ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

بعد از برگزاری انتخابات عمومی ترکیه در هفتم ژوئن، احزاب سیاسی در مجلس موفق به تشکیل دولت ائتلافی نشدند و مردم این کشور اول ماه نوامبر یکبار دیگر به پای صندوق های رای خواهند رفت.


دفتر ایرنا در آنکارا مصاحبه ای را با پروفسور دکتر تانژو توسون رییس بخش روابط بین المللی دانشگاه اژه در شهر ازمیر و استاد علوم سیاسی سرشناس ترکیه در زمینه وضعیت احزاب سیاسی در آستانه انتخابات ترتیب داده است.
توسون در پاسخ به این سوال که آیا احتمال کاهش تعداد شرکت کنندگان در انتخابات زودهنگام در ترکیه با لحاظ مولفه های مختلف موجود است یا خیر؟ گفت: به دلیل درگیریهای موجود بین نیروهای دولتی و نیروهای پ.ک.ک، امنیت انتخابات در برخی مناطق ترکیه زیر سوال رفته است، این مساله می تواند عاملی در کاهش میزان شرکت مردمی به طور محدود در انتخابات باشد.
به موازات این مساله، تعطیلی چند روزه قبل از انتخابات و همزمانی تعطیلی روز 29 اکتبر با انتخابات عمومی در ترکیه نیز می تواند عاملی در کاهش تعداد شرکت کننده در انتخابات باشد.
علاوه بر این، ناامیدی مردم ترکیه از نظام سیاسی فعلی کشور به دلیل ناکامی احزاب سیاسی در تشکیل یک دولت ائتلافی بعد از انتخابات هفتم ژوئن نیز عاملی در کاهش میزان شرکت کننده در انتخابات زودهنگام می تواند باشد.
عوامل یاد شده گرچه در شرکت مردم در انتخابات موثر هستند، ولی تاثیر این عوامل در انتخابات زیاد نخواهد بود و درصد مشارکت مردمی در انتخابات زودهنگام به احتمال بسیار فراوان کاهش چندانی نخواهد یافت.
توسون در پاسخ به سوالی پیرامون تشکیل دولت موقت انتخاباتی از سوی احمد داوداوغلو بعد از ناکامی در تشکیل دولت ائتلافی و عدم شرکت احزاب جمهوریخواه خلق و حرکت ملی در این دولت و طرح ادعاهای عدم مشروعیت این دولت گفت: در تشکیل دولت موقت، داوداوغلو منطبق با قانون اساسی حرکت کرده است ولی در کشورهای دمکرات به موازات قانون اساسی عرف و عادات سیاسی نیز نقش تعیین کننده ای نیز دارند.
داوداوغلو در انتخابات وزیران برای کابینه موقت انتخاباتی اگر به جای پیشنهاد وزارت به نمایندگان با رهبران احزاب سیاسی در پارلمان وارد مذاکره می شد این مساله مشروعیت بیشتری برای دولت موقت انتخاباتی فراهم می کرد.
وی با تاکید بر اینکه قبول پیشنهاد شرکت در دولت موقت انتخاباتی از سوی احزاب جمهوریخواه خلق و حرکت ملی می توانست فضای عمومی قبل از انتخابات زودهنگام را آرامتر کند، گفت: در روند انتخابات زودهنگام، ترکیه شاهد قطب بندی های جدید و بسیار تند خواهد بود و شرکت آن احزاب در دولت موقت می توانست هم مانع از قطب بندی های جدید بشود و زمینه نظارت بیشتر بر حزب عدالت و توسعه را نیز فراهم کند.
رییس بخش روابط بین الملل دانشگاه اژه در زمینه احتمال به دست گیری قدرت از سوی حزب عدالت و توسعه بعد از انتخابات زودهنگام گفت: احتمال به دست گیری قدرت به تنهایی از سوی حزب عدالت و توسعه به میزان اندک وجود دارد و این احتمال را نمی توان رد کرد. این حزب در شرایط فعلی دارای یک ظرفیت بالقوه برای کسب رای است، در صورتی که حزب دمکراتیک خلقها در انتخابات زودهنگام موفق به کسب 10 الی 11 درصد رای بشود و حزب عدالت و توسعه نیز 46 درصد کل آراء را کسب کند، این حزب موفق به تشکیل دولت به تنهایی خواهد بود ولی احتمال کسب 46 درصد رای برای حزب عدالت و توسعه کم رنگ است، زیرا حزب عدالت و توسعه بر سر دو راهی فشار از سوی رای دهندگان ملی گرا و کرد که در دو طیف جدا از یکدیگر هستند، قرار دارد.
توسون با تاکید بر اینکه تشدید درگیری های موجود در ترکیه به خصوص بر رای دهندگان کرد حزب عدالت و توسعه تاثیری منفی خواهد گذاشت، گفت: درصد رای دهندگان کرد ترکیه به حزب عدالت و توسعه طبق سرشماری های جاری نزدیک به شش درصد است.
بعد از انتخابات عمومی هفتم ژوئن و راهیابی حزب دمکراتیک خلقها به مجلس مشخص گردید که بخشی از رای دهندگان کرد آرای خود را از حزب عدالت و توسعه گرفته و به حزب دمکراتیک خلقها داده اند.
با اعلام پایان یافتن روند صلح در ترکیه از سوی مسوولین حزب عدالت و توسعه آرای شش درصد رای دهنده کرد باقی مانده در این حزب نیز می تواند جذب احزاب دیگر به خصوص حزب دمکراتیک خلقها بشود.
رای دهندگان کرد که در حال حاضر به حزب عدالت و توسعه رای می دهند به طور عمده محافظه کار هستند ولی این عده نه به دلیل محافظه کاری، بلکه به دلیل منافع اقتصادی به این حزب رای می دهند و این گروه رای دهنده نیز به راحتی رای خود را تغییر نخواهند داد.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت حزب دمکراتیک خلقها که از آن به عنوان حزب کردی ترکیه و شاخه سیاسی پ.ک.ک از سوی مخالفین نام برده می شود، گفت: حزب دمکراتیک خلقها دارای یک توده رای دهنده متشکل از 10 الی 11 درصد از کل رای دهندگان ترکیه است.
متوقف شدن یکباره و ناگهانی روند صلح در ترکیه بعد از انتخابات عمومی هفتم ژوئن و آغاز مجدد درگیری بین نیروهای دولتی و پ.ک.ک موجب شده که رای دهندگان محافظه کار کرد به سوی حزب دمکراتیک خلقها گرایش یابند و علاوه بر این بدلیل این درگیری، همبستگی بین طرفداران و رای دهندگان حزب دمکراتیک خلقها نیز تقویت شده است.
درصد آرای این حزب بین 10 الی 11 درصد است و حال اگر به هر علتی بخشی از هواداران این حزب به پای صندوقهای رای نروند و یا علیه حزب خود رای دهند این حزب موفق به گذر از حد نصاب 10 درصد کل آراء در کشور نخواهد شد. بدلیل تشدید قطب بندی های سیاسی و حاکم شدن دیدگاه امنیتی و نظامی نسبت به مساله کرد از سوی دولت آنکارا، حزب دمکراتیک خلقها هم آرای کردها را به طور کامل و هم آرای رای دهندگان دمکرات و آزادی طلب در ترکیه را در اختیار گرفته و در انتخابات زودهنگام اول نوامبر در ترکیه ساختار رای دهندگان به حزب دمکراتیک خلقها تغییر نخواهد یافت.
طبق نظرسنجی های انجام شده نیز درصد آرای این حزب بین 12 الی 14 درصد کل آراء در کشور خواهد بود.
توسون در پیش بینی وضعیت حزب حرکت ملی در انتخابات زودهنگام اول نوامبر گفت: حزب حرکت ملی در بین احزاب سیاسی ترکیه بیشترین قابلیت انعطاف از لحاظ رای دهندگان را دارا می باشد. این حزب در انتخابات عمومی سال 2002 ، هشت درصد و در انتخابات عمومی 2011 نیز 16 درصد رای کسب کرد. قابلیت انعطاف آرای حزب حرکت ملی در این دوره ها هشت درصد بود، رقم یاد شده برای حزب عدالت و توسعه 6، برای حزب جمهوریخواه خلق 5 و برای حزب دمکراتیک خلقها نیز برابر 7 درصد می باشد.
قابلیت انعطاف آرای یک حزب به معنای امکان تغییر درصد آرای آن حزب تحت شرایط مختلف است .
وی افزود: حزب حرکت ملی که دارای دیدگاههای ملی گرایانه است، به طور سنتی دارای 10 الی 12 درصد کل آراء در ترکیه است و تحت شرایط مختلف آرای حزب کاهش و یا افزایش می یابد، در حال حاضر از لحاظ ایدئولوژیکی نزدیک ترین حزب به حزب حرکت ملی حزب عدالت و توسعه است و برای کاهش بیش از حد آرای حزب حرکت ملی می باید یک اختلاف جدی خصوصا در زمینه مساله کردی در ترکیه بین این حزب و حزب عدالت و توسعه وجود داشته باشد .
امروزه دیدگاه حزب عدالت و توسعه در زمینه مساله کردی با دیدگاه حزب حرکت ملی یکسان است و هر دو دیدگاه بر حل مساله از لحاظ امنیتی استوار است و هر دو حزب خواستار حل مسالمت آمیز مساله نیستند و با لحاظ این مساله احتمال کاهش آرای حزب و تمایل رای دهندگان این حزب به حزب عدالت و توسعه اندک است.
حزب عدالت وتوسعه در خواست خود برای برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور را با هدف سرمایه گذاری بر آرای رای دهندگان ملی گرا و جذب آرای حزب حرکت ملی را توجیه کرده ولی در تحت شرایط فعلی چنین امری میسر نمی باشد و حزب عدالت و توسعه حتی اگر موفق به جذب یک درصد محدود از آرای حزب حرکت ملی بشود این میزان برای بدست گیری قدرت به تنهایی کافی نخواهد بود.
استاد سرشناس علوم سیاسی ترکیه در زمینه وضعیت حزب جمهوریخواه خلق در انتخابات زودهنگام اول نوامبر گفت: حزب جمهوریخواه خلق در ماههای اخیر یک مخالفت سازنده را در پیش گرفته و این مساله می تواند درصد آرای این حزب را به میزان دو الی سه درصد افزایش دهد.
در ترکیه درصد آرای سوسیال دمکراتها 30 درصد می باشد، در انتخابات هفتم ژوئن در ترکیه بخشی از آرای سوسیال دمکراتهای ترکیه جذب حزب دمکراتیک خلقها شد. در پیش گرفتن یک سیاست سازنده مخالف از سوی حزب جمهوریخواه خلق می تواند موجب افزایش نسبی آرای حزب جمهوریخواه خلق در انتخابات زودهنگام شود .
به گفته توسون تاکید بر مسایل اقتصادی و ملموس در ترکیه و بکار گیری یک زبان سیاسی قابل درک برای توده های مردم از سوی حزب جمهوریخواه خلق می تواند میزان آرای این حزب در انتخابات عمومی را افزایش دهد.
لازم به ذکر است در آخرین انتخابات عمومی ترکیه که در هفتم ژوئن برگزاری شد حزب حاکم عدالت و توسعه 40.87، حزب جمهوریخواه خلق 24.95ریال حزب حرکت ملی 16.29 و حزب دمکراتیک خلقها 13.1 درصد کل آراء را کسب کردند.
بدلیل ترکیب مجلس ترکیه هیچ از احزاب سیاسی قادر به تشکیل دولت اکثریت در مجلس نبود و بدلیل ناکامی احزاب سیاسی در تشکیل یک دولت ائتلافی ، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه دستور برگزاری انتخابات زودهنگام را صادر کرد.
انتخابات زودهنگام ترکیه اول ماه نوامبر برگزار خواهد شد.
۹۴/۰۶/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">