ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

مجلس ملی ترکیه در نشست فوق العاده روز پنجشنبه که تا بامداد جمعه ادامه داشت، مجوز دولت را برای عملیات برون مرزی در سوریه و عراق که دوم اکتبر آینده به پایان می رسد، به مدت یک سال دیگر تمدید کرد. لایحه پیشنهادی دولت، بامخالفت حزب کردی دمکراتیک خلق ها، به تصویب رسید.



به گزارش روز جمعه ایرنا، حزب حاکم عدالت و توسعه هفته گذشته با امضای 207 نماینده خود، مجلس ترکیه را برای تمدید مهلت مجوز دولت برای عملیات برون مرزی در سوریه و عراق، به تشکیل جلسه فوق العاده در روز پنجشنبه دعوت کرده بود.
مهمترین تحولی که در فرایند بررسی لایحه دولت و تصویب آن در مجلس صورت گرفت، حمایت حزب جمهوریخواه خلق به عنوان دومین حزب بزرگ در مجلس فعلی ترکیه از این لایحه بود.
حزب جمهوریخواه خلق که مخالفت شدیدی را با سیاست خارجی دولت ترکیه در قبال سوریه و عراق دارد، سال گذشته با اعطای چنین مجوزی از سوی مجلس به دولت مخالفت کرد.
حزب جمهوریخواه خلق در نشست روز پنجشنبه با بیان اینکه ترکیه با تهدید داعش و پ.ک.ک از سوریه و عراق روبروست، با تمدید مهلت مجوز مجلس به دولت برای یک سال دیگر موافقت کرد.
حزب حرکت ملی همانند سال گذشته از تصویب لایحه دولت حمایت کرد ولی حزب دمکراتیک خلق ها به شدت با اعطای چنین اختیاری به دولت آنکارا مخالفت ورزید. این حزب 80 نماینده در مجلس فعلی دارد.
مهلت قانونی مجوزی که مجلس ترکیه در دوم اکتبر سال گذشته به دولت برای انجام عملیات برون مرزی و یا پذیرش نیروهای خارجی به کشور برای مقابله با تهدیدات علیه مرزهای بین المللی و امنیت ملی ترکیه داده است، در دوم اکتبر آینده به پایان می رسد.
دولت ترکیه با توجه به شرایط موجود، خواستار تمدید این مجوز برای یک سال دیگر بود.
کوبات یکی از روسای گروه نمایندگان حزب حاکم به دنبال تقدیم این درخواست به مجلس در گفت و گو با خبرگزاری آناتولی گفت: دولت برای مدیریت بهینه برطرف کردن حملات تروریستی از سوریه و عراق علیه ترکیه و مقابله با احتمال هجمه گسترده آوارگان خارجی به سوری مرزهای کشور و صدور دستورات لازم و به موقع به ارتش به تمدید مهلت مجوز یک ساله مجلس در این زمینه نیاز دارد.
مجوز دولت از سوی مجلس درحالی تمدید شد که دو تن از وزیران دولت موقت ترکیه همسو با حزب متبوع خود با تمدید مجوز انجام عملیات برون مرزی در عراق و سوریه مخالفت کردند. وزرای توسعه و اتحادیه اروپای دولت موقت از اعضای حزب دمکراتیک خلقهای ترکیه هستند.
این مجوز به دولت ترکیه این اختیار را می دهد که علاوه بر عملیات نظامی در خاک سوریه و عراق، به نیروهای خارجی اجازه دهد تا از خاک این کشور برای عملیات احتمالی علیه گروه تروریستی داعش استفاده کنند.
دولت موقت فقط برای دو ماه یعنی تا 10 آبانماه و تا زمان انتخابات عمومی این کشور بر سر کار خواهد بود .

۹۴/۰۶/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">