ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

تارنمای خبری ترکیه به نقل از رسانه های رژیم صهیونیستی گزارش داد که آنکارا در جهت توافق با تل آویو برای عادی سازی روابط، «صالح العاروری» را که از سوی رژیم صهیونیستی متهم به شرکت در عملیات شهادت طلبانه حماس در کرانه باختری شده، از این کشور اخراج کرده است.



روزنامه مخالف سوزجو در تارنمای خود در اینترنت با یادآوری اینکه ترکیه و رژیم صهیونیستی هفته گذشته در خصوص عادی سازی روابط به توافق رسیده اند، نوشت: یکی از مفاد این توافق اخراج صالح العاروری بود که آنکارا پیش از قطعی شدن این توافقتنامه، وی را از ترکیه اخراج کرده است.
این درحالی است که مقام های رسمی ترکیه هنوز در این زمینه اظهار نظری نکرده اند.



این روزنامه به نقل از گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتض می افزاید: خبر اخراج العاروری را شخص بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی داده است. وی در سخنرانی خود در جمع گروه نمایندگان حزب حاکم لیکود این مطلب را اعلام کرده است.
نشریه صهیونسیتی هاآرتض به نقل از نتانیاهو، تاکید کرده است که اخراج العاروری کافی نیست و ترکیه باید تضمین کند که از این پس به گفته او هیچ گونه اقدام تروریستی از طریق ترکیه علیه اسراییل صورت نگیرد. نتانیاهو گفته است به رغم اخراج العاروری، هنوز به طور غیر رسمی دفتر حماس در استانبول، فعال است و عملیات کرانه باختری را این دفتر هماهنگی می کند.
وی مدعی شده است که برای نهایی شدن توافق بین آنکارا – تل آویو، هنوز برخی مشکلات وجود دارد که باید برطرف شود.
ترکیه نیز شروع گفت و گو ها برای عادی سازی روابط را تایید کرده و اعلام کرده که هیات های کارشناسی دو طرف، روی پیش نویس توافقنامه ای کار می کنند.
«عمرچلیک» سخنگوی حزب حاکم آک با اشاره به اینکه «حکومت و مردم اسراییل دوست ترکیه هستند، تصریح کرده است، اعتراض و انتقاد ترکیه به برخی اقدامات دولت اسراییل است.»
روزنامه سوزجو با اشاره به سفر خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به ترکیه به دنبال افشای گفت و گوهای آنکارا – تل آویو برای عادی سازی روابط، نوشته است: حماس در سفر 2 روزه خود به ترکیه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری و احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه بطور جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.
ترکیه در پی حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به کشتی مرمره در ماه مه سال 2010 میلادی که حامل کمک های انسان دوستانه به مردم محاصره شده غزه بود، روابط دیپلماتیک خود را با تل آویو به حداقل رساند ولی روابط تجاری دو طرف ادامه داشته است.
ترکیه شرط عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را عذرخواهی رسمی از این کشور بابت کشتار 10 شهروند این کشور، پرداخت غرامت بابت این کشتار و رفع محاصره غزه اعلام کرده است.
درمارس 2013 میلادی در جریان دیدار باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از سرزمین های اشغالی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، به خاطر حمله به کشتی مرمره و کشتار10 نفر از شهروندان ترکیه عذرخواهی کرده بود.
بعد از این عذرخواهی گام هایی برای عادی سازی روابط برداشته شد و مذاکراتی در خصوص میزان و نحوه پرداخت غرامت از سوی رژیم صهیونیستی به بازماندگان حادثه شروع شد ولی متن توافقنامه آماده شده از سوی نتانیاهو تایید نشده بود.
مطرح شدن عادی سازی روابط آنکارا با رژیم صهیونیستی در شرایطی که روابط آنکارا با برخی از کشورهای همسایه رو به وخامت گذاشته، موجب گمانه زنی هایی در محافل دیپلماتیک و سیاسی شده است. بر اساس این گمانه زنی ها پس از رویکرد آنکارا به احیای دوباره روابط با غرب و ناتو به ویژه به دنبال تنش در روابط با مسکو، حلقه مفقوده در این رویکرد مناسبات با تل آویو بود که این نیز در راه تکمیل شدن است. برخی از محافل اسلامی همچنین با واکنش تند به موضوع عادی سازی روابط با اسراییل، مدعی هستند غرب با استفاده از فرصت پیش آمده و تلاش آنکارا در رهایی از انزوا در سیاست خارجی، برای نزدیک کردن این کشور به اسراییل، اعمال فشار می کنند.


انتهای پیام /*
۹۴/۱۰/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">