ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

پرهرج و مرج ترین انتخابات در تاریخ سیاسی ترکیه

پنجشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۰۰ ق.ظ
«سرکان دمیرتاش» در گزارشی در روزنامه "حریت" ترکیه در خصوص انتخابات پیش رو در این کشور نوشت: یکی از مسائلی که شورای امنیت ملی ترکیه (MGK) – بزرگ‌ترین نهاد امنیتی ترکیه – در جلسه اوایل این هفته خود بر آن متمرکز شد، اقدامات ضروری برای برگزاری انتخابات زود هنگام در تاریخ اول نوامبر بود.



وی ادامه داد: همانطور که توسط «صلاح الدین دمیرتاش» رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) اعلام شد، شرایط امنیتی فعلی در شرق و جنوب شرقی آناتولی برای برگزاری انتخابات سالم و عادلانه مناسب نیست.

دمیرتاش با استناد به یک سری حوادث مربوط به نقض حقوق بشر در منطقه اعلام کرد که تنها ۱۰ درصد از کسانی که در بخش‌های غربی کشور زندگی می‌کنند، از آنچه که در شرق اتفاق می‌افتد آگاهی دارند.

وی به وضوح به تشدید اقدامات امنیتی در برابر اقدامات تروریستی گروه پ ک ک اشاره کرد: ده‌ها تن از نیروهای امنیتی ترکیه در حملات پ ک ک از اواسط ژوئیه تا کنون کشته شده‌اند و با وجود تماس‌های «دمیرتاش» با رهبران این گروه، هیچ نشانه‌ای از پایان این حملات به چشم نمی‌خورد. این درحالی است که تلاش می‌شود به منظور جلوگیری از یک جنگ داخلی بزرگ‌تر و مخرب‌تر، در توصیف وضعیت فعلی اغراق نشود.

دمیرتاش ادامه داده است: این تحولات تروریستی و درگیری‌های خشونت بار مطمئناً پیامدهای خود را بر انتخابات خواهد داشت، اما در حال حاضر برآورد اینکه کدام حزب بیشترین آسیب را خواهد دید، کاری دشوار است. برخی نظرسنجی‌ها افزایش احتمالی اندکی در آرای حزب عدالت و توسعه در مقایسه با نظرسنجی اواسط ماه ژوئیه را نشان می‌دهد و برخی از مقامات حزب حاکم ادعا می‌کنند که آن‌ها برآوردها در خصوص آراء خود به ۴۵ درصد – نزدیک به سه امتیاز بالاتر از انتخابات هفتم ژوئن – رسانده‌اند.

وی عنوان کرد: با این حال، سایر نظرسنجی‌ها عکس قضیه را نشان می‌دهد. برخی نظرسنجی‌ها از یک افزایش جزئی در آراء حزب HDP با کاهش سه امتیازی آراء حزب عدالت و توسعه خبر می‌دهند. با توجه به این واقعیت که هنوز دو ماه تا زمان برگزاری انتخابات زمان باقی است، این ارقام را نمی‌توان زیاد جدی گرفت.

دمیرتاش در بخش دیگری عنوان کرده است: در حالی که ترکیه همچنان در داخل کشور به جنگ با پ ک ک ادامه می‌دهد، به تازگی به عملیات نظامی هوایی ائتلاف به فرماندهی آمریکا علیه داعش در سوریه پیوسته است. پیوستن هواپیماهای جنگی ترکیه به جنگنده‌های آمریکایی برای هدف قرار دادن داعش، یک جبهه جدید برای جنگ علیه تروریسم در این کشور باز کرده است. این اقدام این نگرانی را ایجاد کرده است که داعش می‌تواند همچون حمله اواسط ژوئیه به منطقه "سوروچ" در استان "شانلی اورفه" که به کشته شدن ۳۲ فعال در یک بمب گذاری انتحاری انجامید، حملات تروریستی بیشتر را در در داخل ترکیه برنامه ریزی و اجرا کند.

وی اضافه کرد: موضوع مهم دیگر، افزایش فشار دولت بر رسانه‌های مستقل است. پس از انتخابات ماه ژوئن، می‌توان یک استراتژی چند وجهی را برای محدود کردن آزادی بیان در ترکیه مشاهده کرد. آخرین ضربه بزرگ، حملات اوایل این هفته به گروه «Koza İpek» بود که صاحب دو روزنامه و دو کانال تلویزیونی است. این گروه مرتبط با «گولن» به دلیل مخالفت‌های خود با دولت شناخته شده است و به طور منظم اخبار مربوط به حمایت مستقیم و غیرمستقیم دولت از گروه‌های افراطی ضد «بشار اسد» در سوریه را منتشر می‌کند.

این شخصیت ترک نوشت: تاکتیک دیگر سازماندهی مبارزات علیه رسانه‌ها و روزنامه نگاران مستقل از طریق روزنامه‌های طرفدار دولت است. این روزنامه‌ها آشکارا این رسانه‌ها و روزنامه نگاران را در خصوص فعالیت‌های اقتصادی‌شان تهدید می‌کند و گاهی اوقات آشکارا از دادگاه می‌خواهند علیه آن‌ها اقدامات قانونی صورت دهند.

دمیرتاش اضافه کرد: با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، چنین فشاری بر رسانه‌ها مطمئناً بر اجرای هنجارهای اساسی دموکراتیک سایه خواهد افکند چرا که مردم را از دستیابی به اخبار دقیق محروم خواهد کرد. این موضوع آشکارا توسط ناظران سازمان امنیت و همکاری قبل از انتخابات ماه ژوئن هدف قرار گرفته شده بود اما وضعیت رو به وخامت گذاشته است.

وی در ادامه نوشت: در سطح سیاسی، وضعیت دو قطبی همچنان قابل مشاهده است که از آغاز گفتگوها بین طرفین جلوگیری به عمل می‌آورد. یکی از سوالاتی که امروزه اغلب پرسیده می‌شود این است که اگر در انتخابات ماه نوامبر شرایط برای تشکیل یک دولت تک حزبی فراهم نشود، آیا هر یک از این چهار حزب می‌توانند با شرایط تشکیل یک دولت ائتلافی هماهنگ شوند؟ ممکن است ما خودمان را در وضعیتی مانند زمان پس از انتخابات ژوئن بیابیم که سؤالات بیشتری در مورد ثبات سیاسی ترکیه مطرح می‌شود.

دمیرتاش در پاپان عنوان کرد: با توجه به چنین فضایی پر از نگرانی در خصوص امنیت و انبوهی از سؤالات در مورد ابهامات سیاسی، اشتباه نخواهد بود اگر که انتخابات پیش رو را پر هرج و مرج ترین انتخابات در تاریخ سیاسی ترکیه بدانیم.

۹۴/۰۶/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">