ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه


ترکیه آنلاین: بر اساس ادعای فردی که خود را پیک نامه‌بر رضا ضراب معرفی کرده دولت ترکیه با بی توجهی به تحریم های آمریکا ۲۰ میلیارد دلار نفت و گاز از ایران خریداری کرده و پول آن را به طلا پرداخت کرده است.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک پیک نامه بر که برای یک تاجر ایرانی کار می کرده این هفته مدعی شد دولت ترکیه در طرحی با هدف دور زدن تحریم ها علیه ایران، حدود 20 میلیارد دلار نفت و گاز از این کشور خریداری کرده و پول آن را به صورت طلا پرداخت نموده است.

بر اساس این ادعا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و یکی از اعضای خانواده اش در این معامله بزرگ انرژی نقش داشته اند.

آدم کاراهان، که مدتی برای رضا ضراب کار می کرد به روزنامه جمهوریت ترکیه گفت، دولت ترکیه 200 تن طلا در طی سال های 2012 و 2013 خریداری کرد.

کاراهان افزود: «4 درصد این پول به جیب سیاستمداران رفت و 4 درصد به جیب رضا ضراب. اما ما نمی دانیم چه کسی مالک اصلی این پول است. ضراب همچنین از طریق انتقال پول های یک نفر، درآمد کسب می کند.»

کاراهان به روزنامه تودی زمان نیز گفته بود: «بابک زنجانی، تاجر ایرانی که به دولت قبلی کمک کرده بود تا از تحریم های غرب بگریزد و فعالیت های دولت ترکیه را مدیریت کرده بود نیز با ضراب مرتبط است.»

مقامات ایرانی در دسامبر 2013 زنجانی را به اتهام اختلاس 1.9 میلیارد دلار از پول نفت ایران بازداشت کردند.

بر اساس یک موافقتنامه دوجانبه، ترکیه بر خلاف تحریم ها، از ایران نفت و گاز خریداری کرده و در مقابل به این کشور 20 میلیارد دلار به صورت طلا پرداخت کرده است. پیشتر مجموع این رقم 13  میلیارد دلار گزارش شده بود.

پول های نقد برای اینکه قابل ردیابی نباشند، ظاهرا در هالک بانک ترکیه سپرده گذاری می شدند. این پول سپس تبدیل به طلا می شد و از طریق منطقه آزاد تجاری دوبی به ایران منتقل می گردید.

بر اساس گزارش تودی زمان، کاراهان با اشاره به وزیر کشور سابق، استاندار استان استانبول، وزیر سابق امور اتحادیه اروپا و وزیر سابق امور اقتصادی ترکیه که همگی از اعضای حزب اردوغان هستند گفت: «همچنین در شرکت (متعلق به ضراب) شایعه شده بود که علاوه بر هدایا، چند میلیون دلار به این افراد پول پرداخت می شود.»


۹۴/۰۵/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">