ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

طرح انتقال گاز روسیه به ترکیه تعلیق شد

سه شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۰۹:۰۳ ب.ظ
ترکیه آنلاین: «صفا صادق آیتکین» معاون قائم مقام وزارت انرژی ترکیه روز (پنجشنبه 19 شهریور) دراستانبول از تعلیق طرح انتقال گاز روسیه به ترکیه موسوم به جریان ترک خبر داد.



به گزارش روزجمعه ایرنا، وی این مطلب را در «شانزدهمین کنفرانس مولفه های بازار آزاد انرژی و ادغام با بازارهای اروپایی» که توسط مرکز پژوهش های راهبردی فنی اقتصادی (STEAM) سازماندهی شده است، عنوان کرد.
او گفت: پیشرفتی در مذاکرات با روسیه حاصل نشده و لذا این مذاکرات تعلیق شده است.
آیتکین گفت: روسیه مذاکرات بین بوتاش (شرکت سهامی خطوط لوله نفت و گاز ترکیه) و گازپروم در خصوص تعدیل نرخ گاز صادراتی به ترکیه را به عنوان شرط اول در اجرای طرح خط لوله گاز روسیه به این کشور مطرح کرد. این در حالی است که ترکیه این را شرط اول مساله نمی داند.
آیتکین در همین حال متذکر شد مذاکرات با روسیه به علت تشکیل نشدن دولت در آنکارا در پی انتخابات 17 خرداد ماه گذشته به بن بست کشیده شده است.
او با اشاره به اینکه، بعد از آلمان، ترکیه بزرگترین شریک تجاری روسیه در خرید گاز است، گفت: از نظر شرکتی، بوتاش بزرگترین شریک تجاری گازپروم می باشد.
معاون قائم مقام وزارت انرژی ترکیه با تاکید بر اینکه نوعی بی اعتمادی ایجاد شده است و روسیه بایستی بدون پیش شرط نسبت به تعدیل قیمت گاز صادراتی به ترکیه اقدام می کرد.
آیتکین با اشاره به اینکه به دنبال بروز بحران اوکراین، روسیه دنبال گذرگاه مطمئنی برای صادرات گاز خود به اروپا با دور زدن اوکراین بود و در این راستا خط لوله موسوم به جریان ترک مطرح شده، مدعی شد، روسیه در این راستا بسیار کند حرکت کرد و دیر ماند.
او با ادغان به اینکه انتقال گاز روسیه به ترکیه با دور زدن اوکراین، از نظر امنیت عرضه گاز ترکیه، امتیاز جدی برای کشورش محسوب می شد، افزود: ولی برخی واقعیت های سیاسی نیز مطرح است. ترکیه ریسک مهمی را خریده بود ولی روسیه این ریسک پذیری ترکیه را ارج ننهاد و در اجرایی کردن طرح دیر ماند.
آیتکین با اشاره به اینکه در ماه اکتبر نشست وزرای انرژی جی20 در استانبول برگزار خواهد شد، گفت: این نشست می تواند فرصتی برای گفت و گوی دوباره دو کشور در خصوص سرنوشت مذاکرات احداث خط لوله باشد.
ترکیه ریاست دوره ای جی20 را به عهده دارد و در سالجاری به نشست های مختلف این گروه میزبانی کرده است. قرار است نشست سران جی20 نیز در نوامبر در آنتالیا برگزار شود.
او در خصوص میزان تعدیل نرخ گاز صادراتی روسیه به ترکیه گفت: روسیه ابتدا با یک تخفیف شش درصدی توافق کرده بود که در نتیجه گفت و گوها این رقم به 10.25 درصد افزایش داده شد ولی روسیه سپس این تخفیف را منوط به موضوع اجرایی شدن طرح جریان ترک کرد.
آیتکین با ادعای اینکه نام این طرح را روسیه گذاشته بود، گفت: مهم نام نیست و مهم نتایج این طرح برای ترکیه می باشد.
معاون قائم مقام وزارت انرژی ترکیه درهمین کنفرانس نیز مدعی شد : ترکیه گرانترین گاز را از ایران خریداری می کند و بدون حل این مشکل، انعقاد قرارداد دیگری با ایران بعید به نظر می رسد.
او در همین حال تاکید کرد لغو تحریم های نفتی علیه ایران در بهار آینده برای معاملات جدید گاز ترکیه با ایران حایز اهمیت است.
آیتکین با ادعای اینکه در بین قراردادهای خرید گاز، ترکیه گرانترین گاز را از ایران وارد می کند، گفت: موضوع گرانی گاز ایران در نزد داوری بین المللی در دست بررسی است و احتمالا در پائیز امسال به نتیجه خواهد رسید.
معاون قائم مقام وزارت انرژی ترکیه در خصوص همکاریهای انرژی ایران و ترکیه گفت: امکان خرید گاز بیشتر ترکیه از ایران و یا واردات گاز ترکیه از ترکمنستان از طریق قلمروی ایران همیشه وجود دارد ولی قرارداد موجود بین دو کشور به صورت گرانترین گاز وارداتی مطرح است.
وی گفت: اگر تحریم های بین المللی علیه ایران نیز لغو شود، تا زمانیکه این مشکل در بین ایران و ترکیه حل نشود، انعقاد قرارداد جدید بین دو کشور دشوار خواهد بود.
۹۴/۰۶/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">