سفر زمینی به ترکیه متوقف شد !
سه شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۰۰ ب.ظ
ترکیه محبوبترین مقصد خارجی گردشگران ایرانی است. براساس اعلام مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، در سال ۱۳۹۲یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۴۸۲ ایرانی به این کشور سفر کردند.
همچنین به تازگی سفیر ترکیه در ایران، از سفر ۶ میلیون ایرانی در سال گذشته به ترکیه خبر داد. علاوه بر سفر با هواپیما، ایرانیها امکان سفر به ترکیه با اتوبوس و قطار را نیز دارند اما در هفتهها و روزهای گذشته، مشکلاتی برای تردد جادهای و ریلی مسافران ایرانی در مسیر این سفر پیش آمده است. توقف اتوبوسهای مسافری در مرز ترکیه به بهانه اخذ جریمه از یک سو و ایجاد ناامنی در مسیر ریلی در خاک ترکیه از سوی دیگر، مشکلاتی هستند که در مسیر سفر زمینی به ترکیه پیش آمده است و مدیران وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه، پیگیر رفع آنها هستند.
سفر زمینی تهران ـ آنکارا
سفر زمینی از تهران به ترکیه (آنکارا) یعنی گذر از بیش از ۲ هزار کیلومتر جاده. این مسیر از تهران آغاز شده و با گذر از تبریز، مرز بازرگان، دوبایزید، ارزروم، ارزنجان، سیواس و یوزگات به آنکارا میرسد. بلیت اتوبوس تهران ـ آنکارا را از شرکتهایی در پایانه بیهقی و پایانه غرب میتوان تهیه کرد. قیمت این سفر در مسیر رفت، ۲۲۰ هزار تومان و در مسیر بازگشت، ۲۵۰ هزار تومان است و مسافران این مسیر، ۳۶ ساعته به مقصد خواهند رسید.
اخذ جریمه از اتوبوسهای ایرانی در مرز بازرگان
در یک ماه گذشته، شرکتهای اتوبوسرانی خصوصی در ترکیه اقدام به دریافت جریمههای غیرقانونی از شرکتهای خصوصی ایرانی کردهاند. ماجرا از این قرار است که در گذشته دولت ترکیه شرکتهای خصوصی این کشور را مکلف کرده بود، به ازای عبور هر اتوبوس ایرانی از مرز ۲ کشور، یک اتوبوس ترک نیز باید به سمت ایران حرکت کند اما بهنظر میرسد، برخی شرکتهای حملونقلی ترکیه به این تعهد نسبت به دولت خود پایبند نبودهاند. متعهد نبودن این شرکتهای ترک موجب شده به ازای عبور هر اتوبوس ایرانی به ترکیه، اتوبوسی از این کشور وارد ایران نشود و به همین خاطر دولت ترکیه شرکتهای حملونقلی این کشور را جریمه کرده است. اکنون این شرکتها قصد دارند، این جریمه را از شرکتهای ایرانی دریافت کنند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، با اشاره به این مطالب در گفتوگو با صمت یادآوری کرد: شرکتهای خصوصی ترکیه به ازای هر اتوبوس هزار و ۵۷۰ لیر از شرکتهای خصوصی ایرانی دریافت میکنند.
محمدرضا عطرچیان با اشاره به پیگیریهای انجام شده برای حل این مشکل، اضافه کرد: این موضوع باید از طرف مبادی دیپلماسی ۲ کشور پیگیری شود. ما موضوع را به وزارت خارجه کشورمان اعلام کردهایم تا این مشکل از طریق این وزارتخانه پیگیری و برطرف شود. البته مراتب اعتراض رسمی خود را به وزارت حملونقل ترکیه نیز اعلام کردهایم تا در سریعترین زمان ممکن این مشکل حل شود. از اینرو این مطلب در دست پیگیری است و هنوز پاسخ مثبت نگرفتهایم.
به گفته وی، بر اساس تفاهمنامهها و موافقتنامههای حملونقلی میان ایران و ترکیه، چنین اقدامی قابلقبول نیست.
سفر ریلی تهران ـ آنکارا
قطار تهران ـ آنکارا، از سال ۱۳۸۰ توسط شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران راهاندازی شد. این قطار از ایستگاههای زنجان، تبریز، سلماس، رازی (ایستگاه مرزی)، کاپیکوی (ایستگاه مرزی ترکیه)، وان، اسکله وان، اسکله تاتوان، ایستگاه تاتوان، الازیق، مالاتیا، سیواس و کایسری میگذرد. بر اساس اطلاعات ارائه شده در سایت راهآهن، طول مسیر ریلی تهران ـ آنکارا، بیش از ۲ هزار و ۶۵۰ کیلومتر است. البته به این مسیر باید مسیر آبی اسکله وان تا اسکله تاتوان را هم اضافه کرد. مسافران ریلی ترکیه، بخشی از سفر خود روی دریاچه وان را از طریق کشتی انجام میدهند و بعد از ۵ ساعت مسافرت آبی، در ایستگاه تاتوان دوباره سوار بر قطار شده و سفر خود را ادامه میدهند. این قطار از سوی شرکت رجا، هر چهارشنبه از تهران حرکت کرده و بعد از حدود ۵۸ ساعت، شنبه مسافران را به آنکارا میرساند. بر اساس اطلاعات ارائه شده در سایت راهآهن، قیمت بلیت قطار تهران ـ آنکارا (۴ تخته ۳۶ نفره) ۲۲۳ هزار و ۵۵۰ تومان است.
انفجار تروریستی در مسیر ریلی
پنجشنبه گذشته، قطار ترکیهای که در مسیر آنکارا ـ تهران در حال حرکت بود، در خاک کشور ترکیه بین ایستگاههای سوورن ـ گنچ در شرق این کشور، به دلیل مینگذاری در مسیر دچار سانحه شد، سانحهای که به خیر گذشت و تلفات جانی نداشت. بعد از آن، ایران در یک دستگاه قطار خالی برای انتقال مسافران به ترکیه فرستاد اما این قطار نیز با وجود قول ترکها مبنی بر تامین امنیت مسیر، بار دیگر با حادثه تروریستی مواجه شد. اگرچه مسافران ایرانی این سفر در نهایت از طریق جاده، سالم به ایران منتقل شدند اما اکنون تردیدهایی در ادامه حرکت قطار مسافری در مسیر تهران ـ آنکارا ایجاد شده است.
آنطور که سیدحسن موسوینژاد، مدیرعامل رجا گفته است راهآهن ترکیه به صورت شفاهی امنیت قطار دوم را تضمین کرده بود اما با توجه به حادثه دوم به نظر میرسد بحث امنیت در این مسیر رعایت نشده است به همین دلیل شرکت رجا تا زمانی که بهطور کامل از بازگشت امنیت به این مسیر مطمئن نشود از حرکت قطارهای جدید خودداری میکند.
از سوی دیگر در پی این حادثه، محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راهآهن اعلام کرد: طبق درخواست دولت ترکیه و با هماهنگی وزارت امور خارجه کشور تا برقراری امنیت کامل در مسیر ریلی، از اعزام قطار جدید به ترکیه خودداری میشود. وی با بیان اینکه هنوز امنیت کامل برای اعزام قطار از ایران به ترکیه تضمین نشده است یادآور شد: وزارت امور خارجه ایران، نامهای رسمی درباره تامین امنیت خط ریلی تهران ـ آنکارا به وزارت خارجه ترکیه ارسال کرده که هنوز پاسخی دریافت نشده است.
سفر ریلی تهران ـ آنکارا در حالی به حالت تعلیق در میآید که درحالحاضر این تنها مسیر بینالمللی ریلی ایران در بخش مسافری است. آنطور که عباس نظری، مدیرکل امور بینالملل راهآهن در پاسخ به صمت گفت، پیش از این مسیر ریلی تهران ـ دمشق نیز فعال بود اما به خاطر مشکلات پیش آمده در سوریه ناشی از درگیری و جنگ، این مسیر متوقف شده است.
همچنین به تازگی سفیر ترکیه در ایران، از سفر ۶ میلیون ایرانی در سال گذشته به ترکیه خبر داد. علاوه بر سفر با هواپیما، ایرانیها امکان سفر به ترکیه با اتوبوس و قطار را نیز دارند اما در هفتهها و روزهای گذشته، مشکلاتی برای تردد جادهای و ریلی مسافران ایرانی در مسیر این سفر پیش آمده است. توقف اتوبوسهای مسافری در مرز ترکیه به بهانه اخذ جریمه از یک سو و ایجاد ناامنی در مسیر ریلی در خاک ترکیه از سوی دیگر، مشکلاتی هستند که در مسیر سفر زمینی به ترکیه پیش آمده است و مدیران وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه، پیگیر رفع آنها هستند.
سفر زمینی تهران ـ آنکارا
سفر زمینی از تهران به ترکیه (آنکارا) یعنی گذر از بیش از ۲ هزار کیلومتر جاده. این مسیر از تهران آغاز شده و با گذر از تبریز، مرز بازرگان، دوبایزید، ارزروم، ارزنجان، سیواس و یوزگات به آنکارا میرسد. بلیت اتوبوس تهران ـ آنکارا را از شرکتهایی در پایانه بیهقی و پایانه غرب میتوان تهیه کرد. قیمت این سفر در مسیر رفت، ۲۲۰ هزار تومان و در مسیر بازگشت، ۲۵۰ هزار تومان است و مسافران این مسیر، ۳۶ ساعته به مقصد خواهند رسید.
اخذ جریمه از اتوبوسهای ایرانی در مرز بازرگان
در یک ماه گذشته، شرکتهای اتوبوسرانی خصوصی در ترکیه اقدام به دریافت جریمههای غیرقانونی از شرکتهای خصوصی ایرانی کردهاند. ماجرا از این قرار است که در گذشته دولت ترکیه شرکتهای خصوصی این کشور را مکلف کرده بود، به ازای عبور هر اتوبوس ایرانی از مرز ۲ کشور، یک اتوبوس ترک نیز باید به سمت ایران حرکت کند اما بهنظر میرسد، برخی شرکتهای حملونقلی ترکیه به این تعهد نسبت به دولت خود پایبند نبودهاند. متعهد نبودن این شرکتهای ترک موجب شده به ازای عبور هر اتوبوس ایرانی به ترکیه، اتوبوسی از این کشور وارد ایران نشود و به همین خاطر دولت ترکیه شرکتهای حملونقلی این کشور را جریمه کرده است. اکنون این شرکتها قصد دارند، این جریمه را از شرکتهای ایرانی دریافت کنند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، با اشاره به این مطالب در گفتوگو با صمت یادآوری کرد: شرکتهای خصوصی ترکیه به ازای هر اتوبوس هزار و ۵۷۰ لیر از شرکتهای خصوصی ایرانی دریافت میکنند.
محمدرضا عطرچیان با اشاره به پیگیریهای انجام شده برای حل این مشکل، اضافه کرد: این موضوع باید از طرف مبادی دیپلماسی ۲ کشور پیگیری شود. ما موضوع را به وزارت خارجه کشورمان اعلام کردهایم تا این مشکل از طریق این وزارتخانه پیگیری و برطرف شود. البته مراتب اعتراض رسمی خود را به وزارت حملونقل ترکیه نیز اعلام کردهایم تا در سریعترین زمان ممکن این مشکل حل شود. از اینرو این مطلب در دست پیگیری است و هنوز پاسخ مثبت نگرفتهایم.
به گفته وی، بر اساس تفاهمنامهها و موافقتنامههای حملونقلی میان ایران و ترکیه، چنین اقدامی قابلقبول نیست.
سفر ریلی تهران ـ آنکارا
قطار تهران ـ آنکارا، از سال ۱۳۸۰ توسط شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران راهاندازی شد. این قطار از ایستگاههای زنجان، تبریز، سلماس، رازی (ایستگاه مرزی)، کاپیکوی (ایستگاه مرزی ترکیه)، وان، اسکله وان، اسکله تاتوان، ایستگاه تاتوان، الازیق، مالاتیا، سیواس و کایسری میگذرد. بر اساس اطلاعات ارائه شده در سایت راهآهن، طول مسیر ریلی تهران ـ آنکارا، بیش از ۲ هزار و ۶۵۰ کیلومتر است. البته به این مسیر باید مسیر آبی اسکله وان تا اسکله تاتوان را هم اضافه کرد. مسافران ریلی ترکیه، بخشی از سفر خود روی دریاچه وان را از طریق کشتی انجام میدهند و بعد از ۵ ساعت مسافرت آبی، در ایستگاه تاتوان دوباره سوار بر قطار شده و سفر خود را ادامه میدهند. این قطار از سوی شرکت رجا، هر چهارشنبه از تهران حرکت کرده و بعد از حدود ۵۸ ساعت، شنبه مسافران را به آنکارا میرساند. بر اساس اطلاعات ارائه شده در سایت راهآهن، قیمت بلیت قطار تهران ـ آنکارا (۴ تخته ۳۶ نفره) ۲۲۳ هزار و ۵۵۰ تومان است.
انفجار تروریستی در مسیر ریلی
پنجشنبه گذشته، قطار ترکیهای که در مسیر آنکارا ـ تهران در حال حرکت بود، در خاک کشور ترکیه بین ایستگاههای سوورن ـ گنچ در شرق این کشور، به دلیل مینگذاری در مسیر دچار سانحه شد، سانحهای که به خیر گذشت و تلفات جانی نداشت. بعد از آن، ایران در یک دستگاه قطار خالی برای انتقال مسافران به ترکیه فرستاد اما این قطار نیز با وجود قول ترکها مبنی بر تامین امنیت مسیر، بار دیگر با حادثه تروریستی مواجه شد. اگرچه مسافران ایرانی این سفر در نهایت از طریق جاده، سالم به ایران منتقل شدند اما اکنون تردیدهایی در ادامه حرکت قطار مسافری در مسیر تهران ـ آنکارا ایجاد شده است.
آنطور که سیدحسن موسوینژاد، مدیرعامل رجا گفته است راهآهن ترکیه به صورت شفاهی امنیت قطار دوم را تضمین کرده بود اما با توجه به حادثه دوم به نظر میرسد بحث امنیت در این مسیر رعایت نشده است به همین دلیل شرکت رجا تا زمانی که بهطور کامل از بازگشت امنیت به این مسیر مطمئن نشود از حرکت قطارهای جدید خودداری میکند.
از سوی دیگر در پی این حادثه، محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راهآهن اعلام کرد: طبق درخواست دولت ترکیه و با هماهنگی وزارت امور خارجه کشور تا برقراری امنیت کامل در مسیر ریلی، از اعزام قطار جدید به ترکیه خودداری میشود. وی با بیان اینکه هنوز امنیت کامل برای اعزام قطار از ایران به ترکیه تضمین نشده است یادآور شد: وزارت امور خارجه ایران، نامهای رسمی درباره تامین امنیت خط ریلی تهران ـ آنکارا به وزارت خارجه ترکیه ارسال کرده که هنوز پاسخی دریافت نشده است.
سفر ریلی تهران ـ آنکارا در حالی به حالت تعلیق در میآید که درحالحاضر این تنها مسیر بینالمللی ریلی ایران در بخش مسافری است. آنطور که عباس نظری، مدیرکل امور بینالملل راهآهن در پاسخ به صمت گفت، پیش از این مسیر ریلی تهران ـ دمشق نیز فعال بود اما به خاطر مشکلات پیش آمده در سوریه ناشی از درگیری و جنگ، این مسیر متوقف شده است.
۹۴/۰۵/۱۳