ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: در حالی که مناسبات چین و ترکیه پس از اعتراضات ضد چینی در ترکیه به تیرگی گراییده دو کشور امیدوارند با سفر امروز - چهارشنبه - رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به پکن این مناسبات بار دیگر جان تازه ای بگیرد.



به گزارش ایرنا، روابط چین و ترکیه در طول تاریخ به دلیل مساله منطقه خودمختار «سین کیانگ» در شمال غرب چین و وجود جمعیت بزرگی از اویغورهای ترک زبان همواره پر فراز و فرود بوده است.

در حالی که چینی ها معتقدند این منطقه بخشی از خاک چین است، هر از چند گاهی شاهد فعالیت های تروریستی در آن هستند که آن را به اویغورهای جدایی طلب نسبت می دهند.

در این میان ترکیه اما به دلیل قرابت زبانی مردم دو طرف، این امید را دارد که «سین کیانگ» همواره پایگاه خوبی برای ترکیه به منظور نفوذ در سیاست های منطقه ای باشد.

این مساله اما برای چین خوشایند نیست بخصوص آنکه اخیرا صدها تروریست در چین دستگیر شدند و دهها اویغور هم از تایلند به چین مسترد شدند که به اعتقاد پکن اینها قصد داشتند به گروه های تکفیری در عراق و سوریه ملحق شوند.

در این میان نقش ترکیه هم برای چین مرموز بوده است زیرا گزارش های رسانه ای در روزنامه های ارگانی چون «گلوبال تایمز» و «مردم» در چین حکایت از این دارد که دیپلمات های ترکیه در آسیای جنوب شرقی گذرنامه هایی برای این اویغورها تهیه می کرده اند تا به عنوان شهروند ترکیه از مرزها عبور کرده و وارد سوریه و عراق شوند.

حالا اما سفر اردوغان به گفته خود وی فرصتی برای برطرف کردن کدورت ها و تقویت روابطی است که او با چین راهبردی خوانده است.

در این میان وی ابراز امیدواری کرده است که دو طرف نه تنها در عرصه روابط تجاری بلکه در مبارزه با تروریسم هم همکاری نزدیکی داشته باشند.

چین سومین شریک بزرگ تجاری ترکیه است و در یک سال گذشته نزدیک به 200 هزار چینی به ترکیه سفر کرده اند که این در مقایسه با یک سال قبل از این نزدیک به 40 درصد رشد داشته است.

پکن به رغم ناخرسندی هایش از ترکیه، می داند که این کشور دروازه ای برای ورود به اروپای جنوبی است و می تواند در اجرای برنامه احیای جاده ابریشم و طرح یک جاده یک کمربند، نقش کلیدی ایفا کند.

گلوبال تایمز چین می نویسد: بی تردید مساله اویغورها که همواره روابط دو کشور را پرفراز و نشیب کرده در دستور کار مذاکرات رهبران دو کشور خواهد بود.

این روزنامه می افزاید که تروریسم تهدید فزاینده ای در چین است و اکنون که ترک ها مواضع گروه تکفیری داعش را بمباران کرده اند مشخصا دو کشور می توانند بر اساس این منافع مشترک با یکدیگر همکاری داشته باشند.

با این وصف همین نشریه تاکید می کند که ترکیه همواره از مساله اویغورها به نفع خود استفاده کرده و با سوء استفاده از این مساله موج سواری کرده و به اسم دمکراسی و با طرح ارزش های غربی روابط را به تیرگی کشانده است.

به همین سبب ناظران بر این باورند که رهبران چین در دیدار با رئیس جمهور ترکیه مراتب اعتراض جدی خود را به این سیاست ها اعلام خواهند کرد.

فروش سامانه های موشکی چین به ترکیه هم که مورد بحث قرار گرفته اما سند آن امضا نشده است نیز از موضوعاتی است که قرار است در جریان این سفر مورد بحث قرار گیرد.

دو سال پیش دو کشور در باره این سامانه ضد موشکی به ارزش سه میلیارد و 400 میلیون دلار گفت و گو کردند اما بعدا تحت فشار آمریکا این توافقنامه امضا نشد تا اینکه ترکیه بحث خرید سامانه پاتریوت از آمریکا را هم پیش کشید و در حال حاضر هم با آمریکا و هم فرانسه برای خرید سامانه های ضد موشکی در حال گفت و گو است.

این اولین سفر اردوغان به چین از سال 2014 است.


۹۴/۰۵/۰۸

نظرات  (۱)

با رکود اقتصادی که ترکیه الان و در آینده روبه رو خواهد شد نیاز به سرمایه گزاری توسط چین در ترکیه بیشتر از قبل احساس میشه.
سنی های تکفیری که در سین کیانگ هستن باعث تهدید امنیتی چین شده و اکثر زندانیان این مناطق در شمال غزب چین این افراد هستند.

این دو موضوع باعث سفر اردوغان به این کسوره در حالیکه دولت ثبات لازم رو نداره و انتظار میره بعد مجاکمه دمیرتاش  دولت بتونه با دست با زتر کارهاشو انجام بده.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">