ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

دستاوردهای اقتصادی ترکیه در تهدید بن بست سیاسی

سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۵۴ ب.ظ
بن بست سیاسی ترکیه ناشی از عدم تفاهم احزاب سیاسی بعد از انتخابات 17 خرداد ماه گذشته، اقتصاد این کشور را در دوره اخیر به طور بارزی از اقتصاد کشورهای درحال رشد جدا کرده، تا جایی که محمد شمشک وزیر دارایی ترکیه می گوید دستاوردهای اقتصادی این کشور با تهدید جدی رو به رو شده است.


به گزارش ایرنا، شمشک در حالی از دستاوردهای اقتصادی دوران اقتدار 13 ساله حزب حاکم عدالت و توسعه (آک) سخن گفت که بازارهای پول و سرمایه ترکیه امروز تحت تاثیر خبرهای رسیده از بازار چین و کشورهای خاور دور قرار گرفته اند.
همسو با داده هایی که حکایت از افت رشد اقتصادی در چین دارد، بورس شانگهای با اف 8.5 درصدی به پائین ترین حد خود در پنج و نیم ماه اخیر رسید تا تمامی سودی را که در سال جاری به سرمایه گذاران داده بود، باز پس گیرد.
بازارهای آسیا نیز همسو با افزایش نگرانی ها از تحت تاثیر قرار گرفتن اقتصادی جهان از افت رشد اقتصادی چین و خروج سرمایه از این بازارها به پائین ترین سطح خود در سه سال اخیر رسید.
شاخص MSCI آسیا پاسیفیک با 4.6 درصد افت به پائین ترین حد خود در سه ماه اخیر رسیده است. شاخص نیکی توکیو نیز 4 درصد افت کرده است.
این تحولات در بازارهای آسیا در اولین روز کاری هفته در محافل بازار ترکیه موجب طرح این سووال شده است که، آیا موج برخاسته از چین با توجه به التهابات سیاسی و اقتصادی در این کشور می تواند اثر سونامی در اقتصاد ترکیه بگذارد؟
بر اساس این گزارش، ارزش دلار در قبال لیرترک امروز/دوشنبه/ دوباره به مرز سه لیر ترک رسید و ارزش یورو نیز همسو با رشد ناگهانی ارزش آن در بازارهای جهانی به بیش از 3.4 لیرترک رسیده است.
بازارهای پول و سرمایه ترکیه در دوره اخیر تحت تاثیر تحولات منفی در بازارهای جهانی و التهابات سیاسی در داخل ترکیه سخت ترین دوران خود را می گذراند. ارزش لیر ترک در قبال دلار آمریکا فقط طی سال جاری میلادی بیش از 27 درصد افت کرده است.
محمد شمشک وزیر دارایی ترکیه در چنین جوی هشدار داد که دستاوردهای اقتصادی 13 سال اخیر با تهدید جدی روبروست و متاسفانه بی ثباتی سیاسی، موجب انصراف سرمایه خارجی از ورود به ترکیه شده است.
او گفت: بی ثباتی و بلا تکلیفی سیاسی 2.5 سال اخیر در ترکیه تاثیرات جدی در اقتصاد گذاشته که البته دولت امیدوار است از این دوران گذار با کمترین آسیب عبور کند.
شمشک که در غازی آنتپ سخن می گفت، مدعی شد چهار طرف ترکیه در آتش است و ما در چمبره ای از آتش قرار داریم. ترکیه اکنون بیش از هر دوره دیگری به دولت های قدرتمند نیاز دارد و تنها در سایه یک دولت قدرتمند است که ترکیه می تواند دستاوردهای ارزشمند اقتصادی 13 سال گذشته را حفظ کند.
نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه نیز گفته است، تجدید انتخابات در ترکیه تا حد زیادی موجب راحتی اقتصاد ترکیه خواهد شد و بلاتکلیفی برطرف می شود.
کارشناسان در تحلیل علل افزایش دلار در قبال لیرترک می گویند: آنچه که موجب شده ترکیه به طور بارزی واکنشی بیش از بازار کشورهای درحال رشد به تحولات بازارهای جهانی واکنش نشان دهد، افزایش التهابات سیاسی در داخل و سووالات جدی بر سر راه عبور از بن بست سیاسی فعلی و چگونگی متوقف شدن درگیریها در مناطق جنوبشرق ترکیه با پ.ک.ک و رویکرد دوباره به راه حل سیاسی است.
از سوی دیگر تاخیر جدی در فرایند اصلاحات ساختاری در اقتصاد، اتکای شدید الگوی رشد اقتصادی با استفاده از منابع مالی خارجی و بدهی های سنگین بخش خصوصی این کشور شکنندگی جدی ایجاد کرده که در شرایط فعلی بازارهای جهانی ، هزینه استقراض را بالا برده و جذب سرمایه کوتاه مدت خارجی به این کشور را بسیار دشوار ساخته است.
ارزش شرکت های بورس استانبول به حدی افت کرد که به ارزش 9 سال پیش خود برگشت. ارزش شرکت های بورس استانبول فقط در سال جاری میلادی 59 میلیارد دلار ذوب شده است.
افزایش بی اعتمادی در بین مردم به بهبود اوضاع اقتصادی موجب رویکرد آنها از پول ملی و تبدیل پس اندازهای لیری خود به دلار شده به طوری که حجم پس اندازهای دلاری در بانکها نزدیک به 30 میلیارد دلار افزایش یافته است. در همین حال تقریبا با قطعی شدن تکرار انتخابات سرمایه گذاران خارجی فعال در بورس استانبول نیز با عقب نشینی از ابزار سرمایه گذاری از جنس لیرترک یا به دنبال بنادری امن برای خود در بازارهای خارجی هستند و یا با ریسک پذیری بیشتر و البته تحمیل هزینه گزاف، مایل به خرید اوراق بهادار از جنس لیر ترک می باشند.
براساس آمار بانک مرکزی ترکیه حجم بدهی های خارجی بانک های خصوصی این کشور منتهی به آخر ماه مه امسال بالغ بر 104 میلیارد دلار بود. بیش از نیمی از این بدهی ها کوتاه مدت است و باید در سال جاری بازپرداخت شوند.
از سوی دیگر نسبت تعهدات خارجی (بدهی ها) بانکها بر تولید ناخالص داخلی به 18درصد رسیده که رکورد محسوب می شود و این به مفهوم افزایش ریسک استقراض کوتاه مدت ترکیه است.
چنین دیده می شود که تا تجدید انتخابات که پیش بینی می شود در اول نوامبر آینده برگزار شود، بازارهای ترکیه همچنان با ریسک بیشتری معاملات خود را ادامه خواهند داد.
براساس آخرین نظر سنجی ها گفته می شود که ساختار مجلس آتی نیز تفاوت زیادی از ساختار چهار حزبی فعلی نخواهد داشت. در چنین شرایطی انتظار بازار از حوزه سیاست در ترکیه، وفاق در خصوص منافع ملی این کشور برای دست یابی سریع به ثبات سیاسی خواهد بود که باید به انتظار نشست و تعامل این دو حوزه را در آینده نزدیک نظاره کرد.

۹۴/۰۶/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">