حضور پرشمار ون های سواری ترکیه در شهرهای مرزی ایران
سه شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۰۹:۵۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: صبح که از خواب بیدار می شوی و قدم به بیرون خانه می گذاری، خودروهایی با پلاک ترکیه در بیشتر خیابان های شهرهای مرزی ایران در آذربایجان غربی خودنمایی می کند که یا در حال تردد هستند یا در گوشه ای پارک شده اند.
به گزارش ایرنا، بیش از 12 سال است که پای خودروهای ترکیه برای خرید به دو شهر ماکو و بازرگان در آذربایجان غربی باز شده و رویت این خودروهای خارجی دیگر بخشی از جاذبه بصری این شهرها شده است.
اگر چه در گذشته طبق قوانینی این خودروها 45 کیلومتر می توانستند به عمق کشور تردد کنند اما بعدها حوزه تردد آنها گسترده تر شد و بعد از گذشت چند سال و تجربه هایی که رانندگان خودروهای ون ترکیه کسب کردند، حضور آنها در شهرهای دیگر آذربایجان غربی و شرقی و حتی تهران نیز عادی شد.
در آغاز ورود این خودورها به ماکو و بازرگان، هدف رانندگان خرید مایحتاج زندگی رومزه خانواده های خود بود که به علت ارزان بودن برخی اقلام غذایی مانند سبزیجات، صیفی جات و برخی فرآورده های گوشتی و لبنی در ایران، موجب هجوم یکباره خودروهای ون به سوی ایران شده بود.
با تجربه ای که رانندگان از تردد در داخل ایران پیدا کردند، خرید عمده از ایران و انتقال آن به ترکیه برای تجارت خرد، موجب رونق تصاعدی فروش برخی اجناس در بازارها و میادین میوه و تره بار منطقه شد که حاصل آن صف بستن خودروهای ون به تعداد ده ها دستگاه در خیابان های ماکو بود.
این خودروها با حداکثر ظرفیت خود به انتقال اجناس ایرانی به ترکیه پرداختند که البته باعث گران شدن این اجناس در منطقه برای شهروندان ماکو و موجب نارضایتی مردم منطقه شد.
شواهد نشان می دهد که به جز معدودی از این خودروها، بسیاری از رانندگان با تخلف گمرکی کالاهای قاچاق مانند سوخت را نیز در بین وسایل خود جاسازی کرده و آن را به کشور ترکیه انتقال می داده و یا با حداقل ظرفیت باک خودرو وارد ایران شده و باک خودرو را به طور کامل پر کرده و به ترکیه انتقال می دادند.
این تجارت مرزی تا آنجا گسترش یافت که برخی اتباع ترکیه در اثر این ترددهای مرزی در منطقه ماکو اقدام به اجاره منزل کرده و حتی با اتباع ایرانی نیز ازدواج کردند.
هم اکنون اتباع و شهروندان ترکیه هم مرز با ایران و حتی اتباع استان ارزروم ترکیه پا را از این فراتر نهاده و یک شبکه تجارت راه اندازی کرده اند که به طور مرتب هر روز به ایران سفر کرده و به طور مشخص یک کالا را هدف گذاری کرده و به کشور خود انتقال می دهند که این امر موجب گرانی تصاعدی آن محصول در ایران می شود.
به طول مثال در سال جاری دو محصول سیب زمینی و هندوانه جزو محصولاتی بود که به طور فزاینده ای توسط تجار محلی ترکیه خریداری شده و به این کشور منتقل شد که هر روز علاوه بر دهها کامیون ترک و ایرانی، صدها خودوری ون نیز در این نوع تجارت مشارکت کردند.
با توجه به این که کشت و عمل آوری هندوانه بیش از اندازه آب نیاز دارد و دولت ترکیه به همین علت کشت این محصول را در ترکیه محدود کرده است، خروج و صادرات این نوع محصول در سال هایی که با کمبود آب موجه هستیم جای تامل دارد.
سیب زمینی نیز امسال جزو اقلامی است که با اختلاف قیمت 25 هزار ریالی در هر کیلوگرم به کشور ترکیه صادر می شود و بخش مهمی از این قلم کالا نیز توسط همین ون ها منتقل می شود.
بعد از درگیری های روی داده اخیر بین ارتش و پلیس ترکیه با جدایی طلبان کرد پ.ک.ک و مسدود شدن دو گمرک رازی و سرو از سه گمرک فعال بین دو کشور ترکیه و ایران، سیل حضور و تردد خودروهای ون ترکیه ای در مرز بازرگان شدت گرفته است.
گمرک بازرگان به عنوان بزرگترین گمرک زمینی کشور در مرز ترکیه یک گمرک قدیمی و رسمی است که ترانزیت کالا و مسافر بین ایران و ترکیه و همچنین اروپا به آسیای میانه و کشور آذربایجان و بنادر ایران در خلیج فارس و دریای عمان و پاکستان از طریق این محل انجام می گیرد و به همین علت کشور ترکیه همیشه خود را متعهد به تامین امنیت این شاهراه زمینی می داند و بر همین اساس نیز گمرکی امن برای تردد محسوب می شود.
اکنون اتباع ترکیه ساکن استان های وان، آغری، ایغدیر و شهرهای دوغو بایزید و شهرهای استان ارزروم در عمق 350 کیلومتری ترکیه با بهره گیری از خودروهای ون ترجیح می دهند از طریق این گمرک وارد ایران شده و نیازهای ضروری خود را از ایران تامین کنند.
این نوع تجارت که بین اتباع ترکیه و شهروندان ایرانی صورت می گیرد خروجی مطمئنی برای مقدار درآمد طرفین نداشته است اما به گفته یکی از تجار محلی ماکو می توان گفت هر خودرو در هر تردد ما بین 15 تا 20 میلیون ریال کالا از ایران خارج می کند و در مقابل نیز به همین مقدار کالا وارد بازار ماکو می کند که با توجه به اینکه ماکو منطقه آزاد محسوب می شود ، محصولات وارد شده از طریق این رانندگان در معرض فروش به گردشگران داخلی قرار می گیرد.
هر چند گاه مشاهده می شود که خودروهای ون ترکیه داخل کوچه های ماکو نیز وارد شده و با بساط فروش شکلات، ادویه جات و برخی محصولات لوکس به تجارت محله ای نیز می پردازند.
سال های قبل میزان تردد خودروهای ون به ایران بسیار بیشتر بوده و تا 200 دستگاه در روز هم می رسید اما امروزه به گفته فرماندار ماکو هر روز حدود 50 دستگاه خودروی ون از طریق گمرک بازرگان وارد ایران شده و در آخر روز به کشور خود برمی گردند یا یک شب در منطقه مانده و روز بعد بازمی گردند.
همچنین به علت صف بستن این خودروها برای عبور از مرز ایران به کشور مبدا چون گمرک ترکیه آمادگی لازم برای پذیرش کامل خودروها را نداشته و نمی تواند بیشتر از 15 دستگاه را در روز پذیرش کند ، رانندگان خودروهای ون ترجیح می دهند خودروهای خود را در پارکینگ گمرک بازرگان یا پارکینگ های شخصی و شهرداری بازرگان پارک کرده و پیاده به کشور خود بروند و روز بعد برای انتقال خودرو خود به آنسوی مرز برگردند.
همین پذیرش و ترخیص یک سوم از خودروهای ون وارد شده از سوی گمرک ترکیه موجب رسوب خودروهای ترکیه در طرف ایران شده و تعداد آنها اکنون به بیش از 300 دستگاه رسیده است که در خیابان ها و کوچه ها و توقفگاه های بازرگان پارک شده اند.
آتش سوزی 15 خودروهای ون در چند روز گذشته که به علت اشکال در سامانه برق یکی از خودروها صورت گرفت در نتیجه همین ازدحام خودرویی و حاضر نبودن رانندگان این خودروها در محل بود که در نهایت با تلاش مضاعف عوامل اطفای حریق و شکستن شیشه خودروها برای دور کردن آنها از کانون آتش از یک آتش سوزی مهیب که می توانست دهها دستگاه خودرو را طعمه خود کند، جلوگیری شد.
به گزارش ایرنا، بیش از 12 سال است که پای خودروهای ترکیه برای خرید به دو شهر ماکو و بازرگان در آذربایجان غربی باز شده و رویت این خودروهای خارجی دیگر بخشی از جاذبه بصری این شهرها شده است.
اگر چه در گذشته طبق قوانینی این خودروها 45 کیلومتر می توانستند به عمق کشور تردد کنند اما بعدها حوزه تردد آنها گسترده تر شد و بعد از گذشت چند سال و تجربه هایی که رانندگان خودروهای ون ترکیه کسب کردند، حضور آنها در شهرهای دیگر آذربایجان غربی و شرقی و حتی تهران نیز عادی شد.
در آغاز ورود این خودورها به ماکو و بازرگان، هدف رانندگان خرید مایحتاج زندگی رومزه خانواده های خود بود که به علت ارزان بودن برخی اقلام غذایی مانند سبزیجات، صیفی جات و برخی فرآورده های گوشتی و لبنی در ایران، موجب هجوم یکباره خودروهای ون به سوی ایران شده بود.
با تجربه ای که رانندگان از تردد در داخل ایران پیدا کردند، خرید عمده از ایران و انتقال آن به ترکیه برای تجارت خرد، موجب رونق تصاعدی فروش برخی اجناس در بازارها و میادین میوه و تره بار منطقه شد که حاصل آن صف بستن خودروهای ون به تعداد ده ها دستگاه در خیابان های ماکو بود.
این خودروها با حداکثر ظرفیت خود به انتقال اجناس ایرانی به ترکیه پرداختند که البته باعث گران شدن این اجناس در منطقه برای شهروندان ماکو و موجب نارضایتی مردم منطقه شد.
شواهد نشان می دهد که به جز معدودی از این خودروها، بسیاری از رانندگان با تخلف گمرکی کالاهای قاچاق مانند سوخت را نیز در بین وسایل خود جاسازی کرده و آن را به کشور ترکیه انتقال می داده و یا با حداقل ظرفیت باک خودرو وارد ایران شده و باک خودرو را به طور کامل پر کرده و به ترکیه انتقال می دادند.
این تجارت مرزی تا آنجا گسترش یافت که برخی اتباع ترکیه در اثر این ترددهای مرزی در منطقه ماکو اقدام به اجاره منزل کرده و حتی با اتباع ایرانی نیز ازدواج کردند.
هم اکنون اتباع و شهروندان ترکیه هم مرز با ایران و حتی اتباع استان ارزروم ترکیه پا را از این فراتر نهاده و یک شبکه تجارت راه اندازی کرده اند که به طور مرتب هر روز به ایران سفر کرده و به طور مشخص یک کالا را هدف گذاری کرده و به کشور خود انتقال می دهند که این امر موجب گرانی تصاعدی آن محصول در ایران می شود.
به طول مثال در سال جاری دو محصول سیب زمینی و هندوانه جزو محصولاتی بود که به طور فزاینده ای توسط تجار محلی ترکیه خریداری شده و به این کشور منتقل شد که هر روز علاوه بر دهها کامیون ترک و ایرانی، صدها خودوری ون نیز در این نوع تجارت مشارکت کردند.
با توجه به این که کشت و عمل آوری هندوانه بیش از اندازه آب نیاز دارد و دولت ترکیه به همین علت کشت این محصول را در ترکیه محدود کرده است، خروج و صادرات این نوع محصول در سال هایی که با کمبود آب موجه هستیم جای تامل دارد.
سیب زمینی نیز امسال جزو اقلامی است که با اختلاف قیمت 25 هزار ریالی در هر کیلوگرم به کشور ترکیه صادر می شود و بخش مهمی از این قلم کالا نیز توسط همین ون ها منتقل می شود.
بعد از درگیری های روی داده اخیر بین ارتش و پلیس ترکیه با جدایی طلبان کرد پ.ک.ک و مسدود شدن دو گمرک رازی و سرو از سه گمرک فعال بین دو کشور ترکیه و ایران، سیل حضور و تردد خودروهای ون ترکیه ای در مرز بازرگان شدت گرفته است.
گمرک بازرگان به عنوان بزرگترین گمرک زمینی کشور در مرز ترکیه یک گمرک قدیمی و رسمی است که ترانزیت کالا و مسافر بین ایران و ترکیه و همچنین اروپا به آسیای میانه و کشور آذربایجان و بنادر ایران در خلیج فارس و دریای عمان و پاکستان از طریق این محل انجام می گیرد و به همین علت کشور ترکیه همیشه خود را متعهد به تامین امنیت این شاهراه زمینی می داند و بر همین اساس نیز گمرکی امن برای تردد محسوب می شود.
اکنون اتباع ترکیه ساکن استان های وان، آغری، ایغدیر و شهرهای دوغو بایزید و شهرهای استان ارزروم در عمق 350 کیلومتری ترکیه با بهره گیری از خودروهای ون ترجیح می دهند از طریق این گمرک وارد ایران شده و نیازهای ضروری خود را از ایران تامین کنند.
این نوع تجارت که بین اتباع ترکیه و شهروندان ایرانی صورت می گیرد خروجی مطمئنی برای مقدار درآمد طرفین نداشته است اما به گفته یکی از تجار محلی ماکو می توان گفت هر خودرو در هر تردد ما بین 15 تا 20 میلیون ریال کالا از ایران خارج می کند و در مقابل نیز به همین مقدار کالا وارد بازار ماکو می کند که با توجه به اینکه ماکو منطقه آزاد محسوب می شود ، محصولات وارد شده از طریق این رانندگان در معرض فروش به گردشگران داخلی قرار می گیرد.
هر چند گاه مشاهده می شود که خودروهای ون ترکیه داخل کوچه های ماکو نیز وارد شده و با بساط فروش شکلات، ادویه جات و برخی محصولات لوکس به تجارت محله ای نیز می پردازند.
سال های قبل میزان تردد خودروهای ون به ایران بسیار بیشتر بوده و تا 200 دستگاه در روز هم می رسید اما امروزه به گفته فرماندار ماکو هر روز حدود 50 دستگاه خودروی ون از طریق گمرک بازرگان وارد ایران شده و در آخر روز به کشور خود برمی گردند یا یک شب در منطقه مانده و روز بعد بازمی گردند.
همچنین به علت صف بستن این خودروها برای عبور از مرز ایران به کشور مبدا چون گمرک ترکیه آمادگی لازم برای پذیرش کامل خودروها را نداشته و نمی تواند بیشتر از 15 دستگاه را در روز پذیرش کند ، رانندگان خودروهای ون ترجیح می دهند خودروهای خود را در پارکینگ گمرک بازرگان یا پارکینگ های شخصی و شهرداری بازرگان پارک کرده و پیاده به کشور خود بروند و روز بعد برای انتقال خودرو خود به آنسوی مرز برگردند.
همین پذیرش و ترخیص یک سوم از خودروهای ون وارد شده از سوی گمرک ترکیه موجب رسوب خودروهای ترکیه در طرف ایران شده و تعداد آنها اکنون به بیش از 300 دستگاه رسیده است که در خیابان ها و کوچه ها و توقفگاه های بازرگان پارک شده اند.
آتش سوزی 15 خودروهای ون در چند روز گذشته که به علت اشکال در سامانه برق یکی از خودروها صورت گرفت در نتیجه همین ازدحام خودرویی و حاضر نبودن رانندگان این خودروها در محل بود که در نهایت با تلاش مضاعف عوامل اطفای حریق و شکستن شیشه خودروها برای دور کردن آنها از کانون آتش از یک آتش سوزی مهیب که می توانست دهها دستگاه خودرو را طعمه خود کند، جلوگیری شد.
۹۴/۰۶/۲۴