ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

کلاهبرداری از ایرانیان در بازار ملک ترکیه

چهارشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۰ ق.ظ
ترکیه آنلاین:  اگرچه مدت‌ها است دلالان ملک ترکیه در کشورمان، سازهای موافق برای فروش ملک و زمین در این کشور را به ایرانی‌ها کوک کرده اند، اما مقامات اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه هشدار می دهند که اقامتی با خرید ملک در کار نیست و این تنها یک دلربایی از دارندگان سرمایه ایرانی است که پول خود را به کشوری آسیایی- اروپایی ببرند.



این روزها شبکه های متنوع ماهواره ای پر شده از آگهی هایی که فروش ملک در ترکیه را تبلیغ می کنند و تلاش دارند تا سرمایه های ایرانی را یکبار دیگر به سمت کشورهایی ببرند که در سر، سودای سرمایه گذاری برای رونق بازار زمین و مسکن خود را دارند.

کمتر کسی فراموش کرده است که روزی دوبی، جولانگاه امنی برای دلالانی بود که سرمایه های ایرانی را به خود جذب کرده و دوبی را در ملک و زمین، دوبی کردند اما همین افراد بعد از مدتی، رویای اقامت و خرید ملک در دوبی را سرابی بیش ندیدند و متوجه شدند که آنچه که در این کشور دنبال می‌کرده اند، تنها یک آگهی تبلیغاتی بوده است.

اما این سریال گویا تمامی ندارد. اکنون افرادی هستند که به سمت کلاه گذاشتن بر سر مردم و دارندگان سرمایه ایرانی برای خرید ملک در ترکیه را مناسب دیده و به این سمت می روند که باید مردم را به خرید ملک‌های رویایی در ترکیه از آنتالیا و آنالیا گرفته تا استانبول و کوش آداسی تشویق کنند.

در این میان، البته مسئولان اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه می‌گویند که این سرابی بیش نیست و ترکیه به هیچ خریداری بابت خرید ملک، اقامت دائم نمی دهد؛ بنابراین باید به افرادی که سودای اقامت با خرید ملک آن هم قسطی و با شرایطی این چنینی را دارند، هشدار داد که این راه سرانجامی ندارد.

این در شرایطی است که ملک‌هایی که به صورت آگهی های تبلیغاتی در شبکه‌های ماهواره‌ای نمایش داده می‌شود، به گفته مقامات اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه، تنها یک تصویر سه بعدی است که با کامپیوتر طراحی شده و فرد می تواند با پرداخت مبلغی، یک واحد از آپارتمان تصویرسازی شده را خریداری کند اما اینکه آپارتمان به وی داده شود یا نه، موضوعی است که به طور قطع باید صحت و سقمش را به دقت پیگیری کرد.

برخی کارشناسان هم می گویند که قانون فروش ملک به اتباع خارجی در ترکیه اصلاح شده است و در آن شهروندان ایرانی نیز همانند سایر اتباع خارجی می‌توانند در آن قسمت از اراضی و املاک ترکیه که فروش آن برای خارجیان مجاز است، به خرید ملک و یا زمین اقدام کنند.

آنان می افزایند: در برخی از این سایت‌ها نیز وعده داده شده است که برای خریداران ملک در ترکیه می توانند علاوه بر اقامت دائم، گذرنامه ترکیه ای نیز اخذ کنندکه این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و از نظر قانونی چنین چیزی در ترکیه ممکن نیست. گذرنامه در هر کشوری صرفا به شهروندان آن کشور داده می شود و لذا بدون کسب مجوز شهروندی ترکیه که آن هم شرایط خاص خود را دارد، امکان اخذ گذرنامه کشوری از جمله ترکیه برای اتباع بیگانه ممکن نیست.

در ترکیه مجوز اقامت برای کار یا تحصیل و آن هم تحت شرایطی خاص صادر می شود و پدران و مادران دانشجویان رسمی در دانشگاه‌های ترکیه نیز تحت شرایطی می توانند با ارائه مدارک و مستندات لزوم همراهی آنها به فرزندانشان در حین تحصیل، از اداره اتباع بیگانه شهربانی ترکیه مجوز اقامت محدود دریافت کنند.

مجوز کار نیز برای آن دسته از سرمایه گذارانی که با انتقال سرمایه مشخصی به ترکیه شرکتی به نام خود در این کشور به ثبت می رسانند، صادر می شود و این افراد می توانند با استناد به فعالیت شرکت خود در ترکیه ملک، دفتر و محل کار برای خود خریداری کنند.

علاقمندان می توانند قوانین و مقررات و شرایط اعطای اقامت برای اتباع خارجی را نیز از تارنمای رسمی اداره کل اتباع بیگانه شهربانی ترکیه که به زبانهای انگلیسی و ترکی استانبول به وضوع تبیین شده، بررسی کنند و نسبت به کسب مجوز اقامت کاری و یا دانشجویی در این کشور بدون نیاز به شرکتهای واسطه در این زمینه اقدام کنند.

در این میان، آنگونه که فعالان اقتصادی می گویند: با اجرایی شدن این قانون، در برخی موارد استثنایی فروش ملک در ترکیه به اتباع 183 کشور آزاد شده است. ترکیه پیشتر به آن دسته از اتباع خارجی که کشورهای آنها اجازه خرید ملک به شهروندان ترکیه در کشورهای خود نمی دهند، اجازه خرید ملک در این کشور نمی داد.

در بخشنامه ای که به منظور تعیین شرایط و چگونگی فروش ملک به خارجیان به تصویب هیات دولت ترکیه رسیده است، فروش ملک به اتباع چین و رژیم صهیونیستی با محدودیتهایی امکان پذیر شده ولی اتباع اروپایی و کشورهای عربی در خرید ملک از ترکیه تابع هیچ شرطی نخواهند بود.

به موجب این قانون که در واقع اصلاح قانون قبلی فروش ملک به خارجیان است، حداکثر فروش ملک از 2.5 هکتار به 30 هکتار افزایش داده شده است و به هیات دولت اجازه می دهد تا این متراژ را به میزان دو برابر نیز افزایش دهد. ولی میزان فروش ملک به خارجیان در محدوده هر شهر نباید از 10 درصد میزان ملک های در مالکیت خصوصی آن شهر تجاوز کند.

نکته مهم دیگری که در قانون جدید پیش بینی شده، حذف کسب نظر از وزارت امور خارجه ترکیه در فروش ملک به خارجیان می باشد. در قانون قبلی برای فروش ملک به خارجیان، اعلام نظر وزارت امور خارجه ترکیه یکی از شرایط الزامی بود.

همچنین در قانون قبلی فروش ملک به خارجیان در محدوده های نزدیک به مناطق نظامی ممنوع بود که در قانون جدید با کسب مجوز لازم از مراجع مربوطه امکان پذیر شده است.

فروش ملک به خارجیان در برخی مناطق ترکیه از هم اکنون به بیش از 10 درصد رسیده و لذا تصویب و اجرایی شدن این قانون نیز فرصت جدیدی برای خریداران خارجی ایجاد نخواهد کرد.

مهمترین مناطقی که تاکنون اتباع خارجی کشورهایی که مطابق اصل متقابل در ترکیه ملک می خریدند و اکثر آنها را اروپائیان تشکیل می‌دادند، مناطق توریستی آنتالیا در جنوب و موغلا در جنوب غربی ترکیه است.

 

۹۴/۰۴/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">