ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

نیشابور وطن 25 میلیون ترکیه ای است !

سه شنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۰۵ ب.ظ
ترکیه آنلاین: نماینده اعزامی سازمان علویان ترکیه گفت: به دلیل اینکه نیشابور محل تولد حاج بکتاش ولی است و با این وجود که وی 750 سال قبل از نیشابور به ترکیه رفته است، بنابراین نیشابور را وطن خود می‌دانیم.



به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور قاسم آلجان عصر امروز در دیدار با فرماندار نیشابور اظهار داشت: با وجود 25 میلیون نفر علوی در ترکیه که 10 درصد آنها سادات هستند و حدود یک پنجم جمعیت هشتاد میلیونی کشور ترکیه را تشکیل می‌دهند از موقعیت‌ها و مناصب خوبی برخوردار هستند.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه نیشابور محل تولد حاج بکتاش ولی است و با این وجود که وی 750 سال قبل از نیشابور به ترکیه رفته است، بنابراین نیشابور را وطن خود می‌دانیم.

مسئول روابط عمومی انجمن زینبیه علویان ترکیه، منویات مقام معظم رهبری را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: سعی داریم علویان را از یتیمی درآوریم و با ایجاد وحدت بین علویان و ایرانیان فاصله‌ها را کم و ارتباط را زیاد کنیم.

وی بیان کرد: زائران ترک که برای زیارت امام رضا(ع) به خراسان سفر می‌کنند تمایل بسیاری دارند که زادگاه حاج بکتاش را هم زیارت کنند و آرزوی ما این است که در کنار توریسم مذهبی، مبادلات اقتصادی نیز ایجاد شود.

آلجان با ضروری دانستن ایجاد وحدت بین علویان و ایرانیان اظهار امیدواری کرد: با سفر رهبر علویان ترکیه به ایران این مبادلات و ارتباطات بیش از پیش صورت پذیرد.

مقرر شد؛ برنامه‌ریزی شود تا هفته آینده مردم نیشابور پذیرای نخستین گروه زائران و گردشگران از علویان ترکیه که به قصد زیارت امام رضا(ع) و زادگاه حاج بکتاش ولی به مشهد مقدس و نیشابور سفر می‌کنند، باشند.

*برگزاری نشست علمی به منظور شناخت عرفان علویان ترکیه در نیشابور

فرماندار نیشابور نیز از برگزاری نشست علمی به منظور شناخت عرفان علویان ترکیه در نیشابور خبر داد و گفت: از مهم‌ترین اولویت‌ها برقراری ارتباط فرهنگی و مذهبی بین دو کشور ایران و ترکیه و شناخت علویان است.

http://neynews.net/wp-content/uploads/photo_2015-07-28_20-30-37.jpg

‌‌غلامحسین مظفری‌ ضمن خیرمقدم به میهمانان و تشریح جایگاه ویژه و پیشینه غنی فرهنگی و تاریخی نیشابور اظهار کرد: نیشابور به عنوان «ام‌البلاد خراسان»، یکی از سرزمین‌هایی است که دارای پیشینه‌ تاریخی، فرهنگی و دینی دیرینه، عظیم و درخشانی در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی است و مطمئنا بین نیشابور و مراکز بزرگ تاریخی یک پیوند طولانی برقرار است که سبب شده تا مشاهیر و اندیشمندان فراوانی پس از تحصیل در این شهر به دیگر نقاط جهان مهاجرت کنند.
وی گفت: نیشابور سرزمینی است که به پایگاه و خواستگاه بزرگترین محدّثان، عالمان و دانشمندان جهان اسلام و تشیع، نام‌آور است و از این رو، این دیار در متون تاریخی، دارنده عنوان «دارالعلم» است به طوری که بررسی و پژوهش و بازکاوی در یکایک علوم اسلامی، بدون نام نیشابور و پرورش‌یافتگان مکتب فکری و علمی نیشابور، کاری ناتمام است و تنها یاد چند نام، مانند فضل‌بن شاذان نیشابوری، میرحامد حسین موسوی هندی نیشابوری، مسلم قشیری نیشابوری، شیخ حسن جوری، حمدون قصار، متولی، اشهری، ابوعلی دقاق و فریدالدین عطار نیشابوری اشارتی بر  این معنا  دارد.
وی حاجی بکتاش ولی را به عنوان اندیشمند و رهبری مذهبی که جایگاهی بین‌المللی دارد معرفی کرد و افزود: حاج بکتاش نیشابوری پیوندگاه شایسته‌ای برای همگرایی و همکاری بین سه شهر نیشابور، نوشهیر و تیرانا است که می‌تواند به عنوان بنیانی برای همکاری بیشتر سه کشور مسلمان ایران، ترکیه و آلبانی در زمینه‌های فرهنگی و گردشگری به شمار آید.
مظفری تصریح کرد: می‌توان با ساماندهی و پذیرش 25 میلیون جمعیت علویان ارتباط و مبادلات فرهنگی و مذهبی برقرار کرد.
مظفری داشتن ارتباط فرهنگی و مذهبی بین دو کشور را عامل ایجاد وحدت و پیوند عمیق دینی بین علویان و ایرانیان دانست و افزود: با برقراری این گونه ارتباط می‌شود فاصله و دیوار بوجود آمده بین کشورهای اسلامی را فرو ریخت و حداقل نتایج این مبادلات فرهنگی و اقتصادی اعزام تورهای گردشگری و مذهبی از نیشابور به ترکیه است.
وی با اشاره به لزوم ایجاد یک سازمان و تفاهم‌نامه فی مابین بر ضرورت تسهیل در برقراری این موضوع تأکید کرد و ادامه داد: در صورت سرمایه‌گذاری علویان در زمینه اسکان می‌توانیم بسترساز این سرمایه‌گذاری باشیم.
فرماندار ویژه نیشابور با اعلام موافقت خود در برگزاری همایش و نشست علمی به منظور شناخت عرفان علوی با حضور فرهیختگان و اندیشمندان علوی این موضوع را در مناسبات بین دو کشور تأثیرگذار دانست و تأکید کرد: شروع کار به گونه‌ای باشد که بتوان از ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی نیشابور در استمرار این کار استفاده کرد.
مظفری خاطرنشان کرد: پیمان خواهرخواندگی نیشابور و نوشهیر و تیرانا، افزون بر ایجاد زمینه‌های توسعه گردشگری و فرهنگی (ارتباطات و تعاملات مراکز فرهنگی، پژوهشی، دانشگاهی و آموزشی)، فرصتی ارزشمند را برای زمینه‌سازی شناخت محصولات نیشابور به عنوان قطب قدرتمند کشاورزی و صنعتی شرق کشور در این کشورها، فراهم خواهد کرد و بی‌گمان، محصولاتی با نام و برند نیشابور که زادگاه و پرورشگاه شخصیت حاجی بکتاش ولی است، نزد مردم کشورهای ترکیه و آلبانی، از محبوبیت ویژه‌ای، برخوردار خواهد بود.
مظفری در پایان با اشاره به فرقه‌ بکتاشیه گفت: سید محمد رضوی؛ محمد‌بن ابراهیم بن موسی خراسانی که به «حاجی بکتاش ولی نیشابوری» معروف است، نسبش به امام موسی کاظم علیه‌السلام می‌رسد و از عارفان مشهور قرن هفتم هجری (سیزدهم میلادی) و هم‌عصر مولانا جلال‌الدین محمد بلخی و خلیفه بابااسحاق است، حاجی بکتاش، در روستای فوشنجان، از توابع بخش مرکزی نیشابور به دنیا آمد و دوران کودکی و جوانی را در نیشابور و خراسان گذرانید.


۹۴/۰۵/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">