ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

یاد 17 هزار قربانی زلزله «ازمیر» گرامی داشته شد

يكشنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۲:۲۱ ق.ظ
 مردم ترکیه با برگزاری مراسم مختلف در شانزدهمین سالگرد زلزله ۷.۵ ریشتری ۱۷ آگوست ۱۹۹۹ (26 مردادماه 1378) مرمره، یاد ۱۷ هزار قربانی این فاجعه تلخ را گرامی داشتند.



به گزارش سرویس علمی ایسنا، مراسم اصلی بزرگداشت شانزدهمین سالگرد این فاجعه حزن انگیز در برابر یادواره این زلزله در ساحل کاواکلی در شهرستان گولجوک برگزار شد.

شرکت کنندگان در این مراسم در ساعت ۰۳:۰۲ - لحظه وقوع زمین لرزه - در برابر یادواره، ادای احترام کرده و به یاد قربانیان زلزله، شاخه های گل به دریا انداختند.

شهر کوچک گولجوک در این زلزله شش هزار قربانی داده بود.



ژنرال احمد لطفی آکار، رئیس جمعیت هلال احمر ترکیه اعلام کرد این سازمان پس از ناکامی در امدادرسانی مناسب به زلزله زدگان در سال 1999 تاکنون شاهد اصلاحات ساختاری متعددی بوده و در حال حاضر با دارا بودن 33 مرکز واکنش سریع در سراسر کشور قادر است ظرف دو ساعت به هر حادثه غیرمترقبه ای واکنش نشان دهد.

مراسم مشابهی نیز در یالووا و ساکاریا برگزار شد.

بر اساس آمار رسمی در زمین لرزه ۷.۵ ریشتری 26 مرداد 1378 که در ساعت 3 و 2 دقیقه بامداد به وقت محلی در نزدیکی شهر ازمیر ترکیه رخ داد هفده هزار و 480 نفر جان خود را از دست داده، نیم میلیون نفر آواره شده و ۱۶ میلیون نفر نیز تحت تاثیر این زمین لرزه قرار گرفته اند.

میزان خسارات مالی این زلزله هم بالغ بر 23 میلیارد دلار برآورد شده است. به‌ دلیل اینکه اغلب ساختمان‌هایی که ویران شدند، ساختمان‌های بخش مسکونی بودند، نوک پیکان انتقادها به سمت مقاطعه‌کاران بخش خصوصی که این ساختمان‌ها را بی‌کیفیت و با مصالح ارزان ساخته بودند، نشانه گرفته شد. جو عمومی نیز علیه مقاماتی بود که در اجرای قانون

کد ساخت‌و‌ساز و الزامات مقاوم سازی لرزه‌یی سازه‌ها کوتاهی کرده بودند. علاوه‌ بر بخش مسکونی، پل‌ها، تونل‌ها و سایر سازه‌ها و تاسیسات جاده‌یی منطقه از جمله جاده بین آنکارا و استانبول هم دچار آسیب‌های جدی شد.

براثر این زلزله آتش‌سوزی فاجعه‌باری هم در پالایشگاه نفتی توپراش به وقوع پیوست که مهار آن حدود پنج روز به طول انجامید. سونامی ناشی از زلزله در دریای مرمره هم جان بیش از 150 نفر را گرفت.



از نظر تاریخی، زلزله همواره جزئی از زندگی مردم ترکیه بوده است. از سال 1939 تا هنگام زمین لرزه ازمیر 11 زلزله در این منطقه رخ داده بود. آخرین زمین لرزه بزرگ قبلی در منطقه مرمره که شهر ازمیر را لرزانده بود در سال 1967 رخ داده بود.



شهر ازمیر روی گستره غربی گسل آناتولی شمالی - محل تلاقی صفحه اوراسیا با توده آناتولی - قرار دارد.

۹۴/۰۶/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">