواهند کرد و جای ترکیه را خواهند گرفت.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه به احتمال زیاد، تنش بین این دو کشور مقطعی بوده و روابط تیره در زمانی نه چندان دور عادی خواهد شد، گفت: باید از این فرصت برای اعتمادسازی در بازارهای روسیه استفاده کنیم تا در زمان عادی شدن روابط هم سهم خود را از بازارهای این کشورها از دست ندهیم .
احمد محمد زاده اظهارکرد: درصورتی که نیت تجار ما صرف نفوذ به بازارهای همسایه و کسب منافع آنی با صادرات محصولات بی کیفیت و ارزان باشد ، تجربه ناموفق گذشته در خصوص بازار کشورهای مشترک المنافع تکرار خواهد شد و رقبای ما این بازار جدید را هم به دست خواهند گرفت .
وی گفت: نیازمند تجاری هوشمند هستیم که خلاء بازارهای این دو کشور را شناسائی کرده و با صادرات محصولات با کیفیت از فرصت حاصله بیشترین استفاده را ببریم .
محمد زاده خاطرنشان کرد: در کنار صادرات تولیدات خود می توانیم با صادرات مجدد محصولات ترکیه به روسیه از این مسیر هم در جهت رونق اقتصادی کشور حرکت کنیم .
وی گفت: به نظر می رسد خود ترکیه هم ایران را جانشین مناسبی برای در اختیار گرفتن بازار روسیه بداند زیرا به دنبال تحریم ترکیه از سوی دولت روسیه، برخی از تجار ترک، صادرات مجدد کالاهای خود از ایران به روسیه را درخواست کرده اند .
با توجه به اینکه قائم مقام نخست وزیر روسیه از ممنوع شدن واردات میوه و سبزیجات از ترکیه خبر داده و براساس آمار موجود صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ترکیه به روسیه به اندازه صادرات نفت خام ایران است ، این وضعیت می تواند فرصتی منحصربه فرد برای توسعه حضور اقتصاد کشورمان در بازار بزرگ روسیه باشد.
به خصوص اینکه بیشتر کالاهای موردنیاز روس ها مانند محصولات کشاورزی و غذایی و غذای تبدیلی و فرآوری شده در ایران باکیفیت منحصر به فرد و به فراوانی یافت می شود.
استان آذربایجان شرقی هم با توجه به موقعیت جغرافیایی و مزیت نسبی تولید در بخش کشاورزی می تواند سهم مهمی در سبد صادراتی کشور به روسیه داشته باشد .
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص توان صادرات کشاورزی این استان با اشاره به صادرات 157 میلیون دلاری محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی در هشت ماهه امسال و سهم 12.5 درصدی محصولات کشاورزی از صادرات غیرنفتی استان، گفت: آذربایجان شرقی دارای رتبه اول تولید پیاز، زردآلو و عدس، رتبه دوم تولید سیب درختی، گوشت قرمز و عسل، رتبه سوم جمعیت دامی و تخم مرغ، رتبه چهارم تولید شیرخام و رتبه پنجم تولید نخود، سیب زمینی، انگور و گردو در کشور است.
اکبر فتحی با اشاره به اینکه روسیه و ترکیه از عمده ترین مقصدهای صادراتی ما هستند، گفت: با وجودی که صادرات برخی از گروه های کالایی نظیر فلزها، سنگ و مواد معدنی، فرش و صنایع دستی در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش مواجه بوده است صادرات بخش کشاورزی استان بیش از چهار درصد افزایش یافته است.
البته رئیس کارگروه کشاورزی اتاق ایران و رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان آذربایجان شرقی ، کیفیت پائین تولیدات کشاورزی را مشکلی اساسی برای توسعه سهم صادراتی در این بخش عنوان می کند و معتقد است: نیازمند تغییر نگرش در این بخش تولیدی هستیم .
علیرضا آقابالایی با بیان اینکه حرکت های صورت گرفته در جهت افزایش کیفیت تولیدات کشاورزی، مقطعی و بی پشتوانه است ، اظهار کرد: وضعیت بحرانی کشورهای منطقه هم عاملی برای رکود در بخش صادرات است .
وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی ما به قیمتی بیشتر از قیمت محصولات ترکیه به دست مصرف کننده های خارجی از جمله در جمهوری آذربایجان و روسیه می رسد ، گفت: شاید سردی روابط ترکیه و روسیه فرصتی برای نفوذ بیشتر ما در بازار بزرگ روسیه باشد.
وی با اشاره به اینکه صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای اروپایی محدود است، گفت: با رفع تحریم ها از طرفی و تجهیز واحدهای بسته بندی و توسعه کشت گلخانه ای از طرف دیگر می توانیم به افزایش صادرات بخش کشاورزی خود از سبد صادراتی جهانی امیدوار باشیم .
رئیس کارگروه کشاورزی اتاق ایران، در کنار کاهش هزینه های تولید و قیمت تمام شده ، اعمال سیاست های تشویقی برای افزایش صادرات را ضروری دانست و گفت: رفع موانع صادراتی نیازمند نگاه علمی و آسیب شناسی است.
وی با اشاره به اینکه هفته گذشته یکی از محموله های صادراتی از کشورمان به عراق برگشت خورده است، گفت: ورود اشخاصی بدون پشتوانه و شناخت تجاری به بازار تجارت بین الملل، تلاش های صورت گرفته برای اعتماد سازی را بی ثمر می کند و نباید به هر فردی به صرف داشتن کارت بازرگانی مجوز صادرات داده شود.
به هر حال هر چند ترکیه به عنوان اصلی ترین رقیب در بازار روسیه از دور خارج شده است اما به نظر می رسد بدون حل مشکلات داخلی نمی توانیم سهم خود را در بازارهای خارجی از جمله در بازار روسیه افزایش دهیم .
افزایش کیفیت تولیدات، ارتقای بسته بندی و توسعه حمل و نقل جاده ای و ریلی در کنار گشایش اعتبار ارزی برای تجار ایرانی و روسی ، حل مشکلات نقل و انتقال پول و تفاوت ارزش واحد پولی و رفع مسائل تعرفه ای و گمرکی می تواند ما را به حضور پایدار در بازار کشورهای همسایه امیدوار کند .
در پی اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسی در سوریه، روابط آنکارا و مسکو رو به تیرگی نهاد و روسیه تحریم هایی را در زمینه های تجاری ، گردشگری ، کشاورزی و مواد غذایی علیه ترکیه اعمال کرد.


انتهای پیام /
۹۴/۱۰/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">