ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: در پی نخستین درگیری مستقیم ارتش ترکیه با گروه تکفیری – تروریستی داعش رسانه های این کشور از اجازه ترکیه به آمریکا برای استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک در علمیات علیه این گروه تروریستی خبر دادند.



ترکیه که تاکنون داعش را در تهدیدهای اولویت دار علیه امنیت ملی خود ارزیابی نمی کرد، به دنبال حمله دیروز (پنجشنبه) داعش از خاک سوریه به مرزبانان این کشور و حمله انتحاری دوشنبه گذشته که در آن 32 تن از شهروندان این کشور در شهر مرزی سوروچ کشته شدند، تدابیر امنیتی گسترده ای را برای مقابله با این گروه تروریستی به مورد اجرا گذاشته است.

عملیات زمینی دیروز و حمله هوایی بامداد امروز جمعه علیه مواضع داعش در نزدیکی مرزهای ترکیه در داخل خاک سوریه، اولین عملیات از این دست است و همزمان ترکیه اجازه استفاده آمریکا از پایگاه اینجرلیک را داده است.

ترکیه تاکنون برغم حمایت های لجستیکی از ائتلاف نیروهای خارجی به سرکردگی آمریکا برای مقابله با داعش، به آمریکا اجازه نمی داد از پایگاه اینجرلیک در عملیات رزمی علیه داعش استفاده کند و فقط بطور محدود به پرواز پهبادهای غیر مسلح و پروازهای اطلاعاتی از این پایگاه اجازه می داد.

درحالیکه رسانه های ترکیه از مجوز هیات دولت ترکیه برای استفاده آمریکا از پایگاه اینجرلیک در قالب یک موافقتنامه خبر می دهند، «بلند آرینچ» سخنگوی دولت آنکارا پریروز در پاسخ به سووال خبرنگاری در این زمینه گفت که براساس قوانین موجود در ترکیه چنین موضوعاتی محرمانه است و وی نمی تواند جزییاتی از این توافق بدهد.

اما روزنامه حریت در شماره امروز جمعه خود، جزییات این توافقنامه را که در 16 و 17 تیرماه گذشته در آنکارا امضا شده است، منتشر کرد.

این روزنامه با اشاره به گفت و گوی تلفنی دو روز پیش باراک اوبا رئیس جمهوری آمریکا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که به دنبال حمله انتحاری روز دوشنبه در سوروچ و ترور دو پلیس توسط پ.ک.ک به عنوان انتقام گیری از این حمله صورت گرفت، نوشت: ترکیه بزودی پایگاه اینجرلیک را برای هواپیماهای آمریکا و ائتلاف بین المللی خواهد گشود تا آنها در بمباران مواضع داعش در سوریه و عراق از آن بهره ببرند.

در محافل سیاسی و خبری تحلیل می شود که حمله انتحاری روز دوشنبه و حمله دیروز داعش از خاک سوریه به سربازان ترکیه ای در منطقه مرزی «کیلیس»، فرایند اجرایی موافقتنامه آمریکا و ترکیه را تسریع بخشیده است.

ژنرال جان آلن نماینده ویژه باراک اوباما در مبارزه جهانی با داعش، اواسط تیرماه در راس هیاتی به ترکیه سفر کرد و با «فریدون سینرلی اوغلو» قائم مقام وزارت امور خارجه و مقامات ستاد فرماندهی ارتش ترکیه گفت و گوهایی فشرده انجام داد.

سفر جان آلن به آنکارا همزمان با نشست های امنیتی ترکیه برای مداخله نظامی در شمال سوریه و بحث های ایجاد منطقه امن در طول مرزهای این کشور صورت گرفت.

روزنامه حریت با ادعای اینکه به جزییات این موافقتنامه دست یافته، نوشت: این موافقتنامه در وحله اول، گروههای افراطی و تروریستی مانند داعش و النصره را هدف گرفته است. در موافقتنامه که قرار است به فوریت بعداز امضای اعضای هیات دولت حالت قانونی بیابد، دولت آنکارا در مواقع لازم به استفاده آمریکا از این پایگاه اجازه خواهد داد. قید این واژه در موافقتنامه برای در دست داشتن انعطاف عمل آنکارا است.

این روزنامه در تشریح جزییات موافقتنامه نوشت: 'یک منطقه به طول 90 کیلومتر و به عمق 50 – 40 کیلومتری بین ماره – جرابلس در خاک سوریه و در طول مرزهای ترکیه، به عنوان منطقه پرواز ممنوع و امنیتی اعلام خواهد شد.

' کنترل بخشی از این منطقه را هم اکنون داعش و بخشی دیگر را به اصطلاح ارتش آزاد سوریه مورد حمایت دولت ترکیه در اختیار دارد.

' آنکارا هم بخاطر اینکه این منطقه که دارای پتانسیل هجوم دیگری را توسط آوارگان سوری به ترکیه دارد و هم برای اینکه در کنترل نیروهای کرد سوری و یا داعش نباشد، می خواهد این منطقه به عنوان منطقه حائل در مرزهای خود باشد.

'پیشتر موضوع کنترل این منطقه توسط ارتش ترکیه مطرح بود ولی گویا در توافق با آمریکا، کنترل هوایی منطقه را آمریکا به عهده خواهد گرفت، اما ترکیه اطلاعات لازم را در باره تحرکات در طول مرزها با آمریکا در میان گذاشته و هواپیماهای ائتلافی بین المللی دست به عملیات خواهند زد.

'در صورت لزوم جنگنده های ترکیه نیز در این عملیات مشارکت خواهند کرد'.

حریت ادامه داد: 'در صورت لزوم ترکیه اجازه خواهد داد جنگنده های آمریکا و ائتلاف بین المللی از پایگاه اینجرلیک بطور مسلح به پرواز درآمده علیه داعش دست به عملیات بزنند.

' ترکیه همچنین در تامین کنترل منطقه ممنوعه، در صورت لزوم با توپخانه خود از عملیات هوایی حمایت خواهد کرد'.

این روزنامه با اشاره به اینکه هماهنگی استفاده از پایگاه اینجرلیک را نیروی هوایی ترکیه به عهده خواهد داشت، افزود: موافقتنامه بطور مستقیم نیروهای کرد سوری وابسته به حزب اتحادیه دمکراتیک سوریه (PYD) را هدف نمی گیرد، ولی در صورتی که که این نیروها دست به اقداماتی برای بر هم زدن ساختار قومی و جمعتیی منطقه بزنند، که ترکیه آن را خط قرمز خود اعلام کرده است، آمریکا وارد عمل شده از این تغییرات جلوگیری خواهد کرد.

کارشناسان با اشاره به تحولات چشمگیر یک هفته اخیر در مناطق مرزی ترکیه با سوریه، روشن شدن محتوای توافقات ترکیه را با آمریکا، حمله زمینی دیروز ارتش ترکیه را به مواضع داعش در خاک سوریه، حمله هوایی بامداد امروز جنگنده های اف 16 این کشور را به نقاط تجمع داعش در خاک سوریه و به اجرا گذاشتن طرح جامع ایجاد موانع فیزیکی و الکترونیکی پر هزینه را در مرز ترکیه با سوریه، به عنوان اقداماتی از رویکرد جدی در اولویت های سیاست خارجی و نگرش نظامی امنیتی دولت آنکارا به مساله سوریه ارزیابی کرده اند.

آنها می گویند ترکیه در نزدیک به 5 سال اخیر همواره بر رویکرد حل مساله سوریه با کناره گیری دولت بشار اسد، تاکید داشت و داعش را در اولویت تهدید امنیتی خود نمی دید. اما حال عملا با دشمن ارزیابی کردن داعش، از این دیدگاه خود تا حد زیادی عدول کرده است.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">