مصائب سفر ایرانیان با ترکیش ایرلاین و پگاسوس
پنجشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۳۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: شرکتهای هواپیمایی پگاسوس و ترکیشایر ترکیه با وجود اینکه مسافران زیادی از ایران را جابجا میکنند اما با بیاحترامیهای گاهوبیگاه خود باعث تحرکاتی از جمله راهاندازی «کمپین اعتراض به رفتارهای ناهنجار پگاسوس با ایرانیان» در شبکههای اجتماعی میشوند.
در حالی که در پی بروز چند حادثه برای اتوبوسهای مسافران ایرانی در ترکیه، وزارت امور خارجه ایران با صدور اطلاعیهای از ایرانیان خواسته است «تا اطلاع ثانوی» از مسیر زمینی برای سفر به این کشور خودداری کرده و «حتی الامکان مسیر هوایی را برای سفر به ترکیه» انتخاب کنند، به نظر میرسد سفر هوایی به این کشور یا حتی استفاده از ایرلاینهای این کشور برای سفر به سایر مناطق دنیا نیز برای ایرانیان چندان آسان و خوشایند نیست.به گزارش اقتصادنیوز، در سراسر اروپا برخی شرکتهای هواپیمایی مسیرهای پروازی را با بلیتی ارزانتر به مسافران ارائه میدهند. این ایرلاینها بهطور مشخص سرویسی بسیار محدودتر نسبت به ایرلاینهای تراز اول جهان دارند، اما به دلیل قیمت پایینتر، برخی برای سفر به سراغ آنها میروند. پگاسوس ترکیه یکی از این ایرلاینهای ارزانقیمت است. شرکتی که حتی برای آب آشامیدنیای که در پرواز در اختیار مسافران قرار میدهد نیز پول میگیرد، اما مورد استففاده تعداد زیادی از ایرانیها است و با وجود آنکه ایرانیها همیشه در پر کردن بخشی از پروازهای این شرکت سهیم هستند، اما رفتاری نامناسب میبینند.
بر اساس این گزارش، دلیل اصلی انتخاب پروازهای پگاسوس قیمت مناسب آن نسبت به ایرلاینهای تراز اولی است که در مسیرهای اروپایی پرواز دارند. برای ایرانیان، نبود پروازهای ایرانی در تمام طول هفته به شهرهای مختلف اروپا از دیگر دلایل روی آوردن به پرواز با ایرلاینهای غیر ایرانی است.
محسن افشانی یک دانشجوی ایرانی در ایتالیا که یکبار با هواپیمای پگاسوس پرواز کرده است، میگوید هرگز نمیخواهد این خاطره تلخ را تکرار کند. وی با تاکید بر اینکه «اولین و آخرین باری بود که با پگاسوس سفر کردم»، میگوید: زمانیکه باید به ایران برمیگشتم، میتوانستم با قیمت کم از پگاسوس بلیت بخرم، ضمن اینکه پرواز ایرانایر نیز پر بود. «تجربه ناخوشایندی بود؛ حتی برای نوشیدن آب باید پول پرداخت میکردم و من این موضوع را قبل از پرواز نمیدانستم. غذای پرواز کیفیت خوبی نداشت و نتوانستم بخرم؛ اما دیگر مسافرانی که سابقه پرواز با پگاسوس را داشتند، با خود غذا به همراه داشتند. بوی انواع غذاها در هواپیما و گرسنگی اصلا تجربه خوبی نبود. تمام طول پرواز خدمه هواپیما با چرخدستیهایی، در حال تردد در راهرو هواپیما بودند و همهچیز از سیگار و آدامس تا نوشیدنی میفروختند. همه این اجناس با قیمتی چندین برابر فریشاپ فرودگاه انجام میشد. یک دکان واقعی برای پگاسوس.»
یک دانشجوی دیگر ایرانی نیز که مسافر این پرواز بوده است از باز شدن چمدانش شکایت کرده اما پاسخی نگرفته است. وی میگوید: یک بسته زعفران که در جیب جلوی چمدانم بود گم شده است. پس از دریافت چمدان خود متوجه باز بودن زیپ جلوی آن و بههمریختگی وسایلم شدم. مسئولان پگاسوس مسئولیت هیچچیز را به عهده نگرفتند.
این دانشجو نیز ارزانی و نیز محدود بودن پروازهای ایرانی را دلیل خرید بلیت پگاسوس عنوان میکند و میگوید درغیراینصورت ترجیح میداد پولش را صرف خرید بلیت از ایرانیها کند.
ایرلاینهای ترکیهای اما چه ارزان و چه گران، با ایرانیها برخورد چندان مناسبی ندارند.
شرکت هواپیمایی ترکیش به عنوان یک ایرلاین تراز اول نیز در موارد بسیاری مسافران ایرانی را آزار داده است. در آخرین مورد چهارشنبه گذشته -14 مردادماه- پرواز استانبول- تهران ترکیش که باید ساعت 20 و 50 دقیقه پرواز میکرد، تا ساعت یک و 30 دقیقه بامداد تاخیر داشت. مسافران این پرواز از نقاط مختلف دنیا شامل ایتالیا، آلمان، آمریکا، فرانسه و ... و اکثرا ایرانی بودند. این مسافران زمانهای مختلفی از 2 تا 8 ساعت در سالن ترانزیت منتظر سوار شدن به هواپیما بودند که با اعلام تاخیر تا ساعت 23 و 30 دقیقه مواجه شدند. اما از این ساعت به بعد تا دو ساعت مسئولان ترکیش هر بار میگفتند که بهزودی پرواز خواهیم کرد.
به گفته نفیسه حسینزاده یکی از مسافران این پرواز، آستانه تحمل مسافران خیلی پایین آمده بود برخی بیش از 10 ساعت منتظر شده بودند و هنوز معلوم نبود آیا پرواز انجام میشود یا خیر. مسئولان پاسخ قاطعی نمیدادند و بحث بالا میگرفت و حتی ممکن بود برخورد فیزیکی صورت بگیرد که با میانجیگری تعدادی دیگر از ایرانیها ختم بهخیر شد.
این مسافر ایرانی ترکیش میگوید: بسیار پشیمانم که با این پرواز سفر کردم. ای کاش چند روز دیرتر اما با ایرانایر پرواز کرده بودم. علاوه بر خستگی، بسیار احساس ناخوشایندی از این پرواز دارم.
انتخاب ترکیش برای پرواز از سوی ایرانیها فقط به دلیل تنوع روزهای پروازی و نیز مقاصد متعدد این شرکت در شهرهای اروپاست. خلائی که از سوی ایرلاینهای ایرانی بسیار مشهود است.
علاوه بر معضل تاخیرها؛ شرکت ترکیش چند ماه پیش پذیرفت که از چمدان مسافران ایرانی پروازهای این ایرلاین دزدی شده است و پس از بررسی و تایید حاضر به پرداخت خسارت است. اما یکی از مسافران که با چمدان شکسته خود پس از پایان پرواز با ترکیش مواجه شده بود، میگوید: «برای گرفتن خسارت یا به عبارتی گرفتن چمدان جدید به دفتر این شرکت در میلان ایتالیا مراجعه کردم. تنها یک چمدان به من نشان دادند که حجم کمتری از چمدان آسیبدیده من داشت و گفتند یا این، یا هیچی! به اجبار پذیرفتم؛ حال این شرکت پول اموال مسروقه را برمیگرداند؟ محال است.»
آنچه مسافران ایرانی ایرلاینهای خارجی از مقامات ایرانی میخواهند این است که حال، پس از انجام توافق هستهای و تجهیز قریبالوقوع ایرلاینهای ایرانی، در این حوزه عزت ایرانیها را به آنها برگردانند و همچنین در احقاق حقوق آنها در درگیریهای اینچنینی تلاش کنند.
در حالی که در پی بروز چند حادثه برای اتوبوسهای مسافران ایرانی در ترکیه، وزارت امور خارجه ایران با صدور اطلاعیهای از ایرانیان خواسته است «تا اطلاع ثانوی» از مسیر زمینی برای سفر به این کشور خودداری کرده و «حتی الامکان مسیر هوایی را برای سفر به ترکیه» انتخاب کنند، به نظر میرسد سفر هوایی به این کشور یا حتی استفاده از ایرلاینهای این کشور برای سفر به سایر مناطق دنیا نیز برای ایرانیان چندان آسان و خوشایند نیست.به گزارش اقتصادنیوز، در سراسر اروپا برخی شرکتهای هواپیمایی مسیرهای پروازی را با بلیتی ارزانتر به مسافران ارائه میدهند. این ایرلاینها بهطور مشخص سرویسی بسیار محدودتر نسبت به ایرلاینهای تراز اول جهان دارند، اما به دلیل قیمت پایینتر، برخی برای سفر به سراغ آنها میروند. پگاسوس ترکیه یکی از این ایرلاینهای ارزانقیمت است. شرکتی که حتی برای آب آشامیدنیای که در پرواز در اختیار مسافران قرار میدهد نیز پول میگیرد، اما مورد استففاده تعداد زیادی از ایرانیها است و با وجود آنکه ایرانیها همیشه در پر کردن بخشی از پروازهای این شرکت سهیم هستند، اما رفتاری نامناسب میبینند.
بر اساس این گزارش، دلیل اصلی انتخاب پروازهای پگاسوس قیمت مناسب آن نسبت به ایرلاینهای تراز اولی است که در مسیرهای اروپایی پرواز دارند. برای ایرانیان، نبود پروازهای ایرانی در تمام طول هفته به شهرهای مختلف اروپا از دیگر دلایل روی آوردن به پرواز با ایرلاینهای غیر ایرانی است.
محسن افشانی یک دانشجوی ایرانی در ایتالیا که یکبار با هواپیمای پگاسوس پرواز کرده است، میگوید هرگز نمیخواهد این خاطره تلخ را تکرار کند. وی با تاکید بر اینکه «اولین و آخرین باری بود که با پگاسوس سفر کردم»، میگوید: زمانیکه باید به ایران برمیگشتم، میتوانستم با قیمت کم از پگاسوس بلیت بخرم، ضمن اینکه پرواز ایرانایر نیز پر بود. «تجربه ناخوشایندی بود؛ حتی برای نوشیدن آب باید پول پرداخت میکردم و من این موضوع را قبل از پرواز نمیدانستم. غذای پرواز کیفیت خوبی نداشت و نتوانستم بخرم؛ اما دیگر مسافرانی که سابقه پرواز با پگاسوس را داشتند، با خود غذا به همراه داشتند. بوی انواع غذاها در هواپیما و گرسنگی اصلا تجربه خوبی نبود. تمام طول پرواز خدمه هواپیما با چرخدستیهایی، در حال تردد در راهرو هواپیما بودند و همهچیز از سیگار و آدامس تا نوشیدنی میفروختند. همه این اجناس با قیمتی چندین برابر فریشاپ فرودگاه انجام میشد. یک دکان واقعی برای پگاسوس.»
یک دانشجوی دیگر ایرانی نیز که مسافر این پرواز بوده است از باز شدن چمدانش شکایت کرده اما پاسخی نگرفته است. وی میگوید: یک بسته زعفران که در جیب جلوی چمدانم بود گم شده است. پس از دریافت چمدان خود متوجه باز بودن زیپ جلوی آن و بههمریختگی وسایلم شدم. مسئولان پگاسوس مسئولیت هیچچیز را به عهده نگرفتند.
این دانشجو نیز ارزانی و نیز محدود بودن پروازهای ایرانی را دلیل خرید بلیت پگاسوس عنوان میکند و میگوید درغیراینصورت ترجیح میداد پولش را صرف خرید بلیت از ایرانیها کند.
ایرلاینهای ترکیهای اما چه ارزان و چه گران، با ایرانیها برخورد چندان مناسبی ندارند.
شرکت هواپیمایی ترکیش به عنوان یک ایرلاین تراز اول نیز در موارد بسیاری مسافران ایرانی را آزار داده است. در آخرین مورد چهارشنبه گذشته -14 مردادماه- پرواز استانبول- تهران ترکیش که باید ساعت 20 و 50 دقیقه پرواز میکرد، تا ساعت یک و 30 دقیقه بامداد تاخیر داشت. مسافران این پرواز از نقاط مختلف دنیا شامل ایتالیا، آلمان، آمریکا، فرانسه و ... و اکثرا ایرانی بودند. این مسافران زمانهای مختلفی از 2 تا 8 ساعت در سالن ترانزیت منتظر سوار شدن به هواپیما بودند که با اعلام تاخیر تا ساعت 23 و 30 دقیقه مواجه شدند. اما از این ساعت به بعد تا دو ساعت مسئولان ترکیش هر بار میگفتند که بهزودی پرواز خواهیم کرد.
به گفته نفیسه حسینزاده یکی از مسافران این پرواز، آستانه تحمل مسافران خیلی پایین آمده بود برخی بیش از 10 ساعت منتظر شده بودند و هنوز معلوم نبود آیا پرواز انجام میشود یا خیر. مسئولان پاسخ قاطعی نمیدادند و بحث بالا میگرفت و حتی ممکن بود برخورد فیزیکی صورت بگیرد که با میانجیگری تعدادی دیگر از ایرانیها ختم بهخیر شد.
این مسافر ایرانی ترکیش میگوید: بسیار پشیمانم که با این پرواز سفر کردم. ای کاش چند روز دیرتر اما با ایرانایر پرواز کرده بودم. علاوه بر خستگی، بسیار احساس ناخوشایندی از این پرواز دارم.
انتخاب ترکیش برای پرواز از سوی ایرانیها فقط به دلیل تنوع روزهای پروازی و نیز مقاصد متعدد این شرکت در شهرهای اروپاست. خلائی که از سوی ایرلاینهای ایرانی بسیار مشهود است.
علاوه بر معضل تاخیرها؛ شرکت ترکیش چند ماه پیش پذیرفت که از چمدان مسافران ایرانی پروازهای این ایرلاین دزدی شده است و پس از بررسی و تایید حاضر به پرداخت خسارت است. اما یکی از مسافران که با چمدان شکسته خود پس از پایان پرواز با ترکیش مواجه شده بود، میگوید: «برای گرفتن خسارت یا به عبارتی گرفتن چمدان جدید به دفتر این شرکت در میلان ایتالیا مراجعه کردم. تنها یک چمدان به من نشان دادند که حجم کمتری از چمدان آسیبدیده من داشت و گفتند یا این، یا هیچی! به اجبار پذیرفتم؛ حال این شرکت پول اموال مسروقه را برمیگرداند؟ محال است.»
آنچه مسافران ایرانی ایرلاینهای خارجی از مقامات ایرانی میخواهند این است که حال، پس از انجام توافق هستهای و تجهیز قریبالوقوع ایرلاینهای ایرانی، در این حوزه عزت ایرانیها را به آنها برگردانند و همچنین در احقاق حقوق آنها در درگیریهای اینچنینی تلاش کنند.
۹۴/۰۵/۲۲